Kto jest przewoźnikiem odpowiedzialnym za wykonanie obowiązków związanych z SENT i ponosi karę za ewentualne błędy?
Zgłoszeń do systemu SENT dokonuje albo przedsiębiorca, albo osoba do tego upoważniona. Może to być pracownik, który ma prawo do powołania innego podmiotu lub przewoźnika, chociażby do potwierdzenia dostawy. Ale przewoźnik może zlecić wykonanie przewozu innemu przewoźnikowi. Rozkład obowiązków rodzi wiele pytań w kontekście ewentualnych błędów w systemie – kto jest za nie odpowiedzialny i powinien ponieść konsekwencje w przypadku pomyłek?
Nowe przepisy i doprecyzowanie definicji przewoźnika
W związku z kwietniową zmianą przepisów dotyczących SENT, m.in. likwidacją możliwości odstąpienia od nałożonej kary i dodaniem nowych towarów (zbóż, jaj, mięsa drobiowego i produktów pszczelich), pojawiła się również ważna kwestia dotycząca samego przewoźnika. Chodzi o doprecyzowanie jego definicji, czyli dookreślenie, kto jest odpowiedzialny za zgłaszanie, aktualizowanie i uzupełnianie informacji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami. Dzięki temu będzie można wskazać osobę, która dopuściła się ewentualnego błędu.
Według ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, przewoźnik to:
„osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca działalność gospodarczą, wykonująca przewóz towarów, której jako pierwszej powierzono przewóz towaru”, a której podmiot wysyłający i podmiot odbierający przekazały numer referencyjny.
„W przypadku przewozu towaru rozpoczynającego się na terytorium kraju podmiot wysyłający jest obowiązany, przed rozpoczęciem przewozu towaru, przesłać do rejestru zgłoszenie, uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia i przekazać ten numer przewoźnikowi. W przypadku dostawy towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „dostawą towarów”, podmiot wysyłający jest obowiązany również przekazać numer referencyjny podmiotowi odbierającemu”.
Usunięcie możliwości odstąpienia od nałożonej kary
Obecnie można jeszcze odstąpić od kary nałożonej za błąd w SENT. Głównie ze względu na ważny interes podmiotu, który naruszył obowiązki związane z SENT, albo przez wzgląd na interes publiczny. Zwykle w toku postępowania przed organem lub sądem, sprawa kończyła się z korzyścią dla przewoźnika – niedługo może się to zmienić. W związku z planowanym zaostrzeniem odpowiedzialności za naruszenia przepisów związanych z SENT, Ministerstwo Finansów chce usunąć możliwość odstąpienia od nałożonej na przewoźnika kary. Przewoźnik, jak również inne podmioty zobowiązane do stosowania przepisów SENT, będą karani automatycznie, niezależnie od wagi przewinienia czy okoliczności jej powstania.
Czy będzie szansa na ulgę, odroczenie lub umorzenie kary za błędy w SENT?
Według Ministerstwa Finansów, można będzie ubiegać się o ulgę w spłacie kary – odroczenie terminu, rozłożenie ratalne, a nawet umorzenie w części lub w całości. Trzeba będzie podać się na przepisy Ordynacji podatkowej i uzasadnić swoją prośbę ważnym interesem podmiotu lub interesem publicznym.
Źródło: Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi