Nowy sposób rozliczania kierowców i inne zmiany, jakie czekają przewoźników od lipca 2022 roku w Polsce, Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii
W kolejnym miesiącu zaczną obowiązywać nowe przepisy związane z rozliczaniem pracowników i prowadzeniem firmy transportowej – zarówno w Polsce, jak i w innych krajach Unii Europejskiej. Najważniejsze z nich to nowelizacja Polskiego Ładu, związany z tym nowy sposób rozliczania wynagrodzenia kierowców w transporcie międzynarodowym, a także nowy system bezpieczeństwa w pojazdach. Dodatkowo, od lipca 2022 roku obowiązywać zaczną nowe przepisy w Niemczech, Belgii i w Wielkiej Brytanii, co może być istotne dla tych, którzy wykonują przewozy międzynarodowe.
Polski Nowy Ład 2.0, czyli zmiana systemu podatkowego
Reforma podatkowa, jak rząd określa modyfikacje wprowadzonego z początkiem roku Nowego Ładu, mają obniżyć zobowiązania podatkowe Polaków. Powodem, dla którego zdecydowano się na zmianę i usunięcie niektórych założeń jest ułatwienie procedur, ale i napływające skargi przedsiębiorców. Problemy z obliczaniem składki zdrowotnej czy wybraniem ulgi dla klasy średniej to tylko niektóre problemy, które od 1 lipca 2022 roku mają zostać rozwiązane.
Najważniejsze założenia Polskiego Nowego Ładu 2.0.:
- obniżenie stawki podatku z 17% na 12% dla dochodów nieprzekraczających 120 000 zł w roku,
- likwidacja ulgi dla klasy średniej,
- wprowadzenie nowej skali podatkowej,
- zmniejszenie 1/12 kwoty obniżającej podatek do 300 zł,
- wyłączenie odroczenia poboru części zaliczki podatkowej,
- poszerzenie PIT 0 na zasiłki macierzyńskie.
Nowy sposób rozliczania wynagrodzenia kierowców
Po zmianach, jakie wprowadził Pakiet Mobilności 1 stycznia 2022 roku, przedsiębiorca musi zapoznać się z kolejnymi modyfikacjami, jakie od 1 lipca 2022 roku wejdą w życie wraz z Polskim Nowym Ładem 2.0. A to dlatego, że wraz z nowelizacją rządowego projektu zmieniającego system podatkowy, zacznie obowiązywać nowy sposób rozliczania wynagrodzenia kierowców.
Najważniejsze kwestie, które przewoźnik musi wziąć po uwagę sporządzając listę płac kierowcy wykonującego transport międzynarodowy, to:
- zwolnienie z opodatkowania, za sprawą którego część przychodów w kwocie odpowiadającej 30% diety (za każdy dzień za granicą) wolna jest od podatku dochodowego,
- wyłączenie rozporządzenia składkowego z podstawy wymiaru składek ZUS, które mówi o tym, że w przypadku zagranicznych kierowców, pracujących u polskiego przewoźnika, obowiązuje odrzucenie części wynagrodzenia w wysokości równowartości diety (za każdy dzień pobytu).
Warto pamiętać, że od 2 lutego 2022 roku zlikwidowano pojęcie podróży służbowej w ramach międzynarodowych przewozów drogowych. Kierowcę, wykonującego transport poza granicami Polski, obowiązuje dieta adekwatna do docelowego państwa podróży zagranicznej. W przypadku podróży do dwóch różnych państw (lub więcej niż dwóch), pracodawca rozliczający kierowcę może wziąć pod uwagę oba kraje.
Od 2 lutego 2022 roku, w związku z wprowadzeniem przepisów Pakietu Mobilności, obowiązuje znowelizowana ustawa o czasie pracy kierowców – pracodawca wyznacza podstawę składek ZUS i podatku według odrębnych reguł. Od 1 lipca 2022 roku będzie musiał on robić to z uwzględnieniem modyfikacji, jakie rząd przewiduje wraz z wprowadzeniem Polskiego Nowego ładu 2.0.
Zaostrzenie wymogów dotyczących systemu bezpieczeństwa w pojazdach
6 lipca 2022 roku zaczną obowiązywać przepisy zawarte w rozporządzeniu (UE) 2019/ 2144. Ich treść dotyczy zwiększenia bezpieczeństwa poprzez montowanie w pojazdach odpowiednich systemów. Harmonogram wprowadzania nowych rozwiązań podzielony jest kilka etapów i ma trwać aż do 2029 roku.
Według rozporządzenia, wszystkie nowe pojazdy muszą być wyposażone w następujące układy zapewniające bezpieczeństwo:
- inteligentny asystent kontroli prędkości;
- interfejs umożliwiający montaż alkomatów blokujących zapłon;
- systemy ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy;
- zaawansowane systemy ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy;
- awaryjne sygnały stopu;
- systemy wykrywania obiektów przy cofaniu;
- rejestratory danych na temat zdarzeń;
- precyzyjny system monitorowania ciśnienia w oponach.
Samochody dostawcze muszą być wyposażone w dodatkowe systemy bezpieczeństwa:
- zaawansowane systemy hamowania awaryjnego zdolne do wykrywania pojazdów silnikowych i niechronionych uczestników ruchu drogowego znajdujących się przed pojazdem;
- systemy awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu;
- powiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową, umożliwiające złagodzenie obrażeń w przypadku zderzenia z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego.
