Złodzieje ukradli z ciężarówki tachograf II generacji – co może zrobić przewoźnik?
Dwa tygodnie temu w norweskiej miejscowości Venray doszło do kradzieży części z zaparkowanych w bazie ciężarówek. Oprócz silnikowego osprzętu, m.in. zaworów EGR i komputerów sterujących, łupem złodziei padł najnowszy tachograf II generacji, tzw. smart tacho v2.
Co w takiej sytuacji powinien zrobić przewoźnik, który zobowiązany jest do posiadania w wyposażeniu tachografu II generacji, ale ze względu na deficyt sprzętu, nie jest w stanie nabyć go od ręki?
Dostępność tachografów – jak wygląda sytuacja?
Tachograf II generacji jest wymagany we wszystkich ciężarówkach nowo zarejestrowanych w krajach Unii Europejskiej, Norwegii i Szwajcarii od 21 sierpnia 2023 roku. Obowiązek dotyczy również pojazdów używanych, którymi wykonywane są doładunki na terenie innego kraju członkowskiego bez konieczności zgłaszania kierowcy do systemu delegowania. Według raportu IRU, ze względu na braki dostępności nowych tachografów, od 20 do 40 tys. ciężarówek zostanie bez urządzenia do końca 2023 roku.
Aby nie doprowadzić do paraliżu branży transportowej, IRU zaapelowała do Komisji Europejskiej o przedłużenie terminu obowiązkowego posiadania tachografu II generacji do końca 2023 roku. Polskie zrzeszenie TLP (Transport Logistyka Polska) zaś zaproponowało doraźną wymianę uszkodzonego lub skradzionego urządzenia na tachograf pierwszej generacji do końca 2023 roku. Jednak do tej pory nie ma rozwiązania problemu wysokiego popytu i małej podaży tachografów.
Kradzież tachografu cyfrowego – co może zrobić przewoźnik?
W przypadku kradzieży nowego inteligentnego tachografu nie ma obecnie możliwości zakupu lub wymiany urządzenia na te niższej klasy. Co więcej, w razie jego uszkodzenia właściciel floty nie może liczyć na pomoc w warsztatach, ponieważ one także nie są wyposażone w nowe tachografy. Jedyne, co może zrobić okradziony przewoźnik to zgłosić sprawę na policję i czekać na doraźne rozwiązanie od Komisji Europejskiej. Niewykluczone, że obok problemu braku dostępności tachografów najnowszej generacji pojawi się drugi – wzmożona kradzież dostępnych na rynku urządzeń.