Wyższe myto i nowy system poboru opłat w 2024 roku
Gdzie po Niemczech możemy spodziewać się podwyżki opłat drogowych, a gdzie zmian w systemie ich poboru?
Wyższe stawki MAUT w Niemczech zaczną obowiązywać jeszcze tego roku. Ale to dopiero początek podwyżek na europejskich drogach. Państwa członkowskie muszą wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania unijnej dyrektywy dotyczącej pobierania opłat zależnych od emisji CO2 do 25 marca 2024 roku. Który kraj wprowadzi wyższe myto i gdzie zmieni się system poboru opłat?
Austria – nowe stawki myta już po Nowym Roku
Opłaty za poruszanie się po austriackich drogach wrosną już 1 stycznia 2024 roku. Nie będzie to jednak tak drastyczny wzrost, jak w Niemczech – u naszych zachodnich sąsiadów podwyżki sięgają bowiem nawet 86%. Stawki myta w Austrii po 1 stycznia 2024 r. w przypadku pojazdów czteroosiowych lub większych klasy 1 będą wzrastać stopniowo. Wysokość dopłaty za wysoką emisję pojazdów wyżej klasy będzie realizowana w formie różnych rabatów.
Przykład:
- Dopłata za CO2 – klasa 1 – 3,87 centa w 2024 roku, 6,46 centa w 2025 roku, 9,04 centa w 2026 roku.
- Dopłata za CO2 – klasa 3 (eko diesel) – 3,5 centa w 2024 roku, 5,84 centa w 2025 roku, 8,18 centa w 2026 roku.
W określaniu klasy emisji CO2 można posłużyć się specjalnym kalkulatorem, dostępnym na stronie: go-maut.at/co2-rechner#/.
Litwa – nawet cztery razy więcej w skali roku
Chociaż nie podano jeszcze dokładnej daty, wiadomo, że w 2024 roku opłaty drogowe wzrosną również na Litwie. Jak wynika z poprawek do dekretu wprowadzającego nowe stawki opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, roczna stawka dla pojazdów emitujących największe ilości CO2 może sięgnąć nawet 3 100 euro – w niektórych przypadkach wzrośnie więc czterokrotnie. W obliczaniu wysokości podatków pod uwagę będą brane kategoria pojazdu, liczba osi i wielkość emisji CO2.
Szwajcaria – zmiany w systemie poboru opłat drogowych
Funkcjonujący obecnie ręczny pobór opłat będzie obowiązywał tylko do końca 2024 roku. Po tym czasie jedynym systemem będzie EETS (European Electronic Toll Service), czyli europejska usługa opłaty elektronicznej.
Dania – wyższe opłaty drogowe w zielonych strefach LEZ i rezygnacja z winiety
Do krajów, które już zadeklarowały podwyżki drogowe, należy Dania. Opłata drogowa dla samochodów ciężarowych powyżej 12 ton, zróżnicowana w zależności od emisji CO2, ale i przejechanych kilometrów oraz dopuszczalnej masy całkowitej, zacznie obowiązywać tu od 1 stycznia 2025 roku. Jeśli chodzi o lżejsze pojazdy, od 1 stycznia 2027 roku obowiązkiem dopłaty zostaną objęte samochody o DMC 3,5 tony i cięższe.
Warto wiedzieć, że wraz z wprowadzeniem myta Dania zrezygnuje z winiet, a same opłaty drogowe uzależnione od emisji CO2 będą wyższe w zielonych strefach LEZ.
Jak wspomnieliśmy, do 25 marca 2024 roku wszystkie kraje członkowskie powinny wdrożyć unijną dyrektywę 2022/362, która dotyczy zmian w poborze opłat drogowych, w zależności od emisji CO2. Ponieważ nie ma jeszcze informacji na temat terminów w innych państwach, będziemy na bieżąco aktualizować nasz artykuł.
Źródło: DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2022/362