Brexit: aktualne informacje dla przewoźników i kierowców
Na co zwrócić szczególną uwagę, planując transport do lub z Wielkiej Brytanii?
Od początku stycznia grupy w mediach społecznościowych oraz fora dla przewoźników i spedytorów są zalewane pytaniami dotyczącymi brexitu. Wielu użytkowników skarży się, że ich kierowcy utknęli na granicy z powodu błędów w dokumentacji celnej i proszą o pomoc. Zamieszanie związane z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej stało się faktem. Jednak, chociaż chaos organizacyjny daje się branży TSL we znaki, wielu problemów można uniknąć. Podpowiadamy, jak i na co się przygotować, planując transport do lub ze Zjednoczonego Królestwa.
- KAP (Kent Access Permitt) – co to jest i kto tego potrzebuje?
- Co jeszcze kierowca musi mieć przy sobie?
- Kabotaże po UK – ile i pod jakimi warunkami?
- Kto przygotowuje dokumenty celne?
- Test na Covid-19: trzeba czy nie trzeba?
AKTUALIZACJA: Od 20 kwietnia 2021 wymóg posiadania KAP został zniesiony!
Zezwolenie na wyjazd z hrabstwa Kent przez port w Dover lub Eurotunel musiał posiadać przy sobie kierowca każdego pojazdu o dmc powyżej 7,5 tony, niezależnie od tego, czy jechał z ładunkiem czy bez. Dokument można było uzyskać za pośrednictwem strony https://www.gov.uk/check-hgv-border i był on ważny tylko przez 24 godziny od wystawienia. Jego brak mógł poskutkować nałożeniem kary w wysokości 300 £.
Firma transportowa musi dysponować licencją wspólnotową wydaną przez kraj swojej siedziby. Kierowca musi także mieć przy sobie dowód ubezpieczenia samochodu i przyczepy bądź naczepy (jeżeli kieruje zespołem pojazdów). Zielona Karta będzie nadal akceptowana. Do 1 października 2021 r. kierowca nie będzie musiał natomiast okazywać paszportu – wystarczy dowód osobisty (pod warunkiem, że jest obywatelem UE).
Podczas jednej wizyty w Zjednoczonym Królestwie pojazdy z Unii Europejskiej mogą zrealizować maksymalnie 2 kursy kabotażowe i to pod warunkiem, że następują one po kursie z UE i to w ciągu 7 dni od rozładunku na Wyspach. Ograniczenia nie obejmują natomiast samej liczby wjazdów i wyjazdów z Wielkiej Brytanii ani przejazdów przez jej terytorium.
Uzyskanie i przygotowanie właściwych dokumentów celnych jest obowiązkiem zleceniodawcy (załadowcy). Może to zrobić sam lub za pośrednictwem agencji celnej, spedytora bądź operatora logistycznego.
Zarówno kierowcy, jak i załogi ciężarówek przekraczających granicę UK-UE (w dowolnym kierunku) muszą przedstawić potwierdzenie uzyskania negatywnego wyniku testu na koronawirusa, przeprowadzonego w ciągu maksymalnie 72 godzin wcześniej.
Źródła:
https://www.gov.uk/check-hgv-border
„Firma Transportowa” nr 211, styczeń 2021, s. 11-13
https://40ton.net/db-schenker-wstrzymal-trasy-do-anglii-90-proc-klientow-nie-spelnialo-wymogow/
zdjęcie: stock.adobe.com – brainwashed 4 you