Dwa razy wyższy MAUT w Niemczech to cios dla branży transportowej, ale i dla konsumentów
Według zapowiedzi od 1 grudnia 2023 roku opłaty drogowe w Niemczech mają wrosnąć o 100%. Uderzy to w branżę transportową, ale i w portfele konsumentów – wyższe koszty przewozowe odbiją się bowiem na cenach towarów. Od kiedy możemy spodziewać się wzrostu opłat drogowych i jakie są powody zmian?
Podwyżka opłat drogowych w Niemczech – przyczyny
Wzrost stawek MAUT na niemieckich autostradach wynika z wprowadzenia opłaty za koszty emisji CO2. Na cenę przejazdu po niemieckich drogach szybkiego ruchu ciężarówką mają składać się 4 elementy: koszty infrastruktury, zanieczyszczenia powietrza, zanieczyszczenia hałasem oraz emisja dwutlenku węgla. Według dyrektywy o eurowiniecie częściowa stawka za emisje ustalana jest indywidulanie. W zależności od tego, ile CO2 emituje do środowiska dana ciężarówka, tyle wyniesie częściowa stawka opłaty drogowej za przejechany kilometr. Przykładowo, ciężarówki o normie Euro 6 mają kilka podklas.
Jak wyliczyć wysokość MAUT dla konkretnego pojazdu ciężarowego?
MAUT w Niemczech – kalkulator
Na stronie Toll Collect przewoźnik może sam sprawdzić jaką klasę emisji CO2 ma jego pojazd i na podstawie tego obliczyć wysokość opłaty drogowej. Aby to zrobić, potrzebuje dowodu rejestracyjnego, informacji o napędzie (wodorowy, elektryczny) i ewentualnie dokumentów takich jak CIF (Cost Insurance and Fracht – koszt ubezpieczenia i frachtu) lub COC (Certificate Of Conformity – certyfikat zgodności z normami technicznymi określonymi przez Unię Europejską).
Sprzeciw niemieckich stowarzyszeń
Niemieckie Zrzeszenie Towarowego Transportu Drogowego, Logistyki i Utylizacji (BGL) z Frankfurtu oraz stowarzyszenie Mittlestands- und Wirtschaftsunion (MIT) debatują nad planem wprowadzenia wyższych opłat drogowych od 1 grudnia 2023 roku. Ich stanowisko jest jasne – szukanie sposobu na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do środowiska przez pojazdy ciężarowe jest zasadny, ale nie kosztem podkręcania inflacji, która i tak jest rekordowo wysoka. Jak czytamy w oświadczeniu BGL:
„Chociaż BGL zasadniczo popiera reformę opłat za emisję CO2, odrzuca formę wdrożenia jej poprzez niniejszy projekt ustawy, uznając za bezsensowny czynnik napędzający inflację w środku kryzysu gospodarczego (…). Pod pozorem ochrony klimatu grozi gospodarce i społeczeństwu podwyżką podatków”.
Trudny czas dla przewoźników realizujących międzynarodowy transport rzeczy
Wyższe opłaty dla ciężarówek poruszających się po autostradach i wybranych drogach krajowych dotyczy nie tylko MAUT-u, czyli niemieckiego myta. Na Węgrzech skok stawek wejdzie w życie 1 października 2023 roku z powodu wzrastającej inflacji. W Holandii wzrost opłat drogowych, który planowany jest dopiero na 2026 rok, ma nie tylko walczyć z emisją CO2, ale i pustymi przebiegami.
Źródło: BGL