Najczęściej popełniane błędy w drukach – licencje i zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego
Główny Inspektorat Transportu Drogowego na stronie rządowej gov.pl instruuje, jak prawidłowo wypełnić druki, wnioski i oświadczenia dotyczące zezwoleń, ubezpieczeń i innych kwestii związanych z transportem drogowym. A ponieważ na błędach również można się czegoś nauczyć, przytacza także pomyłki, które zdarzają się przy wypełnianiu druków transportowych. Na podstawie tego omawiamy najczęściej popełniane błędy w drukach dotyczących Pakietu Mobilności.
Błędy w Certyfikacie Kompetencji Zawodowych
🟥 Błąd: Brak tłumaczenia Certyfikatu kompetencji Zawodowych
✅ Rozwiązanie: Jeśli Certyfikat Kompetencji Zawodowych został wydany na terenie Unii Europejskiej w języku obcym, należy dołączyć do niego oryginalną wersję przetłumaczoną przez tłumacza przysięgłego.
🟥 Błąd: Kserokopia tłumaczenia Certyfikatu Kompetencji Zawodowych
✅ Rozwiązanie: Tłumaczenie dokumentu wykonane przez tłumacza przysięgłego powinno zostać dołączone w wersji oryginalnej.
🟥 Błąd: Certyfikat Kompetencji Zawodowych wydany w kraju spoza Unii Europejskiej
✅ Rozwiązanie: Przed złożeniem dokumentu należy upewnić się, czy został wydany w kraju należącym do Wspólnoty. Wszystkie kraje wymienione są w załączniku nr III do rozporządzenia (WE) 1071/2009.
Błędy w druku ON – oświadczenie o niekaralności
🟥 Błąd: Druk ON jest niepodpisany lub podpisany przez niewłaściwą osobę
✅ Rozwiązanie: Oryginalny dokument musi zostać podpisany w formie klasycznej (ręcznie) lub elektronicznie z załączonym plikiem pozwalającym na weryfikację podpisu.
🟥 Błąd: Nieaktualny druk pobrany z niezaufanych źródeł
✅ Rozwiązanie: Druk oświadczenia powinien zostać pobrany ze strony Głównego Inspektoriatu Transportu Drogowego, która gwarantuje zgodność z aktualnymi wymogami dotyczącymi treści dokumentu.
🟥 Błąd: Załączenie samej informacji z KRS
✅ Rozwiązanie: Należy rozróżnić Informację z Krajowego Rejestru Karnego od Oświadczenia o niekaralności, ponieważ są to dwa różne dokumenty.
Błędy w druku OB – oświadczenie o bazie eksploatacyjnej
🟥 Błąd: Druk OB jest niepodpisany lub został podpisany przez niewłaściwą osobę
✅ Rozwiązanie: Oświadczenie o bazie eksploatacyjnej musi zostać podpisane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Można to zrobić za pomocą klasycznego podpisu na oryginale dokumentu lub w formie elektronicznej.
🟥 Błąd: Nieaktualny druk pobrany z niezaufanych źródeł.
✅ Rozwiązanie: Oświadczenie o bazie eksploatacyjnej należy pobierać wyłącznie ze strony Głównego Inspektoriatu Transportu Drogowego, gdzie mamy gwarancję, że dokument spełnia aktualne wymogi.
🟥 Błąd: Brak adresu lub podanie samej nazwy miejscowości
✅ Rozwiązanie: Podczas wypełniania oświadczenia o bazie eksploatacyjnej należy podać miejscowość wraz z nazwą ulicy i kodem pocztowym. W przypadku podania samej nazwy miejscowości urząd wzywa przedsiębiorcę do okazania tytułu prawnego do dysponowania wskazanym w oświadczeniu terenem lub uzupełnienia dokumentu – w drugim przypadku konieczne będą również wyjaśnienia powodu zmiany treści oświadczenia.
🟥 Błąd: Brak określenia, jaki rodzaj bazy eksploatacyjnej jest zgłaszany
✅ Rozwiązanie: Rodzaj bazy eksploatacyjnej musi zostać określony. Przedsiębiorca może wybrać więcej niż jeden rodzaj, jednak powinien zaznaczyć chociażby jedno okienko w oświadczeniu.
🟥 Błąd: Wskazanie lokalizacji bazy eksploatacyjnej w mieszkaniu
Rozwiązanie: Według definicji, baza eksploatacyjna to miejsce wyposażone w odpowiedni sprzęt techniczny i urządzenia techniczne umożliwiające prowadzenie działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład której wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów: miejsce postojowe, miejsce załadunku, rozładunku lub łącznie ładunków, miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów. Nie jest możliwe więc, aby adresem bazy był adres lokalu mieszkalnego.
Błędy w drukach WPC/WPCM – zgłaszanie busów do 3,5 tony i od 3,5 tony
🟥 Błąd: Pomylenie druku WPC z WPCM i odwrotnie
✅ Rozwiązanie: Druki WCPM i WPC nie mogą być składane zamiennie. Druk WPC służy do zgłaszania pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony, zaś druk WPCM – do zgłaszania pojazdów o DMC powyżej 2,5 tony do 3,5 tony.
🟥 Błąd: Nieprawidłowe DMC
✅ Rozwiązanie: DMC pojazdu jest szczególnie ważne w przypadku Pakietu Mobilności. Od 21 maja 2022 roku busy do 3,5 tony wykorzystywane w transporcie międzynarodowym objęte są nowymi obowiązkami i zezwoleniami, jak chociażby Licencja Wspólnotowa. Podając DMC pojazdu nie można wskazać większego lub mniejszego DMC, bo może to oznaczać niezgodność z uprawnieniami przewoźnika.
🟥 Błąd: Powtórzenie numeru VIN dla różnych pojazdów
✅ Rozwiązanie: Ponieważ numer VIN jest przypisany dla każdego zgłaszanego pojazdu, w przypadku omyłkowego przypisania go do dwóch numerów rejestracyjnych, należy złożyć wyjaśnienie w urzędzie.
🟥 Błąd: Brak zaznaczenia rubryki 11 w druku WPCM
✅ Rozwiązanie: W rubrykę 11 formularza WPCM należy obowiązkowo wpisać „X”.
Więcej na temat najczęstszych błędów przy wypełnianiu druków na stronie: https://www.gov.pl/web/gitd/najczesciej-popelniane-bledy-licencje