Nowa stawka diety krajowej i ryczałtu za nocleg dla kierowców od 28 lipca 2022 roku
13 lipca 2022 roku ogłoszono kolejną zmianę przepisów dotyczących wysokości diety krajowej i ryczałtu noclegowego na terenie Polski. Nowy zapis dotyczy pracowników zatrudnionych w jednostkach budżetowych, ale tylko tych, których wyjazdy służbowe odbywają się poza miejsce pracy. O tym, jak zmiany w prawie mają się do zapisu umów, w jaki sposób rozliczać kierowców i co w przypadku pracownika wykonującego jednocześnie przewóz krajowy i międzynarodowy, piszemy na podstawie informacji na portalu prawniczym ITD-PIP.
Ile wynosi nowa stawka diety i ryczałtu dla kierowców?
Jak wynika z Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 30 czerwca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej:
- stawka diety w czasie podróży krajowej od 28 lipca 2022 r. wynosi 38 zł (dotychczas 30 zł),
- wysokość ryczałtu noclegowego na terenie Polski od 28 lipca 2022 r. wynosi 150% diety, czyli 57 zł (wcześniej 45 zł) po podwyżce (38 x 1,5 = 57 zł).
Czy pracodawca musi zmienić zapis w umowie kierowcy?
Według ITD-PIP, pracodawca powinien nanieść zmiany do umowy z kierowcą, jeśli w treści dokumentu podane zostały konkretne stawki. W takiej sytuacji niezbędny będzie aneks do umowy, w którym zamiast 30 zł będzie widniała nowa stawka – 38 zł z tytułu podróży służbowej. Analogicznie zmiany powinny zostać naniesione w przypadku ryczałtu za nocleg. Pracodawca nie musi wprowadzać zmian w umowie, ani sporządzać do niej aneksu z nowymi stawkami, jeśli w treści umowy widnieje zapis „…zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej…” bez podawania wysokości diet i ryczałtu. Wówczas przyjęcie stawki ogłoszonej w rozporządzeniu odbywa się automatycznie.
Obliczanie wysokości diety i ryczałtu na odcinkach krajowych podczas przewozów międzynarodowych
W przypadku, kiedy kierowca wykonuje załadunek w Polsce (np. w Białymstoku), a następnie transportuje go za granicę (np. do Niemiec), spędza za kierownicą większą część dnia i mogłoby się wydawać oczywiste, że należy mu się dieta. Niestety, ponieważ ostatecznie przekracza granicę – udaje się w podróż międzynarodową i według przepisów Pakietu Mobilności nie przysługuje mu dieta. Pamiętać trzeba o zmianach w delegowaniu, które weszły w życie w lutym 2022 roku. Na mocy nowych przepisów kierowca musi otrzymać wyrównanie do poziomu pełnego wynagrodzenia, do którego nie wliczane są diety i ryczałty z tytułu podróży służbowych. Nie ma możliwości rozliczenia kierowcy wykonującego częściowo przewóz krajowy w transporcie międzynarodowym poprzez dietę nieoskładkowaną, ponieważ tylko część wynagrodzenia może być nieoskładkowana (zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców, która weszła w życie 2 lutego 2022 roku).
Jak rozliczyć kierowców na przełomie 27 i 28 lipca 2022 roku?
Jeżeli kierowca będzie wykonywał przewóz krajowy na przełomie dat, pracodawca będzie musiał podzielić podróż na dwa odcinki i rozliczyć pracownika według dwóch różnych stawek. Analogiczne postępowanie dotyczy ryczałtu za nocleg, z tym, że w tym przypadku rozliczenie odbywa się po zakończonym noclegu. Przykładowo, jeśli odpoczynek skończy się przed północą, czyli 27 lipca, stawka wynosi 45 zł. Natomiast, jeżeli kierowca rozpocznie odpoczynek 27 lipca, a zakończy go 28 lipca, stawka za cały ten czas wynosi już 57 zł.
W razie pytań lub niepewności dotyczących nowych stawek diet i ryczałtów dla kierowców w transporcie krajowym, warto zaczerpnąć wiedzy prawniczej lub księgowej zanim samodzielnie wyliczy się wysokość wynagrodzenia.
Źródła:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001481/O/D20221481.pdf
itd-pip.pl/aktualnosci/nowa-stawka-diety-i-noclegu-dla-kierowcow-w-polsce/?utm_source=fresh15072022
https://www.transport-expert.pl/temat-tygodnia/zmiany-w-delegowaniu-od-2-lutego-2022-r.-5453.html