Większa kontrola przewoźników od 1 lutego 2023 r.? Ministerstwo Infrastruktury opracowuje nowy system oceny ryzyka w transporcie
Prace nad nowym systemem kontroli podyktowane są Pakietem Mobilności i potrzebą ujednolicenia przepisów dla wszystkich krajów Unii Europejskiej. Ich celem jest stworzenie wspólnego wzoru do obliczania stopnia zagrożenia w transporcie drogowym. Dzięki niemu możliwe będzie przydzielanie stopnia ryzyka do każdego przedsiębiorstwa transportowego, a następnie kategoryzowanie, które z nich powinno być częściej kontrolowane.
Ocena ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy – kryteria
Najważniejszym kryterium oceny ryzyka będą naruszenia czasu pracy kierowcy, prowadzenia pojazdu, obowiązujących przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów. Pod uwagę zostaną wzięte również kontrole drogowe oraz inspekcje przeprowadzane w siedzibie firmy transportowej. W zależności od wymienionych elementów przedsiębiorstwo przypisane będzie do odpowiedniej kategorii (dla ułatwienia oznaczonej kolorystycznie):
- Firmy niskiego ryzyka – kolor zielony,
- Firmy średniego ryzyka – kolor pomarańczowy,
- Firmy wysokiego ryzyka – kolor czerwony,
- Firmy, które nie zostały jeszcze skontrolowane – kolor szary.
Jeśli chodzi o zakres i wagę naruszeń, które będą brane pod uwagę w ocenie ryzyka i innych czynników warunkujących kategoryzację firm, nadal są opracowywane.
Zastąpienie dotychczasowego systemu oceny ryzyka – co będzie brane pod uwagę?
Podstawową różnicą pomiędzy dotychczasowym systemem oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy a nowym rozwiązaniem jest zmiana w częstotliwości kontroli firm. Im większe ryzyko, tym częściej dana firma transportowa będzie sprawdzana. Analogicznie – na rzadsze kontrole mogą liczyć przedsiębiorstwa, które oznaczone są kolorem zielonym. Jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury, zmiany nie będą miały wpływu na sektor finansowy, budżet państwa czy sytuację ekonomiczną, a poprawią bezpieczeństwo ruchu drogowego i pozytywnie wpłynie na konkurencyjność i funkcjonowanie przedsiębiorstw transportowych:
„Proponowana regulacja będzie miała pozytywny wpływ na konkurencyjność i przedsiębiorczość oraz funkcjonowanie przedsiębiorstw. Regulacja zapewni dokładniejsze i częstsze kontrole podmiotów wykonujących przewóz drogowy o wysokim stopniu ryzyka. Proponowany system wprowadzi do transportu drogowego przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji i jednocześnie ich egzekwowanie”.
Jak do zmian mogą przygotować się do tego przewoźnicy?
Projekt rozporządzenia w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy ma wejść w życie 1 lutego 2023 roku. Przewoźnicy, którzy mają na koncie naruszenia, zwłaszcza te bardzo poważne i najpoważniejsze, jak również kontrole drogowe ze skutkiem mandatowym, będą musieli jeszcze bardziej się pilnować. Nie oznacza to, że firmy transportowe, które nie mają jeszcze takich doświadczeń, mogą pozwolić sobie na większy margines błędu – nie znamy bowiem jeszcze zakresu i wagi naruszeń, które będą brane pod uwagę.
Źródła:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12368200
Pracodawcy.pl