Planowanie trasy zimą – jakie ubezpieczenia cargo i floty są obowiązkowe, a jakie zalecane?
Odpowiednie planowanie działań i ubezpieczenie w transporcie zwłaszcza zimą stają się kluczowe dla minimalizowania ryzyka i utrzymania ciągłości łańcucha dostaw. Śliskie drogi, opóźnienia spowodowane złymi warunkami atmosferycznymi oraz ekstremalne zjawiska pogodowe stanowią wyzwanie nie tylko dla kierowców, ale także dla zarządzających flotą. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują różne rodzaje polis – które z nich są konieczne, a które opcjonalne w transporcie drogowym towarów?
Przeczytaj artykuł i sprawdź:
- Jakie są najważniejsze rodzaje ubezpieczeń w transporcie drogowym?
- Które ubezpieczenia sprawdzą się w przypadku opóźnień, wypadków i uszkodzeń towarów?
- Jakie dobre praktyki warto wdrożyć i które narzędzia cyfrowe wybrać, aby lepiej planować trasę zimą?
- Czy ubezpieczenie transportowe jest obowiązkowe?
- Co może obniżyć wysokość składki ubezpieczeniowej w transporcie?
- Co obejmuje odpowiedzialność cywilna spedytora i przewoźnika?
Przepisy i ubezpieczenia od wypadków na śliskich drogach – jakie są najważniejsze polisy w transporcie?
Obowiązkowe ubezpieczenia, takie jak OC, chronią przed roszczeniami osób trzecich. Jednak w zimowych miesiącach warto rozważyć rozszerzone pakiety ochrony.
Najważniejsze polisy, jeśli chodzi o ubezpieczenie flotowe:
✅Autocasco (AC): Pokrywa koszty naprawy pojazdu, jeśli nastąpi wypadek środka transportu, jego uszkodzenie przez warunki atmosferyczne (np. grad czy powalone drzewa) oraz kradzież. Warto upewnić się, że polisa obejmuje zdarzenia związane z zimą.
✅Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW): Zapewnia ochronę dla kierowców i pasażerów, co może być szczególnie istotne przy zwiększonym ryzyku obrażeń zimą, kiedy nietrudno o wypadek środka transportu.
✅Assistance drogowy: Usługi takie jak holowanie, uruchamianie pojazdu w przypadku problemów z akumulatorem czy pomoc przy awariach technicznych są niezwykle przydatne w trudnych warunkach.
✅Ubezpieczenie OC pojazdów mechanicznych: Obowiązkowe dla wszystkich pojazdów mechanicznych (zgodnie z polskim prawem). Dotyczy szkód wyrządzonych przez pojazd w ruchu drogowym, ale nie chroni przewożonego ładunku.
Przestoje, opóźnienia w transporcie i uszkodzenia towarów zimą – jakie ubezpieczenia chronią nasz łańcuch dostaw?
Zakłócenia w łańcuchu dostaw zimą to codzienność. Opóźnienia na skutek zamknięcia dróg, zakazów jazdy, strajków, wypadków czy trudnych warunków pogodowych mogą prowadzić do poważnych strat finansowych i wizerunkowych. Kluczowe znaczenie ma tutaj zarówno planowanie, jak i odpowiednie zabezpieczenie finansowe.
Ubezpieczenia chroniące łańcuch dostaw:
✅Polisy od przerw w działalności (business interruption insurance): Pokrywają straty wynikające z przestojów w działalności firmy spowodowanych np. opóźnieniami dostaw.
✅Ubezpieczenie ładunku (ubezpieczenia cargo): Obejmuje ochroną towar przewożony określonym środkiem transportu. Chroni przed uszkodzeniami lub utratą, co ma szczególne znaczenie w zimie, gdy warunki transportu są trudniejsze. Co ważne, ubezpieczenia cargo obejmują ochronę towaru na całej trasie, a jeśli to konieczne również w trakcie przeładunku.
➡️Wskazówka: w transporcie zawsze warto mieć plan B. Zwłaszcza zimą, kiedy opóźnienia w transporcie zdarzają się najczęściej. Dlatego tak ważne jest planowanie trasy z uwzględnieniem alternatywnych dróg, ale i kalkulacja kosztów, które mogą zmienić się w zależności od sytuacji.
Planowanie trasy zimą – przydatne praktyki i pomocne narzędzia cyfrowe
Dobrze zaplanowana trasa nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale także pomaga uniknąć niepotrzebnych kosztów, takich jak mandaty za przekroczenie czasu pracy kierowcy, co również może wpłynąć na składki ubezpieczeniowe.
Jak efektywnie zaplanować trasę zimą?
🌦️Monitorowanie pogody: Regularne śledzenie prognoz pozwala na unikanie obszarów najbardziej zagrożonych ekstremalnymi zjawiskami.
🚫Sprawdzanie zakazów jazdy i zmian w ruchu drogowym: Wszelkie objazdy, zamknięcia dróg z powodu remontów lub złych warunków pogodowych widoczne są dzięki narzędziom cyfrowym aktualizującym trasy w czasie rzeczywistym. Możliwe jest wówczas modyfikowanie tras na bieżąco w przypadku nagłych zmian warunków drogowych.
❄️Zarządzanie flotą zimą: Ważne jest przygotowanie pojazdów – montaż łańcuchów śniegowych, regularne przeglądy techniczne oraz wyposażenie kierowców w środki bezpieczeństwa, takie jak odblaski czy apteczki.
