Niedobór frachtów większy niż w czasie pandemii – w najgorszej sytuacji są „busiarze”
Według raportu Barometru transportowego TIMOCOM w III kwartale 2022 roku w całej Europie odnotowano o 28% mniej frachtów niż w poprzednich trzech miesiącach. Do niedawna jednym z głównych problemów branży transportowej, zaraz po niedoborze kierowców, była zbyt mała dostępność powierzchni ładunkowych. Dziś sytuacja się odwróciła – pojazdy są, ale nie mają czego wozić. Według ekspertów sytuacja jest gorsza niż w czasie pandemii.
Stawki za ładunki na busy do 3,5 tony – ile wynoszą pod koniec 2022 roku?
W najgorszej sytuacji są firmy oferujące transport busem do 3,5 tony. Doświadczone ostatnimi zmianami w prawie (przede wszystkim wprowadzeniem przepisów Pakietu Mobilności, w ramach którego zaczęła obowiązywać Licencja Wspólnotowa dla busów od 2,5 do 3,5 tony w transporcie międzynarodowym), „busiarze” znowu stanęli przed ogromnym wyzwaniem. Na forach branżowych i grupach społecznościowych można zaobserwować, jak dużym zainteresowaniem cieszą się ogłoszenia dotyczące wolnych frachtów… i jak niskie stawki oferowane są za ładunki dla busów. W komentarzach pojawiają się informacje m.in. o podwójnej ilości towaru do przewiezienia za te same pieniądze, czy o stawkach rzędu 0,60€/km. Pomimo częstej nieopłacalności, na ogłoszenia odpowiada mnóstwo osób. Korzystanie z takich ofert niekorzystnie wpływa na inne aspekty, chociażby wynagrodzenie kierowców. Pojawiają się zapytania o to, czy przewoźnicy mają zamiar obniżać stawki za godzinę na busa, skoro mamy kryzys i ceny ładunków są tak niskie.
Szukanie ładunków na giełdzie transportowej, czy na forach internetowych?
Według opinii na forach branżowych i grupach społecznościowych jedynym ratunkiem dla „busiarzy” jest giełda transportowa. Pomimo tego, że i tu zauważalny jest spadek liczby frachtów, oferty są bardziej wiarygodne. Giełda ładunków to czasem również jedyne miejsce, w którym pojawiają się jakiekolwiek ładunki na busy do 3,5 tony. Oczywiście, na forach, grupach społecznościowych, a nawet w komentarzach na blogach branżowych również widać oferty na ładunki dla busów. Nie zawsze są jednak zweryfikowane i poparte oceną innych, jak na wspomnianej giełdzie transportowej.
Prognozy na 2023 rok – czego mogą spodziewać się „busiarze”?
Jak mówi Gunnar Gburek, który w firmie TIMOCOM pełni funkcję Head of Business Affairs, recesja w Niemczech doprowadzi do pogłębienia redukcji frachtów. Spadająca liczba ładunków w połączeniu z niedoborem kierowców poskutkuje utrzymaniem lub wzrostem stawek cen, przy jednoczesnym wysokim popycie na usługi transportowe. Jeśli chodzi o busy do 3,5 tony, możemy zaobserwować tendencje przestawiania się firm na większe pojazdy. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, tylko w III kwartale 2022 roku rejestracja busów do 3,5 tony zmniejszyła się o 25%, nowych samochodów ciężarowych zaś znacząco wzrosła.
Źródło: https://www.timocom.pl/newsroom/barometr-transportowy-q3-2022-transport-w-obliczu-wyzwan-480148