Założenie firmy w Niemczech – argumenty za i przeciw
Wprowadzenie nowych przepisów, ograniczenia związane z pakietem mobilności, konieczność zainwestowania we flotę i infrastrukturę, a także w kierowców, sprawiają, że coraz więcej przedsiębiorców rozważa założenie firmy poza granicami Polski. Najczęstszy wybór pada na Niemcy, czyli kraj od lat utrzymujący się na transportowym podium. Zdania na temat rejestracji działalności za zachodnią granicą są jednak podzielone. Czy zakładanie firmy w Niemczech się opłaca?
- Nowe przepisy dotyczące wynagradzania kierowców i związane z tym koszty
- Limit 3 kabotaży w Polsce i brak ograniczeń w Niemczech
- Baza transportowa zlokalizowana w Niemczech a pozyskiwanie kluczowych klientów
- Kto nie powinien zakładać firmy transportowej w Niemczech?
Nowe przepisy dotyczące wynagradzania kierowców i związane z tym koszty
Główną przyczyną zakładania firmy za granicą są regulacje pakietu mobilności. Od 2 lutego 2022 roku, zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw, przedsiębiorca jest zobowiązany do podniesienia stawki brutto w wynagrodzeniu kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Oznacza to, że kierowca powinien otrzymywać pełne minimalne wynagrodzenie, które przysługuje w danym kraju należącym do Unii Europejskiej. Podniesienie stawek kierowców to nie koniec podwyżek – istotna zmiana w wynagrodzeniach kierowców dotyczy podróży służbowych. Pracodawca zobowiązany jest do wypłacania kierowcom diet i ryczałtów za noclegi, które nie przypadają na rzecz wynagrodzenia zagranicznego. Od 2 lutego 2002 roku nie ma bowiem możliwości zliczania należności składających się z diety i ryczałtu noclegowego na rzecz zapłaty za pracę poza granicami kraju, w którym zarejestrowana jest firma. Ile za przewóz ładunków w transporcie międzynarodowym zapłaci polski przedsiębiorca po 2 lutego 2002 roku? Według Kancelarii Transportowej Legaltrans, koszty polskiego przedsiębiorcy zatrudniającego kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe, wzrosną w nawet do 60%. Ujednolicenie wynagrodzeń to jeden z najważniejszych argumentów przemawiających za założeniem firmy w Niemczech, gdzie dla polskiego przedsiębiorcy jest to po prostu bardziej opłacalne.
Limit 3 kabotaży w Polsce i brak ograniczeń w Niemczech
Kolejnym argumentem jest obowiązujący w Niemczech brak ograniczeń w kabotażu. Zgodnie z przepisami pakietu mobilności, polski przedsiębiorca transportowy może wykonać maksymalnie 3 kabotaże jednym pojazdem, a następnie odbyć 4-dniową przerwę (cooling off period). Niemiecki przewoźnik nie ma takich ograniczeń, co pozwala mu na realizację większej liczby zleceń, ale i na redukcję pustych przebiegów. W przypadku polskiego przedsiębiorcy wypełnienie czasu w oczekiwaniu na kolejny załadunek nie jest wykorzystane, co przekłada się koszty. Sytuacja związana jest także z konkurencyjnością – firma zarejestrowana w Polsce ma mniejsze szanse na utrzymanie się na rynku niemieckim w porównaniu z inną polską firmą, która zdecydowała się przenieść do Niemiec i tam oferować usługi kabotażowe. Nie tylko lokalizacja siedziby, ale i bazy transportowej to w przypadku kabotażu bardzo znacząca kwestia – krótszy odcinek trasy, jaką musi pokonać kierowca zjeżdżający do bazy to mniejsze zużycie paliwa, a więc oszczędność kosztów transportowych.
Baza transportowa zlokalizowana w Niemczech a pozyskiwanie kluczowych klientów
Lokalizacja bazy transportowej to dobre rozwiązania logistyczne dla firm, którym zależy na pozyskiwaniu dużych klientów. Jak pisze Maciej Maroszczyk, dyrektor operacyjny w TC Kancelarii prawnej, w wywiadzie dla Gazety Prawnej:
„To nie koniec korzyści, jakie daje status niemieckiego przewoźnika. Jeszcze jedną bardzo ważną korzyścią jest współpraca z firmami premium, na przykład z branży automotive. Wiele niemieckich firm stawia swoim przewoźnikom twardy warunek — siedziba firmy transportowej musi mieścić się maksymalnie 150 km od siedziby głównej producenta. Uniemożliwia to polskim przewoźnikom współpracę z jednymi z największych graczy na rynku europejskim”.
Warto dodać, że w związku z przepisami pakietu mobilności, które weszły w życie 1 marca 2022 roku, baza eksploatacyjna w Polsce powinna spełniać odpowiednie wymogi techniczne. Dla wielu przewoźników wiąże się to z inwestycją w całą infrastrukturę transportową. Chodzi m.in. o:
- miejsca postojowe dla pojazdów biorących udział w transporcie (powinny odpowiadać liczbie 1/3 pojazdów zgłoszonych do transportu),
- miejsca załadunku, rozładunku i łączenia towarów,
- miejsca konserwacji lub naprawy pojazdów.
Kto nie powinien zakładać firmy transportowej w Niemczech?
Nie wszystkie przedsiębiorstwa zajmujące się przewozem międzynarodowym mają potrzebę przeniesienia się do Niemiec. Przed podjęciem decyzji warto zastanowić się, ile przewozów wykonywanych jest w danym kraju i z jaką częstotliwością. Niekiedy jest ich na tyle mało, że przenoszenie firmy za granicę byłoby po prostu nieopłacalne. A trzeba wiedzieć, że koszty zakładania firmy w Niemczech mogą być wysokie. Rejestracja pojazdów, pozyskiwanie leasingów, zatrudnianie nowych kierowców (trzeba wziąć pod uwagę możliwość rezygnacji z pracy kierowców mieszkających w Polsce na stałe) i cały szereg formalności to nie tylko pieniądze, ale i czas. Dodatkowe płatności wiążą się także z poradami prawnymi, z których warto skorzystać, zwłaszcza jeśli chodzi o przepisy niemieckie.
Zmieniające się prawo to coś, co należy wziąć pod uwagę decydując się na zakładanie firmy w Niemczech. Zdaniem niemieckiego prawnika Paula Reicha z TC Kancelaria prawna, który wypowiada się na łamach https://tckancelaria.eu/, model biznesowy oparty o kabotaż przestanie być wkrótce rentowny – głównie za sprawą wprowadzenia pakietu mobilności III. Jak przewiduje, prowadzenie biznesu opartego na kabotażu wymusi otwarcie firmy transportowej na terenie Niemiec – w formie spółki zależnej od polskiej firmy-matki.
Źródła:
https://tckancelaria.eu/informacje-prawne/spolka-transportowa-w-niemczech-a-kabotaz-czy-to-sie-oplaca/
Dz. U. 2022 poz. 209, Ustawa z dnia 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220000209/T/D20220209L.pdf
Maciej Maroszyk, „Założenie firmy za granicą”, [w:] Transport i logistyka, nr 62(5724), 30 marca 2022, s. 11.
https://www.gazetaprawna.pl/firma-i-prawo/artykuly/8357498,pakiet-mobilnosci-nowe-wymogi-dla-przewoznikow-baza-transportowa.html
kt-legaltrans.pl/pakiet-mobilnosci-jakie-zmiany-czekaja-przewoznikow-w-najblizszych-latach/