Obowiązkowy powrót przyczep i naczep co 8 tygodni wycofany przez Komisję Europejską
Sprawa, która budziła ogromne emocje wśród przewoźników, została wreszcie rozwiązana. Zgodnie z nowymi wytycznymi Komisji Europejskiej, naczepy pojazdów biorących udział w transporcie międzynarodowym, nie będą musiały wracać już do kraju co 8 tygodni. Nie zmienia to faktu, że sam przepis wciąż spotyka się z krytyką ze względu na generowanie dodatkowych kosztów, zwiększone zużywanie energii i negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Sprzeciw wobec martwego przepisu
Pomysł z objęciem obowiązkiem przyczep i naczep od początku budził sprzeciw większości krajów członkowskich. Przewoźnicy z niderlandzkiej grupy Transport en Logistiek Nederland zwrócili się do komisji Europejskiej z apelem, w którym wskazali podstawowy problem, jaki pojawiłby się po wprowadzeniu zmian. Chodzi o brak wpływu na wynagrodzenia kierowców i poprawę ich warunków pracy, co jest przecież głównym celem Pakietu Mobilności. Wiąże się z tym kolejna kwestia, jak brak możliwości rejestrowania czasu pracy kierowcy, który miałyby taką przyczepę lub naczepę dostarczyć do bazy. Zarówno w przypadku przyczepy, jak i naczepy nie ma możliwości zainstalowania tachografu, co sprawia, że przepis uwzględniający je w obowiązkowym zjeździe na bazę co 8 tygodni, byłby martwy.
Pakiet Mobilności – zjazd na bazę co 8 tygodni pojazdów wciąż aktualny
Przepis wynikający z Pakietu Mobilności obowiązuje od 21 lutego 2022 roku i wciąż dotyczy pojazdów silnikowych lub zespołów pojazdów wykorzystywanych do międzynarodowego zarobkowego transportu rzeczy, które pozostają do dyspozycji przewoźników drogowych na mocy art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009. Pomimo tego, że Komisja Europejska wycofała obowiązek powrotu do bazy co 8 tygodni względem przyczep i naczep, przepis wciąż buzi wiele zastrzeżeń. Po pierwsze, generuje dodatkowe koszty, co przy rosnących cenach paliw, galopującej inflacji i ogólnych podwyżek nikogo nie nastraja optymistycznie. Drugą sprawą jest szkodliwość dla środowiska z uwagi na zwiększoną emisję dwutlenku węgla. Przewoźnicy słusznie zauważają, że kłóci się to z proekologicznymi założeniami unijnymi, wynikającymi chociażby z Pakietu Fit for 55 i zakazem sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Samo marnowanie energii, tak cennej w dobie kryzysu
Jakich pojazdów nie dotyczy obowiązkowy powrót do bazy co 8 tygodni?
Według informacji dostępnych na stronie Komisji Europejskiej, o ile prawo danego kraju nie stanowi inaczej, przepis dotyczący obowiązkowego zjazdu do bazy co 8 tygodni, nie obejmuje przedsiębiorstw wykonujących zawód przewoźnika drogowego wyłącznie z wykorzystaniem:
- „w przypadku przewoźników drogowych rzeczy – pojazdów silnikowych lub zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony;
- pojazdów wykorzystywanych przez przedsiębiorców wykonujących usługi przewozów drogowych osób wyłącznie w celach niezarobkowych lub których główna działalność nie obejmuje przewozów drogowych osób*,
- w przypadku przewoźników drogowych rzeczy – pojazdów silnikowych lub zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony”.
* Każdy przewóz drogowy, inny niż zarobkowy lub na potrzeby własne, za który nie przysługuje bezpośrednie lub pośrednie wynagrodzenie, jak również nie generuje on dochodu dla kierowcy pojazdu (i każdego, kto ma związek z tą działalnością zawodową), w świetle prawa uznaje się za przewóz w celach niezarobkowych.
Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące powrotu pojazdu, dostępne są tutaj.
Źródła:
Oficjalna strona Komisji Europejskiej
Motofaktor
TLP