Kary za złamanie zakazu jazdy dla ciężarówek w Europie – ile wynosi mandat i gdzie najczęściej łamane jest prawo?

W wielu krajach europejskich obowiązują ograniczenia ruchu dla pojazdów ciężarowych (zwykle powyżej określonej masy całkowitej, np. 7,5 tony lub więcej) w godzinach nocnych, w weekendy, święta albo w określonych okresach wakacyjnych. Celem takich przepisów jest przede wszystkim zmniejszenie natężenia ruchu, zmniejszenie uciążliwości dla mieszkańców, jak i poprawa bezpieczeństwa – zwłaszcza w sezonie wakacyjnym.
Te ograniczenia są jednak dla wielu firm logistycznych dodatkowym obciążeniem — szczególnie w kontekście konieczności optymalizacji tras i terminów dostaw. Mimo groźby sankcji coraz częściej słyszy się o przypadkach, gdy firmy transportowe świadomie ignorują zakazy jazdy, licząc się z kosztami kar jako mniejszym złem.
Ile wynosi kara za złamanie zakazu jazdy dla ciężarówek, w którym kraju jest najgorzej i w jaki sposób lepiej planować trasę podczas ograniczeń tranzytowych.
Dlaczego firmy łamią zakazy jazdy?
Najczęstszym motywem jest wspomniana już presja czasu. Terminy dostaw są nieubłagalne i nieuwzględnienie zakazów jazdy w planie swoich tras może się na nich odbić. A koszt alternatywnych tras lub postojów nie jest mały – objazdy często oznaczają dodatkowe koszty paliwa, opóźnienia i marnowanie zasobów. Z tych powodów firmy transportowe mogą podejmować ryzyko jazdy pomimo zakazu ruchu ciężarowego, wybierając mandat zamiast opóźnienia w transporcie. Tak dzieje się m.in. w Niemczech, jak pisze Polski Obserwator:
Coraz więcej kierowców łamie w Niemczech zakaz jazdy ciężarówek w niedziele. Przykładem jest Saksonia: dwa lata temu policja zatrzymała 700 kierowców, którzy naruszyli przepisy. W ubiegłym roku liczba ta wzrosła do ponad 900, a tylko w pierwszej połowie tego roku odnotowano już ponad 500 przypadków. Podobny wzrost zgłaszają także Saksonia-Anhalt i Turyngia.
Przewoźnicy często nie wiedzą, kiedy zakazy jazdy występują w danym kraju czy regionie. Czasem przepisy są niezbyt jasne, a wyjątki od zakazów sprawiają, że truckerzy sami się w nich gubią. Przykładem mogą być Niemcy, gdzie często zakazy jazdy występują tylko w określonych landach, albo Austria, w której oprócz zakazów jazdy związanych ze świętami, funkcjonują zakazy weekendowe, nocne i miejscowe (przejazdy pod tunelami, związane z remontami dróg, itd.).
Ile wynosi mandat za złamanie zakazu jazdy dla ciężarówek?
Jeśli chodzi o Polskę, za naruszenie zakazu jazdy dla ciężarówek grozi od 200 do 500 zł dla kierowcy i 1000 zł dla przewoźnika, jak również 2000 zł dla osoby zarządzającej transportem w firmie. W Niemczech kary za złamanie zakazu ruchu ciężarówek zależne są od dnia. Mandat wystawiony w niedzielę i święta wynosi 120 euro dla kierowcy i 570 euro dla operatora, w soboty (ale tylko latem) – od 25 euro wzwyż. Co więcej, w szczególnych przypadkach w Niemczech istnieje ryzyko nałożenia zakazu prowadzenia pojazdów przez dwa miesiące, o recydywie nie wspominając (nawet 1500 euro kary). Mandat za złamanie zakazu jazdy w Czechach to ok. 2500 CZK, a w przypadku nieuregulowania go na miejscy, kara może wzrosnąć do 5000 CZK (ok. 880 zł). Tu, podobnie, jak w Niemczech, za ponowne popełnienie tego wykorzenia grozi zakaz prowadzenia pojazdu na pół roku.
Porady dla firm transportowych
Aby minimalizować ryzyko mandatu za złamanie zakazu ruchu, należy śledzić informacje dotyczące zakazów jazdy obowiązujących na dany rok. Wiele firm publikuje tego typu rozpiski, jak TruckBan czy TIMOCOM, gdzie możliwe jest nawet pobranie zakazów jazdy w formie PDF. Z nimi łatwej jest zaplanować transport, znaleźć alternatywne drogi i dostosować się do zmian. Na rynku istnieje wiele narzędzi cyfrowych do planowania tras, gdzie widać mapę z zakazami i objazdami. Wiele z nich dostępny ma również kalkulator tras, który również może przydać się w trakcie planowania.
Źródła:
https://impargo.de/en/blog/truck-ban-germany-2025
https://prilo.com/truck-traffic-bans-everything-you-need-to-know
https://www.eurowag.com/pl/blog/zakaz-ruchu-ciezarowek-w-czechach—kiedy-i-gdzie-obowiazuje