Samochody ciężarowe spełniają ogólne wymagania i wyposażone są w wymienione wyżej systemy:
- system ostrzegania przed niezamierzoną zmiana pasa ruchu,
- zaawansowane systemy hamowania awaryjnego,
- zaawansowane systemy zdolne do wykrywania pieszych i rowerzystów znajdujących się w ich pobliżu obok pojazdu, ostrzegania kierowcy o ich obecności oraz unikania zderzenia z tymi niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego,
- konstrukcje pomagające ograniczyć martwe pola przed kierowcą i po jego bokach.
Pomimo tego w ostatnim, w 4 etapie poprawiania poziomu bezpieczeństwa pojazdów, który ma nastąpić w 2029 roku, planowane jest wprowadzenie jeszcze skuteczniejszych systemów. W branży pojawił się niedawno news dotyczący firmy Volvo, która wprowadza system ostrzegający przed zbliżającym się obiektem w tzw. martwym punkcie. Polegać on będzie na informowaniu kierowcy światłem i dźwiękiem np. przed nadjeżdżającym rowerzystą, albo pieszym, których może nie być widać z pozycji kierowcy.
Nowa najniższa krajowa, wyższe opłaty drogowe i ułatwienia w deklaracji bezpieczeństwa, czyli pozostałe zmiany obowiązujące od 1 lipca 2022 roku w Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii
W Niemczech od 1 lipca 2022 roku zacznie obowiązywać nowa płaca minimalna, która ma wzrosnąć do 10,45 euro – w październiku zapowiadana stawka to aż 12 euro. Oznacza to większe wynagrodzenie dla kierowców realizujących transport międzynarodowy na terenie Niemiec, zgodnie z przepisami Pakietu Mobilności oraz przepisami MiLog, jak również większe wydatki dla zatrudniających ich przedsiębiorców. Kolejną ważną zmianą, która nastąpi wraz z 1 lipca 2022 roku u naszych zachodnich sąsiadów, będzie zwiększenie ulgi podatkowej i ryczałtu pracowniczego. Oznacza to, że kwota wolna od podatku wzrośnie z obecnych 9 984 euro do 10 347 euro, a wysokość ulgi pracowniczej (którą pracownicy mogą odliczyć jako koszty uzyskania przychodu w zeznaniu podatkowym), zostanie podniesiona z 1000 euro do 1200 euro. Co ważne, zmiany obowiązują wstecz, czyli pracownicy zatrudnieni w niemieckich firmach otrzymają zwrot za poprzednie miesiące.
Jeśli chodzi o Belgię, od 1 lipca 2022 roku zaczynają na jej terenie wyższe opłaty drogowe. Podwyżka, jak co roku, korygowana jest o wskaźnik inflacji. Nowe opłaty obejmą belgijskie i zagraniczne samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 tony, a także pojazdy kategorii N1 z naczepami. Nowe taryfy zostaną zaktualizowane automatycznie na urządzeniach pokładowych obsługujących myto w Belgii (Axxès, Eurotoll, Satellic, Telepass, Toll4Europe i TotalEnergies Marketing Services).
Źródło: transport-expert
Na terenie Wielkiej Brytanii od 1 lica 2022 roku nastąpi najwięcej zmian, głównie związanych z formalnościami celnymi w relacjach handlowych.
23 czerwca 2022 roku ogłoszono cztery ułatwienia w składaniu deklaracji bezpieczeństwa i ochrony:
- Składanie deklaracji bezpieczeństwa i ochrony w ramach MRN jest opcjonalne w systemie granicznym GVMS (dot. przywozu i wywozu).
- Zniesienie wymogów bezpieczeństwa i ochrony do wywiezionych pustych jednostek.
- Usunięcie wymogów bezpieczeństwa i ochrony dotyczących wychodzących przeładunków między portami (w przypadku przemieszczania w ramach tranzytu i jednej umowy przewozu.
- Zniesienie wymogów bezpieczeństwa i ochrony dotyczących bagażu (przywóz i wywóz).
Dodatkowo, wycofano zapowiadane wprowadzenie kontroli granicznych w 2022 roku. Więcej na temat zmian w Wielkiej Brytanii od 1 lipca 2022 roku, napiszemy w osobnym artykule.
Źródła:
polskiobserwator.de/osiedlenie-sie/zmiany-w-niemczech-w-lipcu-2022-nowe-przepisy/
serwiskadrowego.pl/2022/05/jak-od-1-lipca-2022-r-rozliczac-wynagrodzenie-listy-plac-kierowcow-w-transporcie-miedzynarodowym-pakiet-mobilnosci-kalkulator/
https://www.gov.pl/web/finanse/niskie-podatki-kto-zaplaci-od-lipca-wyzsze-zaliczki-i-dlaczego
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:4434255
https://www.transport-expert.pl/aktualnosci/podwyzka-oplat-drogowych-w-belgii-od-1-lipca-2022-r.-6363.html
https://www.podatki.gov.pl/clo/brexit/?altTemplate=ArticlePdf&download=True
https://4trucks.pl/aktualnosci/16471/system-monitorujacy-rowerzystow-i-pieszych-w-volvo-trucks-juz-od-wrzesnia