Opłaty drogowe w Niemczech od 1 lipca 2024 roku – kogo dotyczą, a kto jest z nich zwolniony?
Przewoźników czekają kolejne zmiany w opłatach drogowych. Od 1 lipca 2024 roku w Niemczech zacznie obowiązywać myto dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Przewidziano jednak odstępstwa – niektórzy przewoźnicy będą zwolnieni z opłat po spełnieniu odpowiednich warunków.
W poniższym artykule wyjaśniamy, jakie pojazdy zostaną objęte niemieckim mytem, które z nich zostaną z niego zwolnione, ile wynoszą stawki opłat drogowych po 1 lipca 2024 roku oraz jak prawidłowo ustawić urządzenie pokładowe.
Myto w Niemczech dla nowej kategorii pojazdów – kogo dotyczy?
Od 1 lipca 2024 roku opłatami drogowymi w Niemczech zostanie objęta nowa kategoria pojazdów, wykonujących transport drogowy towarów. Należą do nich samochody dostawcze i ciężarowe o DMC od 3,5 do 7,5 tony. Jeśli chodzi o zestawy pojazdów, opłata będzie pobierana tylko w przypadku, kiedy DMC ciągnika siodłowego przekroczy 3,5 tony.
Opłaty drogowe w Niemczech – kogo nie obejmą?
Wyłączenie z obowiązkowego myta w Niemczech po 1 lipca 2024 roku dotyczy pojazdów, które prowadzone są przez pracownika zakładu rzemieślniczego. To nie wszystko – pojazdem tym powinny być przewożone wyłącznie wymienione poniżej towary:
🔴 materiał, wyposażenie lub maszyny, które są niezbędne do świadczenia usług i wykonywania pracy w zakładzie rzemieślniczym (narzędzia, materiały eksploatacyjne, części zamienne, materiały budowalne, kable, itp.),
🔴 gotowe towary, które są wytwarzane, przetwarzane lub naprawiane we własnym zakładzie rzemieślniczym.
Co ważne zwolnienie z obowiązku opłat drogowych w Niemczech dotyczy także rzemieślników działających za granicą. Warto pamiętać o przewożeniu ze sobą potwierdzenia, że przejazd spełnia warunki wyłączenia dla rzemieślników w razie kontroli. Może być to karta działalności rzemieślniczej lub gospodarczej, kopia zgłoszenia działalności gospodarczej, dokumenty dostawy lub zlecenia od klientów. UWAGA: wszystkie dokumenty powinny być przetłumaczone na język niemiecki.
Stawki opłat drogowych w Niemczech po 1 lipca 2024
Opłata drogowa od 1 grudnia 2023 roku obliczana jest na podstawie stawki za kilometr, w której zawierają się koszty związane z emisją CO2, zanieczyszczenie powietrza, obciążenie hałasem oraz koszty infrastruktury. Jej ostateczna wartość zależy również od długości przejechanego odcinka. W celu ustalenia odpowiedniej taryfy należy określić klasę emisji CO2 pojazdu, klasę emisji spalin, liczbę osi oraz kategorię wagową.
Tabela taryf oraz stawki opłat drogowych za kilometr od lipca 2024 roku w Niemczech dostępne są na stronie Toll Collect:
Urządzenia pokładowe dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony – jak je prawidłowo ustawić?
W związku ze zmianami w naliczaniu opłat drogowych po 1 lipca 2024 roku w Niemczech, warto pamiętać o prawidłowym ustawieniu na urządzeniu pokładowym. Pojazdy, których DMC przekroczyło 3,5 tony, powinny mieć ustawioną masę na „< 7,5 tony”. Dzięki temu do 30 czerwca 2024 roku myto w Niemczech nie będzie pobierane, a po przekroczeniu tej daty i wejściu nowych przepisów zacznie być pobierane automatycznie. To, o czym warto pamiętać dotyczy samego urządzenia – Toll Collect udostępnia urządzenia pokładowe Windshield dla wszystkich pojazdów o DMC od 3,5 do 7,5 tony.
Źródło: toll-collect.de/pl