Czas pracy kierowców 2025 – co się zmienia?
Rozliczanie kierowców pracujących w transporcie drogowym zmieniło się wraz z rozpoczęciem 2025 roku chociażby ze względu na podniesienie pracownikom płacy minimalnej. Ale to nie wszystko – w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drodze planowane jest zaostrzenie przepisów dotyczących długości pracy i odpoczynku pracujących za kółkiem. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co jako właściciel firmy transportowej musisz wziąć pod uwagę przy rozliczaniu czasu pracy kierowców.
Podniesienie płacy minimalnej a rozliczenie kierowcy zawodowego
Zmiany w wynagrodzeniach weszły w życie 1 stycznia 2025 roku, kiedy to zaczęły obowiązywać nowe stawki minimalne wynagrodzenia. Dla pracujących na etacie minimalna stawka wynosi obecnie 4666 zł brutto, minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia zaś 30,50 zł brutto. Oczywiście zmiany te mają duży wpływ na rozliczanie kierowców zawodowych, gdzie dodatkowo pod uwagę trzeba wziąć nie tylko godziny pracy, ale i obowiązkowe przerwy, nadgodziny, pracę w godzinach nocnych oraz diety dla tych, którzy wykonują przewozy międzynarodowe.
Sprawdzanie czasu pracy kierowcy z ostatnich 56 dni
Zgodnie z przepisami unijnymi wynikającymi z Pakietu Mobilności, od 31 grudnia 2024 r. Inspekcja Transportu Drogowego jest zobowiązana do sprawdzania danych dotyczących czasu pracy kierowcy z ostatnich 56 dni. Poprzednio było to 28 dni, a więc czas ten wydłużył się aż o dokładnie drugie tyle. Jak wynika z rozmowy inspektowa ITD. Z Dziennikiem Gazetą Prawną, zarówno pracodawcy, jak i kierowcy nie wiedzą, że zmiana przepisów weszła w życie z końcem ubiegłego roku:
„Podczas kontroli, które przeprowadzam w tym roku, wielu kierowców jest zaskoczonych, że sprawdzam dane z 56 dni. Niektórzy dzwonią nawet do swojej firmy, żeby zapytać, czy mam takie prawo”.
Warto wziąć to pod uwagę w rozliczaniu kierowcy z godzin pracy i przerw, ponieważ im więcej dni poza normą, tym większa kara.
Dodatkowa dokumentacja dotycząca czasu pracy i odpoczynku kierowcy
Oprócz zwiększenia liczby godzin sczytywanych z tachografu, nowe przepisy nakładają na kierowców obowiązek posiadania dodatkowej dokumentacji dotyczącej ich czasu pracy oraz odpoczynku, m.in.:
- Urlopówka, czyli zaświadczenie o działalności – w przypadku braku wpisu o swojej działalności lub odpoczynku w tachografie manualnym,
- Wydruki z tachografu – w sytuacji, kiedy kierowca skorzystał z odstępstwa od przepisów czasu pracy i odpoczynku wynikających z art. 12 rozporządzenia WE 561/2006 (np. kierowca przedłużył czas pracy jadąc do miejsca odpoczynku).
Czas pracy kierowcy – najważniejsze zasady i przepisy na 2025 rok
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, której ostatnia wersja datowana jest na 20 lutego 2024 r., pozostaje aktem obowiązującym. Oznacza to, że oprócz wyżej wymienionych czynników, które mogą wpłynąć na rozliczanie czasu pracy kierowcy w 2025 roku, nie ma żadnych nowych aktów zmieniających w Dzienniku Ustaw.
Istotne zmiany, które poszerzą stosowanie przepisów obejmujących czas pracy kierowcy, wejdą w życie 1 lipca 2026 roku i będą dotyczyć transportu międzynarodowego oraz kabotażu o DMC powyżej 2,5 tony. Oznacza to, że uwzględnią także busy do 3,5 tony.
Źródła: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów, Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, Infor, rozliczeniowce.pl