Dofinansowanie na budowę stacji ładowania dużych mocy dla ciężarówek
Sprawdź programy i terminy składania wniosków
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił, że 31 marca 2025 roku rozpocznie się nabór wniosków w ramach dwóch nowych programów mających na celu rozwój elektromobilności w Polsce. Programy te są skierowane do operatorów sieci dystrybucyjnych oraz firm zainteresowanych budową ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy dla transportu ciężkiego.
Program 1: Rozbudowa sieci elektroenergetycznych
Pierwszy z programów przewiduje wsparcie finansowe dla operatorów sieci dystrybucyjnych na utworzenie lub rozbudowę 50 punktów dostarczania energii dla ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy. Budżet programu wynosi 2 miliardy złotych, a nabór wniosków potrwa od 31 marca do końca 2025 roku. Jak czytamy na stronie rządowej gov.pl, celem jest nie tylko poprawa jakości powietrza i wpisanie się w regulacje unijne, ale i zwiększenie konkurencyjności polskich przewoźników na arenie międzynarodowej:
– Do tematu elektromobilności podchodzimy kompleksowo. Dbamy o jakość powietrza i zdrowie Polek i Polaków ale i o konkurencyjność polskich przewoźników towarów – powiedział Krzysztof Bolesta, wiceminister klimatu i środowiska.
Program 2: Budowa stacji ładowania dla transportu ciężkiego
Drugi program skierowany jest do firm planujących budowę stacji ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych przy trasach sieci bazowej TEN-T, centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych. Planowana jest budowa 550 takich stacji, a budżet programu również wynosi 2 miliardy złotych. Nabór wniosków rozpocznie się 31 marca i potrwa do końca sierpnia 2025 roku.
Beneficjenci programu – kto może starać się o dofinansowanie?
Jak czytamy na stronie rządowej gov.pol, beneficjentami programu mogą zostać przedsiębiorcy, operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD), których planowana budowa lub rozbudowa infrastruktura do zasilania stacji ładowania powinna zapewniać przepustowość prądową gwarantującą moc nie mniejszą niż:
- 3 600 kW dla planowanej budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) znajdujących się bezpośrednio wzdłuż sieci bazowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi sieci bazowej TEN-T;
- 1500 kW dla planowanej budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy tj.: MOP znajdującego się bezpośrednio wzdłuż sieci bazowej rozszerzonej lub sieci kompleksowej TEN-T lub w odległości do 3 km od wjazdu/wyjazdu do tego obiektu z drogi sieci bazowej rozszerzonej lub sieci kompleksowej TEN-T;
- 350 kW dla stacji w obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej, terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km od wjazdu/wyjazdu do tych obiektów.
Gdzie mogą być zlokalizowane stacje ładowania dużych mocy dla ciężarówek?
Program obejmie budowę lub rozbudowę ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, zlokalizowanych wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T (na drodze należącej do sieci drogowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi TEN-T) lub na obszarze centrum logistycznego, bazy eksploatacyjnej, albo terminalu intermodalnego (oddalonego maksymalnie do 3 km od wymienionych obiektów).
Gdzie składać wniosek o dofinansowanie?
Przedsiębiorstwa zainteresowane udziałem w tych programach może wnioskować o dofinansowanie bezpośrednio w generatorze wniosków o dofinansowanie GWD https://gwd.nfosigw.gov.pl/ . Nabór wniosków trwa od 31 marca do 31 sierpnia 2025 roku w przypadku Programu 1 oraz do 31 grudnia 2025 roku dla Programu 2.
Planowane dalsze wsparcie na zakup pojazdów zeroemisyjnych
W drugim kwartale 2025 roku NFOŚiGW planuje uruchomienie programu wspierającego zakup lub leasing pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 (3,5–12 ton) i N3 (powyżej 12 ton). Program ten ma na celu dofinansowanie flot samochodów ciężarowych w Polsce, co stanowi istotny krok w kierunku redukcji emisji w sektorze transportu. Od 3 lutego 2025 roku ruszył również nabór wniosków na zakup lub leasing nowych pojazdów elektrycznych kat. M1 dla osób fizycznych oraz prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (z budżetem 1,6 mld z KPO).
Źródła:
www.gov.pl/web/nfosigw/nfosigw-2-mld-zl-w-marcowych-naborach-na-elektromobilnosc, Gazeta Prawna