Reguła jednej minuty w tachografach cyfrowych – kiedy ma zastosowanie?
„Złota minuta” ułatwia życie kierowcom… ale nie zawsze
- Czym jest tzw. reguła jednej minuty (zwana też „złotą minutą”)?
- Czemu ma służyć zasada jednej minuty?
- Kiedy złota minuta nie ma zastosowania?
- Jakie są kary za nadużycie reguły jednej minuty?
Czym jest tzw. reguła jednej minuty (zwana też „złotą minutą”)?
Regułą jednej minuty określa się specyficzne działanie tachografów cyfrowych produkowanych po 01.10.2011 roku. Polega ono na tym, że tachografy zapisują w swojej pamięci tę ciągłą czynność, która trwała najdłużej w ciągu jednej minuty zegarowej.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Komisji UE nr 1266/2009 – wymagania 041 oraz 042.
Przykładowo, jeżeli w danej minucie jazda będzie trwała 35 sekund, a odpoczynek 25, tachograf zarejestruje w swojej pamięci oraz na karcie kierowcy całą tę minutę jako jazdę.
I odwrotnie – jeżeli np. jazda będzie trwała 20 sekund, a odpoczynek 40, cała minuta zostanie „zaliczona” na poczet odpoczynku.
Czemu ma służyć zasada jednej minuty?
Cele wprowadzenia tej reguły są dwa:
– dokładniejsze naliczanie rzeczywistego czasu prowadzenia pojazdu,
a w konsekwencji
– umożliwienie oszczędzania czasu jazdy, co jest szczególnie ważne dla kierowców pokonujących krótsze odcinki tras (oraz oczywiście ich pracodawców). Dostępne w sieci wyliczenia pokazują, że można dzięki „złotej minucie” można zaoszczędzić kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt minut dziennie.
Kiedy złota minuta nie ma zastosowania?
Wbrew obiegowym opiniom, z reguły jednej minuty nie powinno się korzystać podczas pauzy, nawet w celu np. przestawienia zestawu lub podjazdu na załadunek (tzw. „jazda na skoczka”).
Pomimo tego, że na karcie kierowcy tachograf nie zapisze jazdy, to zostanie ona zarejestrowana przez urządzenie w drugim slocie ze względu na to, że prędkość pojazdu była wyższa od 0. Takie manipulacje są bardzo łatwe do wykrycia przez ITD – tym bardziej, że część kierowców trzyma w widocznym miejscu tzw. „stopery do tacho”, które mają ułatwiać manipulowanie czasem. Już sama obecność takich urządzeń w kabinie wzbudza czujność funkcjonariuszy.
Jakie są kary za nadużycie reguły jednej minuty?
Niestety dotkliwe. Za niewłaściwą obsługę (lub odłączenie) sprawnego technicznie tachografu kierowca może być ukarany mandatem 1.500 zł, osoba zarządzająca w firmie transportem 2.000 zł, a przewoźnik nawet 10.000 zł. Co więcej, obecnie trwają prace nad zaostrzeniem tych kar. Kierowcy przyłapanemu na manipulowaniu zapisami czasu pracy będzie groziło nawet odebranie prawa jazdy na 3 miesiące. Zmiany te wejdą w życie najprawdopodobniej już od 01.01.2022.
Źródła:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R1266&from=PL
https://www.youtube.com/watch?v=J0ps1w7yf7Q
https://www.facebook.com/1281960048516021/posts/2569157483129598/
Grafika: ©vlad – stock.adobe.com
JA
21 grudnia, 2021 @ 1:28 pm
Za korzystanie z zasady 1 minuty może być mandat 100 zł.
Za użycie wyłącznika tachografu lub magnesu =10 000zł + 2 000zł i najpoważniejsze naruszenie oraz utratę dobrej reputacji
Dominik
8 czerwca, 2023 @ 5:32 pm
Używam zasady 1 minuty praktycznie codziennie na aby przepiąć kontenery i praktycznie połowa kierowców w każdej z firm, do których byłem oddelegowany tak robi. Robią tak od lat i nigdy nie słyszałem aby ktokolwiek otrzymał mandat. Natomiast w artykule podane jest, że w drugim slocie zapisuje się informacja, że pojazd był w ruchu. Dlaczego w pierwszym się nie zapisuje a tylko w drugim? Ja zawsze zrzucam na pauzę i pierwszy slot i drugi przed upływem 30 sekund. Też się zapisuje? Wyprzedzało mnie kiedyś BALM. Jechali prze de mną chyba z 5 minut, więc prawdopodobnie aby zgrać dane z tachografu i pojechali dalej. A tak jak piszę, robię tak codziennie i nie raz całą pauzę 45 wykręcam przepinając kontenery.