Zakaz ruchu z państw UE na terytorium Rosji
29 września 2022 roku rosyjski rząd wprowadził rozporządzenie, na mocy którego od 10 października do 31 grudnia 2022 roku obowiązywać będzie zakaz ruchu ma terytorium Rosji dla pojazdów wykonujących przewozy drogowe z krajów Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Norwegii. Wprowadzone przepisy to odpowiedź na sankcje europejskie, które zostały nałożone na Rosję 8 kwietnia 2022 roku.
Których przewozów zakaz nie dotyczy?
Według dekretu, rozporządzenie dotyczy wszystkich przewozów w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy: transportu dwustronnego, tranzytowego oraz transportu z lub na terytorium państwa trzeciego. Zakaz nie obejmuje pojazdów, które wykonywały przewóz w trakcie wdrażania przepisu, czyli 29 września 2022 roku. Muszą one jednak opuścić terytorium Rosji w ciągu 7 dni od wejścia w życie przepisów, czyli do 17 października 2022 roku. Drugim warunkiem wjazdu dla unijnych przewoźników jest limit wywożonego paliwa – nie mogą oni wyjechać z Rosji ze zbiornikiem wypełnionym ponad 200-litrami paliwa.
Całkowicie zwolnione z zakazu wjazdu na teren Rosji dotyczy 58 pozycji, są to m.in.:
- Przewozy pocztowe,
- Przewozy żywych zwierząt,
- Przewozy żywności, takiej jak mięso, przetwory mięsne, ryby, przetwory mleczne, jaja, miód, owoce, tytoń, napoje,
- Przewozy farmaceutyków,
- Przewozy nawozów,
- Przewóz perfum,
- Przewóz ceramiki, tworzyw sztucznych,
- Przewóz maszyn i urządzeń elektronicznych, w tym aparatury medycznej,
- Przewóz pojazdów naziemnych i ich części.
Zwolnienie z zakazu dotyczy towarów łatwopsujących się, które w trakcie transportu mogą ulec uszkodzeniu lub ich właściwości mogą się pogorszyć. Dodatkowo, zakaz nie obejmuje międzynarodowych przewozów drogowych na trasie państw UE, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Norwegii i państw Obwodu Kaliningradzkiego (w jedną i w drugą stronę).
Gdzie będzie odbywać się przeładunek?
Od 10 października 2022 roku objęte zakazem pojazdy będą mogły oficjalnie dojechać tylko do magazynów przeładunkowych na granicy z Rosją. Będzie można tam również dokonać wymiany naczep. Przeładunek przed rosyjską granicą to proceder, który trwa od jakiegoś czasu – jak pisze Rzeczpospolita, towar przewożony jest przez Europejczyków do punktu przeładunkowego własnym transportem, a następnie ładowany jest na ciężarówki, które jadą w głąb Rosji na rosyjskich, białoruskich lub kazachskich tablicach rejestracyjnych.
Źródła:
Rzeczpospolita
Transport Logistyka Polska