Czy wykroczenia kierowcy zawodowego mogą mieć wpływ na wysokość OC przewoźnika? Zmiana przepisów od 17 czerwca 2022 roku
Od 17 czerwca 2022 roku zaczęło obowiązywać nowe prawo – firmy ubezpieczeniowe, na mocy zmiany ustawy w Prawie o ruchu drogowym oraz niektórych ustaw, mają dostęp do informacji o kierowcy, którego ubezpieczają. Chodzi o dane dotyczące wiarygodności kierowcy, a więc jego karalności, liczby zebranych punktów karnych, a nawet otrzymanych mandatów. Na ich podstawie ubezpieczalnie mogą podnieść kierowcy wysokość OC.
Jak przepis odnosi się do ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej dla przewoźników drogowych, zatrudniających kierowców zawodowych, którzy wcześniej łamali przepisy?
- Kiedy OCP obejmuje wykroczenia kierowcy?
- Wyłączenie ochrony, czyli uszkodzenia z winy kierowcy, których nie obejmuje OCP
- Odpowiedzialność przewoźnika w przypadku złamania prawa przez zatrudnianego kierowcę zawodowego
Kiedy OCP obejmuje wykroczenia kierowcy?
OCP, czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego, ma bardzo zróżnicowany zakres ochrony. W przypadku, kiedy ubezpieczający wykonuje przewozy na terenie Polski, ubezpieczyciel bierze pod uwagę zapisy prawa przewozowego, w razie transportu zagranicznego – Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR). Wszystkie sytuacje wynikające ze zdarzeń drogowych są analizowane w zależności od wybranego zakresu ochrony.
Ogólnie rzecz biorąc, OC przewoźnika chroni ładunek przed uszkodzeniem, zniszczeniem, pożarem lub kradzieżą, jak również przed opóźnieniem w dostawach. Obejmuje to również towar, który uległ uszkodzeniu z winy kierowcy. Dotyczy to nawet rażących zaniedbań sytuacji, jak np. jazda pod wpływem alkoholu oraz celowego działania na szkodę przewoźnika. W przypadku takich sytuacji przewoźnik otrzymuje wówczas odszkodowanie od firmy ubezpieczeniowej i niezależnie od tego może dochodzić zwrotu kosztów od kierowcy. Nie we wszystkich sytuacjach jednak polisa obejmuje uszkodzenia z winy kierowcy.
Wyłączenie ochrony, czyli uszkodzenia z winy kierowcy, których nie obejmuje OCP
Podstawowe ubezpieczenie OCP wyłącza ochronę polisy w kilku przypadkach – przy przewozie materiałów niebezpiecznych (ADR), żywego inwentarza, pieniędzy czy dzieł sztuki. Jeśli chodzi o wypłatę odszkodowania za szkody powstałe w wyniku działania kierowcy zawodowego zatrudnionego przez przewoźnika, podstawowe OCP nie obejmuje sytuacji, takich jak:
- uszkodzenie pojazdu wykonującego transport,
- prowadzenie pojazdu przez kierowcę bez uprawnień,
- przekroczenie czasu pracy kierowcy oraz obowiązkowego czasu odpoczynku,
- nieodpowiednie zabezpieczenie przewożonego ładunku lub niezapewnienie odpowiednich warunków do transportu,
- postój na niestrzeżonym parkingu,
- wjazd i poruszanie się na terenie państwa, w którym nie obowiązuje OCP.
Można zauważyć tu pewną prawidłowość – podstawowe ubezpieczenie obejmuje raczej ładunek, aniżeli pojazd czy osobę go prowadzącą. Warto wiedzieć, że wiele firm ubezpieczeniowych oferuje rozszerzenie zakresu polisy i wyłączenie ochrony jest zniesione lub obejmuje zupełnie inne kwestie.
Odpowiedzialność przewoźnika w przypadku złamania prawa przez zatrudnianego kierowcę zawodowego
Ustawa z dnia 2 grudnia 2021 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu transportowym praz niektórych innych ustaw mówi wyraźnie o odpowiedzialności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej:
„1 Zakład ubezpieczeń przetwarza dane, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2016/679, dotyczące wykroczeń lub przestępstw stanowiących naruszenia przepisów ruchu drogowego oraz przypisanych im punktów, wyłącznie w celu dokonania oceny ryzyka ubezpieczeniowego i taryfikacji, zmierzających do zawarcia umowy ubezpieczenia, o której mowa w dziale II w grupach 3 lub 10 załącznika do ustawy, z wyłączeniem odpowiedzialności przewoźnika”.
Według przepisu firmy ubezpieczeniowe, przy wydawaniu decyzji o przyznaniu i o wysokości OC dla przewoźnika, nie powinny brać pod uwagę przewinień, jakich dopuścili się ich kierowcy. Nie ma jednak gwarancji, jak zachowają się ubezpieczalnie względem firm transportowych, w których nagminnie dochodzi do naruszeń z winy kierowcy. Jedno jest pewne – ubezpieczenie to dziś podstawa wiarygodności i warto ją zakupić. Tym bardziej, że wielu klientów i zleceniodawców, korzystających z usług przewozowych, wymaga posiadania ubezpieczenia OCP od firm transportowych.
Źródła:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210002328/O/D20212328.pdf
https://www.prawodrogowe.pl/informacje/news-tygodnia/dzis-wszedl-w-zycie-wazny-przepis
https://rankomat.pl/samochod/jak-dziala-ubezpieczenie-ocp-dla-przewoznikow-towarow