Nowa lista poważnych, bardzo poważnych i najpoważniejszych naruszeń, za które można stracić dobrą reputację
Pod koniec maja 2022 roku wchodzi w życie rozporządzenie unijne dotyczące nowego wykazu poważnych naruszeń przepisów, które mogą doprowadzić przewoźnika do utraty dobrej reputacji. Dokument opublikowany 2 maja 2022 roku zawiera kategorie i rodzaje naruszeń przepisów UE, pogrupowane z uwagi na stwarzane przez nie zagrożenia, jak zakłócenia konkurencji na rynku transportowym, ciężkie obrażenia, a nawet ryzyko śmieci. Na podstawie zmian w rozporządzeniu unijnym nr 2016/403 mają być uwzględnione nowe naruszenia oraz kryteria określania poziomu przewinienia, jak również częstotliwości ich występowania.
Najpoważniejsze, bardzo poważne i poważne naruszenia (NN, BNP, PN) a czas pracy kierowcy
Naruszenia przepisów rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady podzielone są na grupy:
- czas prowadzenia pojazdu i czas odpoczynku (rozporządzenie (WE) nr 561/2006),
- użytkowanie tachografu (rozporządzenie nr 165/2014),
- sposób działania urządzeń ograniczających prędkość (dyrektywa Rady 92/6/EWG),
- dostęp do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (rozporządzenie (WE) nr 1072/2009),
- dostęp do rynku autokarowych i autobusowych (rozporządzenie (WE) nr 1073/2009).
Każda z grup zawiera listę naruszeń, podzielonych na kategorie wagi naruszeń według stopnia ryzyka, jakie za sobą niosą. Najwięcej przewinień klasyfikowanych jest jako bardzo poważne i poważne naruszenia, które nie muszą prowadzić bezpośrednio do wszczęcia postepowania dotyczącego utraty reputacji – chyba, że są popełniane wielokrotnie.
Inaczej wygląda postepowanie w przypadku najpoważniejszego naruszenia (NN) – wszczynane jest natychmiastowo, a nawet jedno przewinienie wystarczy, aby utracić dobrą reputację.
Do najpoważniejszych naruszeń (PN) związanych z czasem pracy kierowcy zaliczane będzie:
- przekraczanie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 9 godzin o 50% więcej (od 13 godzin i 30 minut wzwyż),
- przekraczanie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 10 godzin o 50% więcej (od 15 godzin wzwyż),
- przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o 25% lub więcej (od 70 godzin wzwyż),
- przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni o 25% lub więcej (od 112 godzin 30 minut wzwyż).
Jeśli chodzi o pozostałe elementy poza czasem jazdy kierowcy, jak przerwy, okresy odpoczynku i organizację pracy, naruszenia określane są tu na poziomie poważnych (PN) i bardzo poważnych (BP).
Większa odpowiedzialność za obsługę tachografu, używanie karty kierowcy i ważność licencji wspólnotowej
Kolejne najpoważniejsze naruszenia (NN), dodane do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014, dotyczą posiadania i obsługi tachografu. Najwyższą karę, a nawet utratę dobrej reputacji, można stracić za:
- instalację i korzystanie z niehomologowanego tachografu,
- posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej karty kierowcy, posługiwanie się nie swoją kartą lub taką, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń / sfałszowanych dokumentów,
- posiadanie w pojeździe lub korzystanie z nielegalnego urządzenia, które może zmieniać zapisy tachografu,
- fałszowanie, ukrywanie, likwidowanie i niszczenie danych rejestrowanych na wykresówkach lub przechowywanych i wczytywanych z tachografu lub karty kierowcy.
Pozostałe 2 najpoważniejsze naruszenia to przewóz towarów bez ważnej licencji wspólnotowej oraz przewóz osób, także bez ważnej licencji.
Pełna lista przewinień, w tym bardzo poważne i poważne naruszenia, obowiązujące od 23 maja 2022 roku, dostępna są na stronie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022R0694&from=PL.
Wspólny wzór na określanie częstotliwości występowania naruszeń
Aby usprawnić proces, wprowadzono wzór ułatwiający automatyczne wszczęcie postępowania przez organy kontrolne. Jak czytamy w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej 2022/694 z dnia 2 maja 2022 roku:
Liczba naruszeń w przeliczeniu na pojazd na rok stanowi średnią wartość obliczoną poprzez podzielenie całkowitej liczby wszystkich naruszeń o tym samym poziomie przewinienia (PN lub BPN) przez średnią liczbę pojazdów użytkowanych w ciągu roku.
Maksymalna częstotliwość poważnych naruszeń, powyżej której przewinienia powinny być traktowane jako poważniejsze, obliczana jest w następujący sposób:
3 PN/pojazd/rok = 1 BPN,
3 BPN/na pojazd/na rok = uruchomienie krajowej procedury w sprawie oceny dobrej reputacji.
Oznacza to, że 3 poważne naruszenia w roku, przypadające na jeden pojazd, równe są 1 bardzo poważnemu naruszeniu. 3 bardzo poważne naruszenia to roku, przy jednym pojeździe, to automatyczne rozpoczęcie postępowania dotyczącego utraty dobrej reputacji.
Źródła:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32022R0694
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006L0022&from=PL
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02006L0022-20170101&from=DE
tlp.org.pl/zmiany-rozporzadzenia/
prawnicytransportu.pl/dobra-reputacja-transporcie/