Firmy transportowe w obliczu podwyżek wybierają faktoring
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że inflacja w sektorze transportowym w kwietniu 2022 roku osiągnęła 21,4%. Głównym powodem jest oczywiście wzrost cen paliw, których wartość w przypadku benzyny 98 przekroczyła właśnie 8 zł/l. Podwyżki w szczególny sposób dotknęły sektor transportowy, który i tak obarczony jest wieloma wydatkami. Sposobem na poradzenie sobie w trudnej rzeczywistości są kredyty – niestety wysokie oprocentowanie rośnie tu proporcjonalnie do inflacji, a i sam dostęp do pożyczki nie jest prosty. Jak firmy przewozowe radzą sobie z podwyżkami nie tracąc płynności finansowej?
Faktoring to sposób na podwyżki cen paliw?
Wielu przedsiębiorców transportowych decyduje się na faktoring – usługę finansową, która pozwala na otrzymanie należności od zleceniobiorcy niezwłocznie po wykonanym zleceniu. Faktoring polega na wykupieniu nieprzeterminowanych wierzytelności przedsiębiorstw (faktorantów) za wykonane usługi przez usługodawcę (faktora). Oczywiście, w ramach pośrednictwa faktor nalicza sobie prowizję, która jest niewielka w porównaniu z ogólnie panującymi podwyżkami.
Jak zauważa Mateusz Skowronek, dyrektor sprzedaży w spółce eFaktor, na łamach Pulsu Biznesu:
„ (…) cena faktoringu jest symboliczna w porównaniu z podwyżkami cen usług i materiałów. Na przykład faktura na 10 tys. zł z miesięcznym terminem zapłaty, wypłacona przedsiębiorcy przez faktora w ciągu jednego dnia, wiąże się z zapłatą 200-250 zł prowizji”.
Przedsiębiorcy wolą więc zapłacić za pośrednictwo, niż czekać na uregulowanie płatności, które może trwać nawet 60 dni i ma ogromny wpływ na funkcjonowanie firmy. A przecież koszty utrzymania biznesu zmieniają się z dnia na dzień – weźmy chociażby cenę paliwa. W czerwcu 2022 roku za benzynę 98 zapłacimy już nawet 8 zł\l, podczas gdy jeszcze kilka miesięcy temu było to ponad 6 zł/l. Wyobraźmy sobie więc sytuację, w której kontrahenci firm transportowych mają 45-60 dni na uregulowanie płatności za paliwo – a jego wartość wzrasta w tym czasie o 75%. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, przewoźnicy skracają termin spłaty za paliwo do 30 dni, w innych przypadkach – jeszcze bardziej.
Korzyści, które oferują różne rodzaje faktoringu
Z informacji, jakie podaje przewodniczący Konrad Klimek, polscy przedsiębiorcy chętniej decydują się na faktoring niż prowadzący firmy transportowe w innych krajach. Usługa stała się podstawowym produktem wykorzystywanym w całej branży TSL.
Powody, dla których firmy transportowe decydują się na faktoring to m.in.:
- szybkie finansowanie w oparciu o faktury,
- wzrost zapotrzebowania na ubezpieczenie różnego rodzaju wierzytelności,
- poprawa płynności finansowej firmy,
- opcja skróconej płatności, np. za paliwo,
- dopasowanie do potrzeb
Elastyczność usługi i dopasowanie do potrzeb danego przedsiębiorstwa to jedna z jej największych zalet faktoringu. Polski Związek Faktorów wymienia główne rodzaje faktoringu, które zapewniają przedsiębiorcy finansowanie na różnych podstawach.:
Główne rodzaje faktoringu:
Faktoring pełny (prosty, klasyczny, bez regresu) – finansowanie odbywa się tu na podstawie bieżących faktur. Faktoring oparty na polisie ubezpieczeniowej zapewnia ochronę przed brakiem zapłaty, biorąc na siebie odpowiedzialność za ewentualną niewypłacalność. Umowę zawiera faktor lub przedsiębiorca.
Faktoring niepełny (z regresem) – podobnie, jak faktoring pełny, zapewnia finansowanie na podstawie bieżących faktur, z ta różnicą, że to klient bierze na siebie odpowiedzialność za wykup należności, jeśli okaże się, że kontrahent nie jest wypłacalny.
Faktoring mieszany – jak wskazuje nazwa, tego rodzaju faktoring zawiera w sobie elementy faktoringu pełnego i niepełnego. Odpowiedzialność za niewypłacalność kontrahenta może wziąć na siebie firma faktoringowa, ale tylko na określoną kwotę. Do ustalonego w umowie limitu faktoring mieszany działa tak, jak faktoring pełny, a po przekroczeniu określonej kwoty – na zasadach faktoringu niepełnego.
