Nowe porozumienie UK–Francja – co oznacza dla transportu drogowego?

W lipcu 2025 r. Wielka Brytania i Francja ogłosiły nowe partnerstwo strategiczne, które ma znaczący wpływ na rozwój przemysłu, bezpieczeństwo oraz – co szczególnie istotne dla branży TSL – transport i logistykę. Wspólna deklaracja liderów obu państw oraz zawarte porozumienia inwestycyjne o wartości ponad 1 miliarda funtów to nie tylko polityczne gesty, ale konkretne zmiany, które mogą ułatwić życie przewoźnikom drogowym działającym na trasach między Wielką Brytanią a kontynentem.
Inwestycje w przemysł i logistykę – więcej zleceń dla przewoźników?
W centrum porozumienia znalazła się nowa strategia przemysłowa oparta na współpracy sektorów technologicznych, energetycznych i produkcyjnych. Oznacza to rozbudowę infrastruktury przemysłowej oraz logistycznej – zarówno we Francji, jak i w Wielkiej Brytanii. W praktyce może to przełożyć się na zwiększenie zapotrzebowania na usługi transportowe, a tym samym więcej ładunków i zleceń dla firm transportu drogowego.
Lepszy przepływ towarów przez kanał La Manche
Jednym z priorytetów współpracy UK–Francja ma być usprawnienie kontroli granicznej i celnej w rejonie Dover i Calais. Obie strony zadeklarowały gotowość do:
- zwiększenia koordynacji służb granicznych,
- skrócenia czasu oczekiwania na odprawy,
- oraz poprawy bezpieczeństwa przewoźników w rejonach szczególnie narażonych na działania nielegalnych migrantów.
Dla przewoźników oznacza to realną szansę na bardziej płynny i bezpieczny transport transgraniczny, bez długich przestojów i ryzyka uszkodzenia ładunków.
Zielona transformacja transportu
Nowe inwestycje wpisują się w szerszy kontekst transformacji energetycznej. Rządy UK i Francji zapowiedziały wspólne działania na rzecz promowania zeroemisyjnych ciężarówek, rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych, tworzenia tzw. zielonych korytarzy logistycznych, które mają ułatwić ekologiczny transport między krajami. Choć dziś nie ma obowiązku wymiany floty na zeroemisyjną, to kierunek jest jasny – warto śledzić programy dofinansowań i zmiany przepisów, które mogą ułatwić lub wymusić modernizację taboru.
Wspólne działania w zakresie przepisów i standardów
Choć szczegóły nie zostały jeszcze ujawnione, w deklaracji znalazły się zapisy dotyczące lepszej współpracy regulacyjnej między UK a UE. Może to oznaczać większą spójność dokumentacji transportowej (np. e-CMR), mniej barier formalnych w przewozach międzynarodowych, a także nowe pilotażowe projekty, które uproszczą procedury logistyczne.
Co to oznacza dla transportu?
Nowe porozumienie UK–Francja to nie tylko polityczna deklaracja, ale realny impuls dla rozwoju branży transportowej. Dla firm transportu drogowego to porozumienie może przynieść konkretne korzyści:
- więcej kontraktów i przewozów między UK a Francją,
- szybsze i bezpieczniejsze przekraczanie granicy,
- potencjalne wsparcie dla inwestycji w nowoczesny tabor,
- lepsze dostosowanie przepisów do realiów branży.
Przewoźnicy drogowi powinni uważnie obserwować zmiany, pomyśleć o dostosowaniu się do nadchodzącej zmiany i wykorzystywać nowe możliwości, jakie niesie współpraca pomiędzy Wielką Brytanią a Francją.
Źródło: gov.uk, The Guardian
