Pakiet deregulacyjny – najważniejsze informacje dla przewoźnika
O pakiecie deregulacyjnym usłyszeliśmy po raz pierwszy w 2018 roku podczas konferencji prasowej ministra infrastruktury i szefa resoru cyfryzacji. Zapowiedziano wówczas, że zmiany dotyczące ułatwień dla kierowców zostaną wdrożone w 2019 roku. Niestety prace nad projektem przedłużyły się, a wybuch pandemii COVID-19 na początku 2020 roku sprawił, że pakiet zszedł na dalszy plan. Do rozmów powrócono w połowie sierpnia, aby na początku września 2020 roku opublikować zmiany w Dzienniku Ustaw i wprowadzić pierwszy etap pakietu deregulacyjnego.
Co to jest pakiet deregulacyjny, od kiedy funkcjonuje i jakie ma etapy?
Pakiet deregulacyjny to projekt wprowadzający szereg ułatwień dla właścicieli pojazdów oraz osób nimi kierujących. Uproszczenia mają dotyczyć przede wszystkim procedur związanych z rejestracją pojazdów, ale i pozostałych formalności jak Karta Pojazdu, naklejka czy dowód prawa jazdy. Pakiet deregulacyjny powstał na podstawie ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, którą opublikowano w Dzienniku Ustaw 3 września 2020 roku. Ponieważ projekt został podzielony na etapy, a kolejna ważna zmiana weszła w życie niedawno, bo 4 września 2022 roku, postanowiliśmy opisać każdy z nich.
Kalendarz pakietu deregulacyjnego:
🟢 4 października 2020 roku
- Stworzenie możliwości zwrotu zatrzymanego elektronicznie dowodu rejestracyjnego podczas kontroli ruchu drogowego. Eliminuje to konieczność starania się o zwrot dokumentu do organu lub urzędu, który go zatrzymał.
🟢 4 grudnia 2020 roku
- Likwidacja obowiązku wymiany dowodu rejestracyjnego z powodu braku miejsca na pieczątki od diagnosty. Informacje o odbytym pomyślnie przeglądzie trafiają bezpośrednio do bazy elektronicznej CEPiK, a właściciel pojazdu otrzymuje papierowe zaświadczenie. Potwierdzenie od diagnosty potrzebne może być do okazania w trakcie kontroli za granicą lub podczas sprzedaży pojazdu.
- Wprowadzenie możliwości rejestracji lub czasowej rejestracji pojazdu w miejscu zamieszkania, a nie zameldowania. Dzięki temu właściciel nowo zakupionego lub odebranego z salonu samochodu nie musi rejestrować go we właściwym dla miejsca zameldowania Wydziału Komunikacji.
🟢 5 grudnia 2020 roku:
- Zwolnienie z obowiązku posiadania prawa jazdy przy sobie i okazywania go podczas kontroli drogowej na terytorium Polski. Wszystkie dane kierowcy dostępne będą w centralnej ewidencji kierowców. Ta sama zasada dotyczy polisy ubezpieczeniowej OC.
🟢 4 czerwca 2021 roku
- Stworzenie możliwości rejestracji nowego pojazdu samochodowego, motoroweru lub przyczepy przez autoryzowany salon sprzedażowy. Rejestracja przez dealera odbywa się drogą elektroniczną, co jest wygodniejsze i pozwala zaoszczędzić czas każdej stronie.
🟢 31 stycznia 2022 roku
- Zniesienie obowiązku wymiany tablic rejestracyjnych po zakupie auta zgodnie z obowiązującą dotychczas rejonizacją. Dzięki temu ułatwieniu można korzystać z jednego zestawu numerów rejestracyjnych podczas całego okresu użytkowania samochodu. Oczywiście konieczna jest legalizacja dotychczasowych tablic rejestracyjnych i zgłoszenie nowego właściciela pojazdu. Wymiana konieczna jest w przypadku niespełnienia wymogów określanych przez Urząd Komunikacji. Jeśli w trakcie rejestrowania samochodu okaże się, że tablice są nieczytelne lub uszkodzone, należy uiścić opłatę ok. 80 zł za nową.
- Czasowe wycofanie samochodów osobowych z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy (nie częściej niż po upływie 3 lat od poprzedniego wycofania auta z ruchu) w przypadku uszkodzonych, a nie chwilowo niedostępnych pojazdów. Dzięki temu właściciel samochodu będzie miał możliwość ograniczenia kosztów ubezpieczenia. Jeśli chodzi o inne pojazdy, według Art. 78a. U.2022.988, czasowo można wycofać z ruchu samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, a także ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy.
🟢 4 września 2022 roku
- Likwidacja karty pojazdu i nalepki kontrolnej oraz wtórnika nalepki kontrolnej. Zmiana powala zaoszczędzić nawet ok. 130 zł, biorąc pod uwagę cenę karty (75 zł), nalepki (18,50), wtórnika nalepki (19 zł), opłatę ewidencyjną (1 zł) i ewentualne pełnomocnictwo (17 zł).
Jakie są plany na pakiet deregulacyjny 2022?
W projekcie rozporządzenia zaproponowano kolejne zmiany związane z pakietem deregulacyjnym. Jednym z nich jest wprowadzenie treści adnotacji w dowodzie rejestracyjnym, które mają informować o przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej w busach do 3,5 tony. Zmiana ma dotyczyć zwiększenia limitu wagowego pojazdów do 4,25 tony w przypadku zastosowania paliw alternatywnych:
- energii elektrycznej,
- wodoru,
- gazu CNG (sprężony gaz ziemny),
- gazu LPG (Liquefied Petroleum Gas, płynny gaz),
- gazu LNG (ciekły gaz ziemny),
- energii mechanicznej z akumulatorów pokładowych lub urządzeń pokładowych.
Adnotacja dotycząca zwiększenia DMC w busie do 3,5 tony pod względem zastosowanego paliwa alternatywnego (nie chodzi tu o przeładowanie busa ładunkiem) ma zostać ogłoszona dopiero na początku stycznia 2023 roku.
Źródła: