Planowane zmiany w kilometrówce – pierwsze od 15 lat
Ewidencja przebiegu pojazdów, znana potocznie jako kilometrówka, ma takie same stawki od 2007 roku. Nic dziwnego, że przy tak wysokiej inflacji, rosnących cenach paliw i ogólnym wzroście kosztów, rząd postanowił wprowadzić zmiany w jej naliczaniu. Tym bardziej, że problem z regulacją opłat i obowiązkowym zwrotem kosztów za używanie prywatnych pojazdów do celów służbowych, istnieje od 2007 roku.
Kto zobowiązany jest do prowadzenia kilometrówki?
Ewidencję przebiegu pojazdu zobowiązany jest prowadzić każdy przedsiębiorca, który w swojej działalności gospodarczej wykorzystuje samochody niebędące jego własnością. Dotyczy to nie tylko pracodawców, ale i pracowników firmy. Od 2019 roku przedsiębiorcy nie muszą prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu do rozliczania PIT-u – wystarczy, że odliczą 20% kwoty wydatków, związanych z eksploatacją pojazdu w firmie.
Stawki kilometrówki w 2022 roku przed zmianą
Według Rozporządzenia z dnia 14 listopada 2007 roku, dotychczasowe stawki za 1 km przebiegu pojazdu to:
- 0,4488 zł – w przypadku samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika do 900 cm3,
- 0,7195 zł – w przypadku samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 (czyli stawka za 1 km przebiegu pojazdu ciężarowego).
- 0,1982 zł – w przypadku motocykli,
- 0,1189 zł – w przypadku motorowerów.
Najpopularniejszą stawką dla samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 jest obecnie 0,8358 zł za 1 km. Według Centrum Księgowości Transportowej, która przeprowadziła analizę zmian, nowa stawka powinna wynosić adekwatnie 1,14 zł za 1 km. Biorąc pod uwagę, że stawki za kilometrówkę nie zmieniły się od 2007 roku, czyli od 15 lat, podwyżka może mocno uderzyć w firmy opierające swoją działalność na pojazdach prywatnych.
Podstawa określania stawek kilometrówki
Zależność wysokości zwrotu od mocy silnika, a nie od jego pojemności, obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku, ale wobec samochodów służbowych o pojemności skokowej silnika do 1600 cm3, wykorzystywanych przez pracowników również w celach prywatnych.
Nowe rozporządzenie dotyczyć ma pojazdów:
- o mocy silnika do 60 kW, pojazdów elektrycznych oraz napędzanych wodorem – nowy koszt to 250 zł miesięcznie,
- o mocy innej niż wymieniona (pozostałe pojazdy) – 400 zł miesięcznie.
Jak wyjaśnia Minister Finansów, zastąpienie pojemności silnika jego mocą, mogłoby dotyczyć wszystkich pojazdów, również tych zasilanych paliwami alternatywnymi. Dodaje też, że w związku z równą wartością, wiekiem i stanem technicznym pojazdu, konieczne jest stworzenie tzw. koszyka eksploatacyjnego.
Kilometrówka za samochód ciężarowy?
Co do zasady, kilometrówka nie jest rozliczana w przypadku samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony. Przedsiębiorca ma prawo do odliczenia od wydatków związanych z pojazdem ciężarowym 100% VAT i 100% poniesionych kosztów. Mogłoby się wydawać, że w związku ze zmianą przepisów dotyczący busów, które w wielu kwestiach zbliżone są do przepisów dotyczących transportu ciężkiego, obowiązek rozliczania kilometrówki również zostanie zdjęty. W tym przypadku jednak brana jest pod uwagę dopuszczalna masa całkowita pojazdu. A więc samochody, w tym busy, do 3,5 tony, powinny nadal prowadzić kilometrówkę.
Źródła:
ckt-taxtrans.pl/planowane-pierwsze-od-15-lat-zmiany-w-kilometrowce/
https://samorzad.infor.pl/sektor/organizacja/pracownicy/5472384,Rzad-pracuje-nad-zmiana-kilometrowki-w-2022-r-MF-postuluje-liczenie-kilometrowki-od-mocy-silnika-a-nie-pojemnosci.html
https://inewi.pl/Blog/stawki-przebiegu-pojazdu-za-1-km-w-2022-roku
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-likwidacja-kilometrowki-dla-samochodow-prywatnych-w-2019-r