Zakaz wyprzedzania ciężarówek – od kiedy obowiązuje i czy dotyczy busy do 3,5 tony?
Koniec z wyprzedzaniem na drogach szybkiego ruchu i tzw. „wyścigiem słoni” zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na antenie Programu 1 Polskiego Radia. Kiedy zmiany wejdą w życie i ile zapłaci kierowca ciężarówki, który wyprzedzi inną ciężarówkę?
Od kiedy obowiązuje zakaz wyprzedzania ciężarówek?
Zakaz wyprzedzania pojazdów ciężarowych przez inne pojazdy ciężarowe to sytuacja wyjątkowo niebezpieczna, a jej wyeliminowanie ma upłynnić ruch m.in. na autostradach – argumentuje minister Adamczyk. Projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym został przyjęty przez Radę Ministra we wtorek 16 maja 2023 roku. Rządowe Centrum Legislacji nie opublikowało jeszcze projektu – czeka go doprecyzowanie w Sejmie i Senacie, a dopiero potem publikacja. Według zapowiedzi ministra Adamczyka ma to nastąpić w połowie lata – 1 lipca 2023 roku.
Jaki mandat za wyprzedzanie ciężarówki po 1 lipca 2023 r.?
Obecnie zakaz jazdy dla ciężarówek po lewym pasie drogi szybkiego ruchu obowiązuje na wybranych trasach (m.in. na obwodnicy Poznania, odcinkach autostrady A2). Tu mandat za wyprzedzanie ciężarówek przez inne ciężarówki wynosi 1000 zł i 15 punktów karnych. Nie wiadomo jeszcze, czy takie same stawki będą obowiązywać po wprowadzeniu ustawy 1 lipca 2023 roku. Pozostaje nam czekać na dalsze komunikaty ministerstwa infrastruktury.
Wyprzedzanie ciężarówek a bus do 3,5 tony
Zakaz dotyczy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Nie obowiązuje więc busy do 3,5 tony, które mogą wyprzedzać większe samochody. Dotyczy to również autostrad i dróg ekspresowych poza granicami Polski. Ukłonem w stronę busów do 3,5 tony ma być zapowiadany podczas wystąpienia ministra bezpłatny przejazd po autostradzie A2 (Konic-Stryków) i A4 (Wrocław Sośnica) od 1 lipca 2023 roku. W przyszłości ma to dotyczyć również innych autostrad.
Planowane zmiany w ustawie rodzą wiele kontrowersji i o ile argumentacja bezpieczeństwa wydaje się być jak najbardziej zasadna, zakaz wyprzedzania według opinii przewoźników może znacznie wydłużyć trasę ciężarówki, a tym samym wpłynąć na czas przewozu towaru. Jak funkcjonowanie nowych przepisów będzie wyglądało w praktyce, przekonamy się już za ponad miesiąc.
Źródło: Prawo Drogowe, Program 1 Polskiego Radia