Nieograniczony kabotaż w Wielkiej Brytanii tylko do końca kwietnia
Następstwem Brexitu są olbrzymie braki kierowców na Wyspach. Problem w szczególności odbija się na przedsiębiorcach transportowych, którym brakuje rąk do pracy. Szukając pomocy angielscy przewoźnicy zaapelowali do tamtejszego rządu o wprowadzenie tymczasowej, „awaryjnej” wizy dla kierowców spoza UK. Brytyjski rząd zamiast wizy wprowadził zezwolenie na nieograniczoną liczbę kabotaży przez maksymalnie 14 dni. Tymczasowe przedłużenie terminu kabotażu obowiązuje od 28 października 2021 roku i kończy się 30 kwietnia 2022 roku.
- Co trzeba zrobić, aby wykonać kabotaż na terenie UK?
- Jaki będzie kolejny etap zmian dla przewoźników w związku z Brexitem?
- Prognozy w relacji transportowej Polska-Anglia
Co trzeba zrobić, aby wykonać kabotaż na terenie UK?
Od 1 stycznia 2022 roku na terenie Zjednoczonego Królestwa obowiązuje kolejny etap zmian dotyczących prawa celnego pod kątem Brexitu. Od początku roku, każdy, kto przewozi towary pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią (Anglią, Szkocją i Walią), zobowiązany jest do rejestracji w systemie GVMS (Goods Vehicle Movement Service). Wymóg dotyczy przewoźników posiadających firmę transportową na ternie UK oraz:
- niezależnych kierowców przewożących towary (i dopełniających formalności celnych samodzielnie),
- przedsiębiorstw, które zlecają odbiór towarów w imieniu innych firm,
- firm logistycznych, które w imieniu innego przedsiębiorstwa wykonują transport towarów oraz obsługę celną,
- dużych przedsiębiorstw handlu detalicznego, zajmujących się transportem i zgłaszaniem własnych towarów.
Kierowcy niezarejestrowani w systemie GVMS nie będą mogli przekroczyć granicy pomiędzy krajami Unii Europejskiej a Wielką Brytanią, jak również dokonać odprawy celnej przewożonych towarów. Aby dokonać rejestracji w systemie GVMS, przewoźnik powinien uzyskać brytyjski numer EORI, czyli posiadać wpis w Systemie Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych, jak również założyć konto na stronie Government Gateway (https://www.gov.uk/guidance/register-for-the-goods-vehicle-movement-service).
Oczywiście, przewoźników nadal obowiązuje licencja wspólnotowa, umowa o handlu i współpracy między UE a UK oraz ważne świadectwo kwalifikacji zawodowej.
Jaki będzie kolejny etap zmian dla przewoźników w związku z Brexitem?
Od 21 maja 2022 roku w życie ma wejść obowiązek posiadania standardowej międzynarodowej licencji operatora pojazdów ciężarowych dla przewozu towarów na terenie Unii Europejskiej, Szwajcarii, Islandii i Norwegii. Jeśli chodzi o Wyspy Brytyjskie i Irlandię Północną, wymóg dotyczy kierowców prowadzących samochody dostawcze (lub inne lekkie pojazdy ciężarowe), samochody dostawcze ciągnące przyczepy oraz samochody ciągnące przyczepy. Kolejna ważna data w brytyjskim transporcie to 1 lipca 2022 roku, kiedy to wymagana będzie deklaracja bezpieczeństwa i ochrony ENS (Entry Summary Declaration), a także świadectwo fitosanitarne dla przewoźników transportujących produkty roślinne i świadectwo zdrowia w przypadku przewozu produktów zwierzęcych i odzwierzęcych.
Kalendarium zmian w transporcie i kabotażu na terenie UK przedstawia się następująco:
30 kwietnia 2022 roku |
Koniec tymczasowego przedłużenia terminu kabotażu w nieograniczonej liczbie przez 14 dni. |
21 maja 2022 roku |
Wchodzi w życie obowiązek posiadania standardowej międzynarodowej licencji operatora pojazdów ciężarowych. |
1 lipca 2022 roku |
Zaczyna obowiązywać świadectwo sanitarne i fitosanitarne oraz deklaracja bezpieczeństwa i ochrony ENS. |
1 września 2022 roku |
Wprowadzona zostaje certyfikacja i kontrole fizyczne. |
30 września 2022 roku |
Następuje zamknięcie deklaracji importowych w systemie CHIEF. |
1 listopada 2022 roku |
Ruszają certyfikacja i kontrole dotyczące pozostałych produktów pochodzenia zwierzęcego (POAO). |
Harmonogram z opisem i aktywnymi linkami do dokumentów dostępny jest na stronie: https://transport-goods-to-and-from-eu.dft.gov.uk/pl/
Prognozy w relacji transportowej Polska-Anglia
Według barometru transportowego firmy TIMOCOM, relacja Polski i Wielkiej Brytanii w transporcie na przestrzeni roku przedstawia się następująco:
Z pierwszej tabeli, przedstawiającej zmiany w imporcie, widać nie wielką, ale jednak tendencję wzrostową. Jeśli chodzi o eksport, relacja PL-UK jako jedyna notuje spadek w stosunku do zeszłego roku. Jak podają eksperci TIMOCOM, trend ma oczywiście związek z Brexitem i jest charakterystyczny dla większości krajów Wspólnoty. Jak będzie wyglądał transport ładunków do Wielkiej Brytanii i kabotaż? Na odpowiedź musimy zaczekać do 1 maja 2022 roku, kiedy kończy się taryfa ulgowa, a do następnego etapu zmian pozostaną aż 3 tygodnie.
Źródła:
https://clicktrans.pl/strefa-przewoznika/brexit-zmiany-w-przepisach-celnych-od-1-stycznia-2022/
https://www.gov.uk/government/publications/leaflets-for-hauliers-about-new-rules-for-moving-goods-between-the-eu-and-great-britain/e71c91e3-f5de-446f-89f2-0b77b55fb9cb