Czas pracy kierowców – co zmienia Pakiet Mobilności
Co warto wiedzieć o czasie pracy kierowców w transporcie międzynarodowym?
Przepisy Pakietu Mobilności dotyczące czasu pracy kierowcy w międzynarodowym transporcie drogowym weszły w życie 20 sierpnia 2020 roku. Jakie zmiany wprowadził Pakiet? O czym musisz pamiętać, organizując pracę kierowcy? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.
- Odpoczynki tygodniowe
- Regularne odpoczynki tygodniowe poza kabiną
- Naruszenia czasu jazdy dziennej i tygodniowej
- Jazda w załodze
- Na promie lub w pociągu
Kwestie odpoczynków tygodniowych reguluje art. 8 ust. 6 i 6b Rozporządzenia 561/2006. Określa on, że w ciągu 2 tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej 2 regularne tygodniowe okresy odpoczynku (45h) lub jeden taki odpoczynek i jeden skrócony odpoczynek tygodniowy trwający min 24 h.
Przewiduje jednak odstępstwo od tej zasady. Dotyczy to kierowców międzynarodowego transportu drogowego rzeczy. Taki kierowca może wykorzystać poza państwem członkowskim siedziby jego firmy dwa skrócone odpoczynki tygodniowe.
Odbywa się to oczywiście pod pewnymi warunkami. Jakie to warunki?
- W ciągu kolejnych 4 tygodni taki kierowca wykorzysta przynajmniej 4 tygodniowe okresy odpoczynku, przy czym dwa z nich będą regularne (czyli wynoszące min. 45h).
- Co więcej każde skrócenie odpoczynku tygodniowego musi zostać zrekompensowane o odpowiednią liczbę godzin w ciągu następnych 3 tygodni.
- Jeśli kierowca wykorzystał 2 skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd powinien odebrać rekompensatę tych odpoczynków przed następnym tygodniowym odpoczynkiem.
Nowością jest zapis art. 8 ust. 8a Rozporządzenia 561/2006, który mówi o tym, że po takim dwukrotnym skróceniu kierowca powinien odebrać rekompensatę (czyli móc odpoczywać ponad 45h – odpoczynek tygodniowy + rekompensata za skrócone odpoczynki) w kraju, gdzie jest centrum operacyjne pracodawcy lub w miejscu zamieszkania kierowcy. Generalnie chodzi o to, żeby kierowca wrócił do bazy w okresie 4 tygodni i mógł odebrać przynajmniej jeden regularny odpoczynek tygodniowy lub okres odpoczynku trwający ponad 45h wynikający z odbioru rekompensaty. Ma to swoje wady i zalety.
Przepis mówi również o konieczności dokumentowania tego obowiązku, ale nie precyzuje jak taka dokumentacja ma wyglądać. Problematyczna jest również kwestia związana z tym, co w przypadku, gdy kierowca nie chce odbierać odpoczynku np. w miejscu zamieszkania.
Nowe zapisy Pakietu Mobilności, konkretnie art. 8 ust. 8 Rozporządzenia 561/2006 nakazują odbieranie tygodniowych odpoczynków regularnych (45h) lub odpoczynków trwających ponad 45h poza kabiną pojazdu. Jest to wyraźny zapis nie pozostawiający żadnych wątpliwości.
Przepis mówi również o tym, że musi być to miejsce odpowiednie dla każdej płci, wyposażone w odpowiednią infrastrukturę sanitarną i noclegowa. Są to dość nieprecyzyjne zapisy, choć intencją było zapewne zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa kierowców.
Koszty takiego zakwaterowania poza pojazdem pokrywa pracodawca. Ponieważ jest to zapis ogólny, warto w odpowiednim regulaminie ustalić tę kwestię, żeby nie zostać zaskoczonym rachunkiem za pobyt w hotelu.
Nowe zapisy wprowadzane przez Pakiet Mobilności pozwalają na naruszenia dziennego i tygodniowego czasu pracy kierowcy, jednak pod pewnymi warunkami. Określa to art. 12 Rozporządzenia 561/2006. Kierowca wracając do centrum operacyjnego pracodawcy lub do swojego miejsca zamieszkania, żeby wykorzystać tygodniowy okres odpoczynku może w wyjątkowych przypadkach wydłużyć czas jazdy o 1h. Wracając na odpoczynek regularny (45h) może również w wyniku wystąpienia wyjątkowych okoliczności wydłużyć czas pracy o 2h, ale przed tym wydłużeniem musi odbyć trwającą nieprzerwanie przez 30 min. przerwę.
Takie naruszenie musi zostać udokumentowane ręcznie na wykresówce, wydruku urządzenia rejestrującego lub planie pracy na najbliższym postoju lub po przybyciu do miejsca docelowego. Może być to np. zapis mówiący o zatorze na autostradzie i poruszaniu się w korku przez określony czas.
Wydłużenie czasu pracy kierowcy musi zostać zrekompensowane w ciągu następnych 3 tygodni.
Specyficzną sytuacją jest jazda w załodze. W tej materii Pakiet Mobilności umożliwił zapisami w art. 7 w akapicie 3 Rozporządzenia 561/2006 odbieranie przerwy trwającej 45 min. w pojeździe, w czasie gdy jest on prowadzony przez innego kierowcę. Warunkiem jest to, że kierowca odbywający przerwę nie może w żaden sposób pomagać kierowcy aktualnie prowadzącemu samochód.
Zapisy wprowadzone Pakietem Mobilności (art. 9 Rozporządzenia 561/2006) umożliwiają kierowcy towarzyszącemu pojazdowi na promie lub w pociągu przerwanie odpoczynku:
- dziennego,
- skróconego tygodniowego
- oraz regularnego tygodniowego dwukrotnie.
Takie przerwanie łącznie nie może być dłuższe niż 1h.
W przypadku odpoczynków: dziennego i skróconego tygodniowego kierowca musi mieć do dyspozycji kabinę sypialna, koję lub kuszetkę.
W sytuacji, gdy jest to odpoczynek regularny warunki przerwania takiego odpoczynku są inne. Taka podróż promem lub pociągiem musi być zaplanowana przynajmniej na 8h oraz kierowca musi mieć do dyspozycji kabinę sypialną.
Źródła:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:L:2020:249:TOC