Border Target Operating Model – nowy termin ostatniego etapu zmian
Harmonogram wdrażania modelu operacyjnego TOM uległ zmianie – a właściwie jego ostatni etap. Przewoźnicy transportujący towary do Wielkiej Brytanii z krajów Unii mają więc czas na dostosowanie się do nowych wymagań.
Przeczytaj artykuł i dowiedz się:
- Kiedy zacznie obowiązywać ostatni etap TOM w imporcie towarów do UK?
- Dlaczego przesunięto termin z 31 października 2024 roku?
- Jak przygotować się na nowych wytycznych?
Obowiązek składania deklaracji i ochrony przy przewozach do UK – nowy termin
31 października 2024 roku to data, którą podawano początkowo jako ostatni termin na wprowadzenie deklaracji bezpieczeństwa S&S dla towarów z krajów Unii Europejskiej. Wraz z nią, równolegle, miała nastąpić redukcja wymaganych danych dotyczących importu ładunków poprzez Single Trade Window. Jak podaje brytyjski rząd, termin ten zostaje przesunięty na 31 stycznia 2025 roku.
Zmiana daty ostatniego etapu wdrażania TOM – przyczyny
Ostatni etap wdrożenia Border Target Operating Model (BTOM) w Wielkiej Brytanii został przesunięty na 31 stycznia 2025 roku. Przyczyną tego opóźnienia jest kilka kluczowych czynników, które wpłynęły na decyzję brytyjskiego rządu:
🔴Problemy z infrastrukturą i przygotowaniem IT: Wprowadzenie pełnych kontroli granicznych, takich jak kontrole sanitarne i fitosanitarne, wymagało znacznych modernizacji infrastruktury na granicach oraz odpowiednich systemów IT. Infrastruktura ta nie była w pełni gotowa do obsługi skomplikowanych nowych wymogów celnych i sanitarnych, dlatego konieczne było dodatkowe opóźnienie, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie wszystkich elementów systemu.
🔴Przygotowanie przedsiębiorstw: Mimo wcześniejszych terminów wiele firm, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, zgłaszało trudności w adaptacji do nowych regulacji. Przedsiębiorcy potrzebowali więcej czasu, aby dostosować swoje operacje i procesy logistyczne do nowych przepisów. BTOM wprowadza istotne zmiany w dokumentacji, logistyce oraz kontrolach celnych, co dla wielu firm okazało się bardziej czasochłonne niż zakładano.
🔴Ryzyko zakłóceń w handlu: Rząd brytyjski chciał uniknąć potencjalnych zakłóceń w handlu międzynarodowym, szczególnie w handlu z Unią Europejską, który nadal odgrywa kluczową rolę dla brytyjskiej gospodarki. Niewdrożenie pełnych kontroli w sposób płynny mogłoby prowadzić do opóźnień, wzrostu kosztów transportu i problemów w łańcuchu dostaw, co negatywnie wpłynęłoby na gospodarkę.
🔴Dalsze konsultacje z interesariuszami: Władze brytyjskie prowadziły dodatkowe konsultacje z przedsiębiorstwami oraz partnerami międzynarodowymi. Przesunięcie daty wdrożenia na 2025 rok miało dać więcej czasu na finalizację uzgodnień i wprowadzenie korekt w modelu operacyjnym, które lepiej odpowiadałyby potrzebom rynku.
🔴Elastyczność i lepsze zarządzanie zmianami: Wydłużenie okresu przejściowego na pełne wdrożenie BTOM miało na celu umożliwienie bardziej elastycznego podejścia, które pozwala na stopniowe wprowadzanie zmian bez nadmiernego obciążania firm czy systemów celnych.
Na temat nowych zasad transportu mięsa, roślin i produktów z nich wykonanych,
pisaliśmy w tym artykule.
Jak się przygotować do nowych wytycznych przed 31 stycznia 2025 roku?
Ostatni etap wdrażania Border Target Operating Model (BTOM), który zapowiedziano na 31 stycznia 2025 roku, będzie wprowadzał ostateczne zasady dotyczące kontroli granicznych dla towarów importowanych do Wielkiej Brytanii, w tym towarów z Unii Europejskiej.
Jeśli jesteś przewoźnikiem realizującym transport towarów do Wielkiej Brytanii, warto, abyś rozważył poniższe kwestie:
🟢Znajomość nowych wymagań celnych
Certyfikaty i dokumentacja: Upewnij się, że posiadasz wszystkie wymagane dokumenty, takie jak świadectwa pochodzenia towarów, deklaracje celne, licencje czy certyfikaty sanitarno-fitosanitarne (SPS). Od 31 stycznia 2025 roku obowiązkowe będą pełne kontrole weterynaryjne, fitosanitarne oraz inne wymogi sanitarne dla towarów importowanych.