Faktoring jawny – inaczej otwarty lub notyfikowany. Jego jawność polega tu na tym, że dłużnik zostaje poinformowany o zawarciu umowy z firmą faktoringową zaraz po jej podpisaniu. Kontaktuje się z nim nie przedsiębiorca, ale faktor, który podaje mu swój numer konta, na który powinien uiścić stosowną opłatę. Dłużnik w kolejnym kroku musi zgodzić się na cesję praw do wierzytelności.
Faktoring tajny – wybierany jest, kiedy dłużnik nie zgadza się na cesję praw do wierzytelności. W takim przypadku faktor nie ma prawa ściągać zapłaty od dłużnika (jest to zatem forma faktoringu niepełnego). Nazwa tego rodzaju faktoringu wynika z tego, że dłużnik nie wie o zawieraniu umowy faktoringowej pomiędzy faktorem a przedsiębiorcą.
Faktoring odwrotny / faktoring odwrócony – jak wskazuje nazwa, sytuacja jest odwrotna. W tym przypadku to firma posiadająca fakturę do opłacenia finansuje ją z pomocą firmy faktoringowej. Ale usługa oferowana jest nie tylko przedsiębiorcom, mogą skorzystać z niej również kontrahenci.
Faktoring można podzielić również na kategorie związane z obszarem prowadzonej działalności. Inaczej będzie rozliczała się firma wykonująca transport międzynarodowy, gdzie realizacja płatności ma różne terminy, a inaczej przedsiębiorstwo prowadzące przewóz krajowy.
Faktoring krajowy – dedykowany przedsiębiorcom, którzy prowadzą firmę w Polsce i oferują swoje usługi kontrahentom zarejestrowanym na terenie naszego kraju. W ramach faktoringu krajowego firmy transportowe mają do wyboru faktoring pełny, niepełny i mieszany.
Faktoring eksportowy – usługa dla firm, które prowadzą działalność eksportową i nie chcą ryzykować wydłużonym czasem oczekiwania na płatności. Podobnie, jak w przypadku faktoringu krajowego, faktoring ekspertowy może być realizowany w formie faktoringu pełnego, niepełnego lub mieszanego.
Faktoring importowy – stworzony został z myślą o zagranicznych firmach importujących towary do Polski. Podstawą tego rodzaju faktoringu jest współpraca polskiej firmy faktoringowej z jej odpowiednikiem w kraju, z którego importowane są produkty. Faktor z Polski daje zagranicznemu dostawcy gwarancję ochrony należności, a tym samym zapewnia, że polski kontrahent jest wiarygodny i wypłacalny.
Przyszłość faktoringu – czy firmy będą nadal chętnie z niego korzystać?
Korzyści, jakie wynikają z faktoringu, szeroki wybór opcji i jego dopasowanie do potrzeb sprawia, że na tego typu usługę decyduje się coraz więcej firmy transportowych. Z uwagi na jej ciągły rozwój możemy przypuszczać, że nie zwolni – tym bardziej, że doskonale poradziła sobie w pandemii.
Jak podkreśla Konrad Klimek , przewodniczący komitetu wykonawczego Polskiego Związku Faktorów na łamach Dziennika Gazety Prawnej, prawie wszystkie firmy faktoringowe, które zrzeszone są w organizacji, odnotowały większe obroty niż przed rokiem:
„Udział transportu w obrotach firm faktoringowych zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów wyniósł w 2021 r. 2,9 proc. Oznacza to kwotę 10,5 mld zł. Analogicznie można wyliczyć, że w 2020 r. było to 8,7 mld zł (udział na poziomie 3 proc.), a w 2019 r. 9 mld zł (3,2 proc.)”
Z usług faktoringu korzystają już nie tylko duże firmy, ale i mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (dla których stworzono nawet opcję mikro faktoringu). Na większe zainteresowanie z pewnością wpłynęła podwyżka cen produktów i usług, która wymusiła na firmach bardziej zdecydowane działania pod kątem pozyskiwania należności.
Źródła:
https://www.pb.pl/faktoring-ratuje-firmy-w-czasie-podwyzek-1152621
https://www.e-petrol.pl/notowania/rynek-krajowy/hurt
https://www.e-petrol.pl/notowania/rynek-krajowy/komentarz
https://www.timocom.pl/lexicon/leksykon-transportowy/faktoring-w-transporcie#lexicon
https://www.timocom.pl/lexicon/leksykon-transportowy/faktoring-w-transporcie#lexicon
Jacek Pochłopień, „Faktoring na trudne czasy”, [w:] Dziennik gazeta Prawna, 30 marca 2022, nr 62, s. 22.
Leo
15 czerwca, 2022 @ 6:34 pm
najpierw covid, teraz inflacja, trzeba naprawdę sporo wysiłku żeby utrzymać się na powierzchni, wcale się nie dziwię, że tyle firm korzysta z faktoringu, sam w eFaktorze mam, dzięki temu zyskałem większą płynność finansową, mogę w razie potrzeby szybko zdobyć fundusze by móc np. inwestować