Zakłócenia sygnału GNSS a błąd w tachografie – co może zrobić przewoźnik?

W ostatnich miesiącach coraz częściej słyszymy o zakłóceniach sygnału GNSS, czyli m.in. GPS. Z uwagi na sposób, w jaki działają tachografy cyfrowe i inteligentne, nietrudno domyślić się, że problem może odbić się na pobieraniu danych i rejestrowaniu czasu pracy kierowcy. Co w takiej sytuacji może zrobić przewoźnik, ale i kierowca ciężarówki?
Gdzie występują zakłócenia sygnału?
Według serwisu gpsjam.org, wysoki poziom zakłóceń sygnału GNSS występuje w wielu regionach Europy. W Polsce jest to centralna i północna część kraju, jeśli chodzi o pozostałe państwa wymienia się Litwę, Łotwę i Estonię, jak również południowe rejony państw skandynawskich. Ponieważ sytuacja może zmieniać się dynamicznie, a obszarów z zakłóceniami przybywać, zaleca się monitorowanie obszarów zakłóceń na stronie https://gpsjam.org/.
Dlaczego dochodzi do zakłóceń?
Problemy z odbiorem sygnału GNSS mogą być wynikiem sytuacji geopolitycznej i działalności rosyjskich systemów w rejonie Bałtyku i obwodu kaliningradzkiego. Przyczyna zakłóceń może leżeć też w NATO i ćwiczeniach wojskowych podejmowanych w wymienionym wyżej rejonie. W obu przypadkach stosuje się GPS jammery, które zakłócają sygnał satelitarny w różnego typu urządzeniach, m.in. właśnie w tachografach cyfrowych i inteligentnych.
Co może zrobić przewoźnik i jak zareagować kierowca?
Niestety nieduże pole manewru mają w takiej sytuacji przewoźnicy i kierowcy realizujący transport z użyciem tachografu – problem jest zupełnie niezależny od nich i nie mają żadnego wpływu na pojawiający się błąd. Jednak z uwagi na ryzyko kontroli i ewentualnej nieświadomości służb:
✅warto zaopatrzyć się w wydruk z tachografu w momencie, kiedy pojawi się komunikat o braku sygnału,
✅należy też dopisać na nim, że w danym czasie i na danym odcinku nastąpił brak sygnału GNSS,
✅wydruk warto zachować nie tylko ze względu na możliwą kontrolę drogową, ale i prawidłowe rozliczenie czasu pracy kierowcy.
Uwaga❗Jeżeli błąd utrzymuje się dłużej lub występuje w innym z podanych wyżej rejonów, a także nie obejmuje terenu na stronie https://gpsjam.org/, warto zgłosić problem do działu technicznego lub serwisu tachografu.
