Pakiet Mobilności – wyrok TSUE w sprawie niektórych przepisów
Dziś, czyli 4 października 2024 roku, zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie niektórych przepisów Pakietu Mobilności. Dotyczą one m.in. o czasu pracy kierowców, powrotu do bazy lub miejsca zamieszkania kierowcy, instalacji inteligentnych tachografów nowej generacji oraz czterodniowej przerwy w kabotażu.
Sprawdź, jak wyrok TSUE wpłynie na zmiany w Pakiecie Mobilności transporcie drogowym.
Skargi na Pakiet Mobilności – których przepisów dotyczą?
W wyniku połączonych skarg państw członkowskich doszło do sprawy w europejskim Trybunale Sprawiedliwości. Wymienione wyżej rozwiązania zaproponowane w ramach Pakietu Mobilności wzbudziły kontrowersje wśród przedsiębiorców transportowych działających w ramach międzynarodowych przewozów drogowych.
W wątpliwość podawane były takie przepisy Pakietu Mobilności, jak:
- zakaz spędzania regularnego okresu odpoczynku w kabinie pojazdu w czasie pracy kierowców,
- obowiązek przedsiębiorcy transportowego do zorganizowania pracy kierowcy w taki sposób, aby mógł on wrócić do bazy eksploatacyjnej lub swojego miejsca zamieszkania co 3 lub 4 tygodnie,
- przyspieszenie wejścia w życie obowiązku instalacji inteligentnego tachografu drugiej generacji,
- 4-dniowa przerwa w kabotażu (cooling off period),
- zgłoszenie do delegowania kierowców zawodowych, którzy wykonują przewozy cross-trade i kabotaż.
Wyrok w sprawie Pakietu Mobilności – który przepis uchylono?
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zakwestionował tylko jedno z wyżej wymienionych przepisów, a mianowicie obowiązek powrotu ciężarówki do bazy eksploatacyjnej co 8 tygodni. Stwierdzono, że w momencie uchwalania rozwiązania zabrakło wystarczających informacji pozwalających ocenić jego proporcjonalność. Pozostałe przepisy Pakietu Mobilności zostały uznane jako zasadne i zgodne z prawem. Nie zostały więc uchylone, skargi zaś odrzucono.
Powrót do bazy co 8 tygodni – co zmieni się w Pakiecie Mobilności?
Przypomnijmy, że Pakiet Mobilności wprowadził obowiązek powrotu pojazdu do bazy eksploatacyjnej przewoźnika przynajmniej co 8 tygodni. Przepis od początku był jednym z najbardziej kontrowersyjnych rozwiązań i wywołał ostrą dyskusję w branży transportowej. Powrót do bazy to dodatkowy ślad węglowy, a to kłóci się z polityką klimatyczną propagowaną przez samą Unię Europejską. Jazda „na pusto” to z kolei dodatkowe koszty transportowe, które i tak w transporcie międzynarodowym są bardzo wysokie.
Czy Pakiet Mobilności i jego pozostałe rozporządzenia mają szansę się zmienić? Pozostaje nam czekać na reakcję TSUE po otrzymaniu kolejnych skarg ze strony unijnych przewoźników działających w transporcie międzynarodowym.
Źródło: TSUE, TLP.pl