🤖Narzędzia cyfrowe dla transportu drogowego: Technologie GPS, systemy telematyczne, monitoring ładunku w czasie rzeczywistym, funkcje planowania tras i obliczania kosztów transportu mogą być tutaj nieocenionym wsparciem. Warto wiedzieć, że te wszystkie funkcje mogą być dostępne w jednym miejscu, np. na giełdzie transportowej.
🚛Unikanie pustych przebiegów: Powroty „na pusto” to prawdziwa bolączka przewoźników, zwłaszcza w okresie przedświątecznym. Pomocne w poszukiwaniu wolnych ładunków na powrót będą giełdy transportowe, fora i grupy na portalach społecznościowych.
Czy ubezpieczenie transportowe jest obowiązkowe?
Ubezpieczenie transportowe nie jest obowiązkowe w sensie prawnym dla każdej firmy transportowej, ale w wielu przypadkach jest wysoce zalecane, a czasem wymaga się go przez kontrahentów lub w ramach określonych umów handlowych. Brak ubezpieczenia transportowego może oznaczać, że firma sama ponosi pełne ryzyko finansowe związane z uszkodzeniem, utratą ładunku czy roszczeniami klientów, co w praktyce jest ryzykowne. Prawnie obowiązkowe jest tylko ubezpieczenie OC pojazdów mechanicznych, ubezpieczenie transportowe (np. OCP) zaś jest dobrowolne – ale w praktyce kluczowe dla ochrony interesów firmy i spełnienia oczekiwań kontrahentów.
Wysokość składki ubezpieczeniowej – co może na nią wpłynąć?
Co ważne, ubezpieczyciele często oferują zniżki za zastosowanie takich środków zapobiegawczych, jak np. odpowiednie ogumienie. To szczególnie ważne w Polsce, gdzie wymiana opon na zimowe nie jest obowiązkowa, a jedynie zalecana. W przypadku przewoźników realizujących transport międzynarodowy, warto zorientować się, czy dodatkowo wymagane w niektórych krajach łańcuchy na koła mogą wpłynąć na wysokość składki ubezpieczeniowej. Należy dowiedzieć się również, jaki jest zakres ubezpieczenia floty, zakres ubezpieczenia cargo, oraz jakie są ograniczenia polisy. Wszystko to znajdziesz w ogólnych warunkach ubezpieczenia, które towarzystwa ubezpieczeniowe powinny Ci przedstawić.
Odpowiedzialność cywilna przewoźnika – na czym polega?
Odpowiedzialność cywilna przewoźnika to jego zobowiązanie do zadbania o przewóz towarów i dostarczenie ich w ustalonym stanie i czasie. Odpowiedzialność ta wynika z umowy przewozu oraz przepisów prawnych (np. Kodeksem cywilnym, Konwencją CMR (dla transportu międzynarodowego) lub innymi aktami prawnymi.), a jej skutki mogą być łagodzone przez wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia OCP.
Co obejmuje odpowiedzialność cywilna przewoźnika?
Przewoźnik odpowiada za:
- Uszkodzenie towaru: Gdy ładunek zostanie uszkodzony w trakcie transportu z winy przewoźnika lub jego pracowników.
- Utratę towaru: Gdy ładunek zostanie całkowicie zagubiony, zniszczony lub skradziony.
- Opóźnienie w dostawie: Gdy przewóz nie zostanie zrealizowany w ustalonym czasie (o ile opóźnienie spowodowało straty lub było wynikiem winy przewoźnika).
Wyłączenie odpowiedzialności przewoźnika
Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności, jeśli udowodni, że szkoda powstała z przyczyn:
- Działania lub zaniedbania nadawcy (np. niewłaściwe zabezpieczenie towaru).
- Wady własnej towaru (np. naturalne psucie się).
- Siły wyższej (np. klęski żywiołowej).
- Błędnego adresu lub niewłaściwych instrukcji od nadawcy.
Jeśli firma świadczy również usługi spedytorskie, należy uwzględnić również OCS spedytora, czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora. Pokrywa ono roszczenia ze strony właściciela ładunku lub zleceniodawcy. Odpowiedzialność cywilna spedytora obejmuje takie działania, jak
- zawieranie umów,
- załadunek i wyładunek towaru,
- tworzenie instrukcji wysyłkowych, znakowanie, pakowanie i składowanie przesyłek,
- zgłaszanie przesyłek do odprawy celnej,
- a także przygotowywanie dokumentów oraz kontrolę ilościową i wagową towaru.
Ubezpieczenie w transporcie towarów zimą – podsumowanie
Sezon zimowy stawia przed branżą transportową i logistyczną wiele wyzwań, ale odpowiednie ubezpieczenie floty i ładunku, dobrze przemyślane planowanie trasy oraz przygotowanie na opóźnienia i zakłócenia mogą znacznie zmniejszyć ryzyko. Warto inwestować w kompleksowe polisy, które ochronią zarówno pojazdy wykorzystywane w transporcie krajowym i międzynarodowym oraz przewożony ładunek, a także w nowoczesne technologie wspierające zarządzanie flotą w trudnych warunkach zimowych – jak giełdy transportowe. Dobre przygotowanie to podstawa bezpiecznej i efektywnej pracy, niezależnie od zimowych trudności.