Import Safety and Security Declarations (ENS): Od tej daty będą wymagane pełne deklaracje bezpieczeństwa (ENS) dla wszystkich towarów, również dla tych przywożonych z Unii Europejskiej.
🟢Przygotowanie systemów IT i automatyzacja procesów
Systemy celne: Sprawdź, czy Twoje systemy są kompatybilne z brytyjskimi systemami celno-informatycznymi, takimi jak Goods Vehicle Movement Service (GVMS), który wspiera przepływ towarów i zapobiega opóźnieniom na granicy.
Wymiana danych: Upewnij się, że procesy wymiany danych między Twoją firmą a brytyjskimi służbami celnymi są zoptymalizowane i zautomatyzowane, aby zminimalizować opóźnienia wynikające z błędów w dokumentacji.
🟢Zrozumienie nowych wymogów związanych z kontrolą sanitarno-fitosanitarną (SPS)
Kontrole na granicach: Towary spożywcze, produkty roślinne, mięso, produkty zwierzęce będą podlegać bardziej rygorystycznym kontrolom, w tym fizycznym kontrolom na punktach granicznych (Border Control Posts).
Wstępna notyfikacja: Importerzy będą musieli wcześniej zgłaszać przyjazd towarów, aby umożliwić odpowiednim służbom przeprowadzenie kontroli.
🟢Logistyka i transport
Plany awaryjne: Przygotuj się na możliwe opóźnienia związane z kontrolami granicznymi, zwłaszcza na początku obowiązywania nowych przepisów. Rozważ współpracę z przewoźnikami, którzy są zaznajomieni z nowymi procedurami.
Śledzenie przesyłek: Upewnij się, że masz efektywne narzędzia do śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym, co pomoże Ci reagować na ewentualne opóźnienia lub problemy na granicy.
🟢Współpraca z agentami celnymi
Outsourcing usług celnych: Rozważ współpracę z agentami celnymi, którzy mogą pomóc w spełnieniu wymagań BTOM i zapewnić, że wszystkie dokumenty są prawidłowe. Profesjonaliści ci mogą także doradzić w zakresie optymalizacji procesów celnych.
🟢Szkolenie personelu
Szkolenia z procedur celnych: Upewnij się, że Twój personel jest przeszkolony w zakresie nowych przepisów celnych i potrafi sprawnie wypełniać dokumentację, rozumie nowe obowiązki związane z importem oraz potrafi korzystać z nowych systemów celnych.
🟢Zrozumienie potencjalnych kosztów
Cła i podatki: Przygotuj się na możliwe zwiększone koszty związane z dodatkowymi kontrolami oraz ewentualne opłaty celne, które mogą dotyczyć towarów z UE w zależności od ich rodzaju.
Opłaty za kontrole: Warto uwzględnić także ewentualne koszty związane z kontrolami SPS, które mogą być naliczane przy bardziej skomplikowanych produktach, takich jak żywność, rośliny czy produkty zwierzęce.
🟢Śledzenie aktualizacji prawnych
Monitorowanie zmian: Śledź oficjalne komunikaty od brytyjskiego rządu, HMRC (Her Majesty’s Revenue and Customs) oraz innych organów regulacyjnych, aby być na bieżąco z wszelkimi zmianami lub dodatkowymi wymogami, które mogą zostać wprowadzone przed 31 stycznia 2025 roku.
Czy podany termin okaże się ostateczny? Podsumowanie
Głównym celem przesunięcia terminu na 31 stycznia 2025 roku było zapewnienie, że zarówno rząd, jak i przedsiębiorstwa będą w pełni przygotowane do wdrożenia nowych wymagań w sposób, który nie zakłóci handlu i gospodarki. Czy firmy transportujące towary na Wyspy Brytyjskie zdążą przygotować się na zmiany? Czy rząd nie będzie potrzebował więcej czasu na ich wdrożenie? Najważniejsze, aby Twoja firma była przygotowana zarówno operacyjnie, jak i logistycznie na nowe przepisy. Regularne przeglądanie i aktualizowanie dokumentacji oraz współpraca z ekspertami celno-logistycznymi to kluczowe kroki, które pomogą Ci uniknąć problemów na granicy i utrzymać płynność transportu do Wielkiej Brytanii.
Źródło: https://brexit.gov.pl/2024/10/11/btom-zmiana-terminu-wprowadzenia-ostatniego-etapu-nowego-modelu-operacyjnego-granicy-uk-na-31-stycznia-2025-roku/