Wymiana opon na zimowe – wszystko, co warto wiedzieć
Zbliża się koniec października, a więc najwyższy czas na zmianę opon z letnich na zimowe. Ale sama wymiana ogumienia to nie wszystko – niezwykle ważnym elementem są jego stan i zużycie. Dlatego zanim sezon zimowy ruszy pełną parą, dowiedz się, na co zwrócić uwagę podczas zmiany opon na zimowe.
Zużycie bieżnika i jego głębokość
Chociaż przepisy dopuszczają głębokość bieżnika na poziomie 1,6 mm, warto zadbać o to, aby wynosiła ona więcej. Według ekspertów optymalna głębokość bieżnika to 4 mm w przypadku opon zimowych, w oponach letnich zaś – 3 mm. Przy określaniu głębokości bieżnika warto wziąć pod uwagę wskaźnik zużycia, czyli zgrubienia w rowkach w środku bieżnika. Przy jego określeniu można posiłkować się również sygnaturą TWI (Tread Wear Index) – oznaczeniem miejsca pomiaru, które znajduje się z boku opony. Przy pomiarze zużycia bieżnika należy sprawdzić również ciśnienie w oponach.
Wiek opon, ich eksploatacja i stan ogumienia
Samo zużycie bieżnika to nie wszystko – warto zwrócić uwagę również na sam wiek opon. Nawet 7-milimetrowa głębokość bieżnika w 10-letnich oponach stwarza większe zagrożenie niż 3-milimetrowa w zaledwie 2 letnich. Duże znaczenie ma również eksploatacja opon – jest to niezwykle ważne w przypadku pojazdów, które wykonują długodystansowe trasy w różnych warunkach atmosferycznych i po różnego typu nawierzchni. Nie bez znaczenia są również warunki, w których przechowuje się opony do zmiany – temperatura, a nawet sposób ułożenia może mieć wpływ na ich użyteczność. Przed wymianą opon należy zwrócić uwagę, czy mają one jakiekolwiek pęknięcia, wybrzuszenia, rysy, ślady po wykruszeniu.
Dopasowanie opon względem siebie
Opony na tej samej osi powinny być takie same. Definiuje to prawo, na podstawie którego opony powinny być zgodne pod względem:
- rozmiaru – wysokości i szerokości oraz wymiaru obręczy,
- wzoru bieżnika i prędkości,
- indeksów nośności oraz prędkości,
- stopnia zużycia.
Ten ostatni warunek jest szczególnie ważny, ponieważ opony w kołach nie zużywają się równomiernie. Należy pamiętać o tym w przypadku pojazdów ciężarowych, gdzie tarcie może być zmienne w zależności od DMC przewożonego towaru. Wyjątkiem od wymogu posiadania tych samych opon na jednej osi jest wypadek lub uszkodzenie którejś z opon. Wówczas założenie zastępczej jest uargumentowane, ale powinno być doraźnym rozwiązaniem. Opony należy dopasować w najbliższym warsztacie.
Dlaczego warto zwracać uwagę na stan ogumienia podczas wymiany opon?
W przypadku zużytych i wyeksploatowanych opon zmniejsza się ich przyczepność, a zwiększa odcinek hamowania. Według statystyk policyjnych, aż 16% wszystkich wypadków w 2022 roku wynikało z powodu niewłaściwego stanu ogumienia pojazdów. Poza bezpieczeństwem, które powinno być priorytetem dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, jazda na niewłaściwych oponach może skutkować mandatem w wysokości nawet 3 tys. złotych.
Kto jest odpowiedzialny za stan opon w ciężarówce?
W Polsce nie ma prawnego obowiązku zmiany opon na zimowe – jest to jedynie zalecenie. Oznacza to, że przewoźnik nie może otrzymać mandatu za ich brak. Jednak, jak wspomnieliśmy, kara należy się w przypadku opon niedostosowanych do użytku, uszkodzonych, popękanych, słowem – niespełniających norm i stwarzających zagrożenie dla kierowcy prowadzącego ciężarówkę oraz innych uczestników ruchu drogowego. Umownie wymiana opon letnich na zimowe powinna nastąpić 1 listopada. Warto pamiętać, że istnieją kraje, w których wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa – w większości od 1 grudnia.
Obowiązek wymiany opon dotyczy takich krajów, jak:
- Austria,
- Czechy,
- Estonia,
- Litwa,
- Łotwa,
- Niemcy,
- Norwegia,
- Słowacja,
- Szwecja,
- Rumunia,
- Turcja.
❗Ważne: Obowiązkowa wymiana opon na zimowe w niektórych krajach zależna jest od warunków atmosferycznych. Przykładowo, w Czechach wymóg występuje od 1 listopada do 31 marca w przypadku zaśnieżonej, oblodzonej drogi lub tam, gdzie można spodziewać się takich warunków.
Źródło: Prawo Drogowe, Gazeta Prawna