Szwecja: bez opłacenia mandatu nie pojedziesz dalej
Jeśli realizujesz transport do Szwecji, musisz liczyć się z surowym egzekwowaniem mandatów. Od 1 stycznia 2025 roku w kraju obowiązuje nowy, zaostrzony przepis dotyczący opłacania należności za łamanie prawa drogowego. Ale to nie wszystko – transport do Szwecji w tym roku czeka więcej wyzwań.
Blokada na koła – już nie przez 36 godzin
W Szwecji funkcjonuje prawo, na podstawie którego służby mogą zatrzymać i założyć blokadę na koła pojazdu, jeśli jego właściciel uchyla się od zapłacenia mandatu. Do niedawna unieruchomienie auta obowiązywało przez maksymalnie 36 godzin, co otwierało furtkę dla nieuczciwych przewoźników, którzy zamiast opłacić należność, woleli przeczekać ten czas i kontynuować podróż.
Od początku roku przepisy uległy zaostrzeniu i na ich mocy zrezygnowano z 36 godzin unieruchomienia pojazdu na rzecz bezterminowej blokady. Oznacza to, że dopóki kierowca lub przewoźnik nie opłaci mandatu, nie będzie mógł kontynuować jazdy. To szczególnie ważne dla firm transportujących towary na terenie Szwecji, gdzie każda godzina zwłoki może mieć wpływ na cały przewóz ładunków.
Inne ważne zmiany w transporcie do Szwecji w 2025 roku
Aby unikać mandatów, warto śledzić zmiany w szwedzkim prawie. Jedną z nich jest nowy sposób obliczania wysokości eurowiniety, która od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje tylko w Szwecji, Holandii i Luxemburgu.
👉 Od 25 marca 2025 roku podstawą obliczenia stawki za winietę jest klasa CO2 pojazdu i liczba jego osi, a nie jak dotąd wyłącznie klasa emisji Euro. Jak czytamy na blogu TIMOCOM, w czasie kontroli eurowiniety w Szwecji konieczne jest okazanie COC i dowodu osobistego.
👉 Jeśli chodzi o kontrole, od początku marca 2025 roku w Szwecji zaczęły obowiązywać przepisy umożliwiające służbom sprawdzanie wzroku kierowcy. Chodzi o wykluczenie obecności narkotyków w organizmie. Jak podaje portal Transport-expert, w 2024 roku aż o 24% wzrosła liczba kierowców będących pod wpływem alkoholu lub narkotyków (w porównaniu z 2023 rokiem), co było bezpośrednim powodem wprowadzenia tego typu kontroli. Co ważne, kierowca może być zatrzymany i sprawdzany niezależnie od tego, czy dopuścił się wykroczenia.
Źródła: TIMOCOM, Transport-expert, eurovignettes.eu