Ponad 50% polskich przewoźników nie zdąży z licencją wspólnotową do 21 maja 2022 roku
Od 21 maja 2022 roku, w przypadku firm transportowych, wykonujących przewozy międzynarodowe pojazdami do 3,5 tony, wymagana będzie licencja wspólnotowa. Pomimo tego, że termin zbliża się wielkimi krokami, ponad połowa polskich przewoźników jest w trakcie lub całkowicie zrezygnowała z wyrabiania dokumentu. Dlaczego?
Wydłużony czas oczekiwania na wydanie licencji przez GITD
Powodem jest najprawdopodobniej zbyt późne przedłożenie wniosków w siedzibie GITD. Jak wynika z informacji dostępnych na stronie rządowej gov.pl, procedura wydawania licencji wspólnotowej trwa miesiąc – z dopiskiem, że może przedłużyć się do dwóch. Aktualnie czas oczekiwania to ok. sześć tygodni, czyli półtora miesiąca. W przypadku wyrabiania dodatkowych dokumentów, np. karty kierowcy, czy certyfikatu kompetencji zawodowych, bez której nie uzyska się licencji, trzeba liczyć się z jeszcze dłuższym czasem oczekiwania. Co w przypadku przekroczenia terminu wyznaczonego na podstawie przepisów Pakietu Mobilności?
Rezygnacja z przewozów międzynarodowych?
Przewozy międzynarodowe w przypadku firm, które nie zdążyły na czas wyrobić licencji wspólnotowej, nie będą możliwe po 21 maja 2022 roku. Przewoźnicy będą musieli poczekać na pozytywne rozpatrzenie wniosku i wydanie licencji wspólnotowej… lub zrezygnować z dotychczasowej działalności. Z badań firmy spedycyjnej Done! Deliveirs, opublikowanych na łamach Pulsu Biznesu, wynika, że co 10. przewoźnik nie ma zamiaru wyrabiać licencji transportowej lub planuje całkowicie zawiesić transport międzynarodowy w swojej firmie. Chociaż wydaje się to radykalnym rozwiązaniem, wiele przedsiębiorstw transportowych, doświadczonych przez pandemię, wojnę w Ukrainie i nowe przepisy wymuszające inwestowanie w dodatkowe uprawnienia oraz flotę, nie jest w stanie finansowo unieść kolejnych zmian. Przypomnijmy, że koszt licencji wspólnotowej na okres 5 lat to 4000 zł (+ 440 zł za każdy wypis), a w przypadku licencji na 10 lat – 8000 zł (+880 za każdy wypis).
Brak licencji wspólnotowej u ponad połowy przewoźników – jakie są prognozy?
Biorąc pod uwagę fakt, że polscy przewoźnicy odpowiadają za ponad 30% przewozów międzynarodowych w Europie, według powszechnej opinii, może dojść do prawdziwego paraliżu na rynku transportowym. Zwłaszcza, że pojazdy o DMC do 3,5 tony od zawsze pełniły szczególną rolę w transporcie międzynarodowym. Stanowiły swego rodzaju wentyl bezpieczeństwa w sytuacjach, kiedy trzeba było przewieźć towar bez konieczności wyrabiania dodatkowych dokumentów, a tym samym – bez opóźnień. Pozwalało to na utrzymanie ciągłości łańcucha dostaw, np. w czasie pandemii, kiedy transport międzynarodowy był ograniczony przez restrykcje covidowe. Obowiązek posiadania licencji wspólnotowej nie jest na rękę firmom, które planują zatrudniać Ukraińców – wnioskowanie o kartę kierowcy i zgłaszanie kolejnych pojazdów do wypisu z licencji wiąże się z dodatkowym miesiącem oczekiwania. Na szczęście polski rząd wdraża coraz więcej ułatwień w tej kwestii i możliwe, że postępowanie w sprawie zatrudniania ukraińskich kierowców, będzie mniej czasochłonne.
Źródło:
https://www.pb.pl/ponad-polowa-przewoznikow-wypadnie-z-rynku-1149542
https://www.pb.pl/busiarze-maja-miesiac-na-uzyskanie-licencji-1147632
https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/1523
https://www.donedeliveries.com/