Telefon komórkowy w czasie prowadzenia pojazdu? Jakie kary?
Widok kierowcy korzystającego ze smartfonu podczas prowadzenia pojazdu nie jest niczym niecodziennym. Mimo tego, że teoretycznie zdajemy sobie sprawę zarówno z zagrożeń, jakie powoduje takie zachowanie za kółkiem, jak i z grożących za nie kar, wciąż mamy w tej kwestii wiele do nadrobienia. Dlatego warto przypomnieć, jakie konsekwencje mogą wyniknąć z niefrasobliwości za kierownicą.
- Kierowcy nie boją się konsekwencji prowadzenia aut z telefonem w ręku
- Co odwraca uwagę kierowców od sytuacji na drodze?
- Jak używanie smartfonów w czasie jazdy wpływa na bezpieczeństwo?
- Co grozi kierowcy wysyłającemu smsy w trakcie jazdy?
- Co zatem robić ze smartfonem lub tabletem w czasie prowadzenia pojazdów?
1. Kierowcy nie boją się konsekwencji prowadzenia aut z telefonem w ręku
Korzystanie ze smartfonów podczas kierowania samochodem jest – obok nadmiernej prędkości i jazdy pod wpływem alkoholu – wymieniane jako jedna z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych. Według opublikowanego przez Fundację VINCI Autoroutes Europejskiego Barometru Odpowiedzialnej Jazdy 97% kierowców uważa, że wysyłanie lub odbieranie wiadomości za kierownicą jest niebezpieczne, jednak co czwarty z nich przyznaje, że to robi. Polska wypada pod tym względem gorzej od unijnej średniej: 93% badanych jest świadomych ryzyka, mimo tego co trzeci potwierdza, że zdarza mu się smsować w czasie jazdy. Ponad połowa uczestników badania przyznaje się też do rozmawiania za kółkiem przez telefon, przy czym wielu kierowców nie używa w tym celu zestawu głośnomówiącego (27% w UE, aż 47% w Polsce). Co istotne, większość wymienionych wyżej wskaźników wzrasta w stosunku do lat ubiegłych. Czyżbyśmy niczego się nie uczyli?
2. Co odwraca uwagę kierowców od sytuacji na drodze?
Jakby tego było mało, większość wysyłających wiadomości tekstowe zza kierownicy robi to wyłącznie w celach osobistych. Autorzy Europejskiego Barometru Odpowiedzialnej Jazdy zwracają jednak uwagę, że nie tylko smsy rozpraszają kierowców w czasie prowadzenia aut:
- 43% ustawia w tym czasie parametry nawigacji;
- 22% podczas jazdy przekazuje innym kierowcom informacje poprzez aplikację w smartfonie lub narzędzie wspomagające jazdę;
- 11% czyta gazetę lub inny dokument za kierownicą (np. mapę).
3. Jak używanie smartfonów w czasie jazdy wpływa na bezpieczeństwo?
Z broszury pt. Czynniki psychospołeczne. Informator dla kierowców opublikowanej przez Państwową Inspekcję Pracy wynika, że korzystanie z urządzeń mobilnych za kółkiem zwiększa ryzyko wypadku aż czterokrotnie. Jak dowodzi autorka informatora, samo zerknięcie na ekran telefonu (np. by sprawdzić, kto przysłał wiadomość) zajmuje kierowcy około 5 sekund – czyli tyle, ile przejechanie 125 metrów przy prędkości 90 km/h. W dalszej części publikacji możemy przeczytać, że:
Nawet jednowyrazowa odpowiedź wydłuża czas reakcji, kierowcy wolniej wykrywają zagrożenia na drodze, są zaangażowani w większą liczbę kolizji i wydarzeń bliskich kolizji, gorzej utrzymują tor jazdy (pomiar odchylenia od linii środkowej), wykazują tendencję do zwalniania i zwiększania odległości od poprzedzającego ich samochodu.
Według danych Instytutu Transportu Samochodowego już w 2014 roku co czwarty wypadek drogowy w Polsce był skutkiem używania smartfonu przez kierowcę. Nie ma powodu przypuszczać, by nowsze statystyki działały na korzyść prowadzących pojazdy. Wręcz przeciwnie – rośnie przecież nie tylko dostępność i popularność urządzeń mobilnych, ale także ich zaawansowanie technologiczne, oferujące użytkownikom coraz więcej „rozpraszaczy”. Tymczasem badania przeprowadzone przez naukowców z USA i Wielkiej Brytanii dowiodły, że kierowca zerkający na ekran komórki lub tabletu w trakcie jazdy stwarza takie samo zagrożenie na drodze, jak osoba o zawartości 1 promila alkoholu we krwi. Według informacji pochodzących z badań na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego najczęstszymi użytkownikami smartfonów w czasie prowadzenia pojazdów są osoby w wieku 25-60 lat. Warto zaznaczyć, że to właśnie do tej grupy wiekowej należy znaczna większość kierowców zawodowych.
4. Co grozi kierowcy wysyłającemu smsy w trakcie jazdy?
W najgorszym wypadku (nomen omen) konsekwencją takiej nieodpowiedzialności będzie śmierć lub kalectwo – własne lub innego użytkownika drogi. W nieco lepszym – kara finansowa. Zgodnie z obowiązującym taryfikatorem, za korzystanie podczas jazdy z telefonu wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem grozi mandat w wysokości 200 zł. To jedna z niższych stawek w państwach rozwiniętych. Dla porównania warto zaznaczyć, że w Niemczech taka grzywna może wynieść od 100 EUR do nawet 200, jeżeli przez używanie smartfonu kierowca doprowadził do kolizji skutkującej uszkodzeniem mienia. Podobnie jest we Francji, gdzie już za samo trzymanie telefonu w dłoni można zapłacić 135 EUR. Natomiast rząd australijskiego stanu Nowa Południowa Walia zapowiedział zwiększenie obowiązujących tam mandatów za powyższe wykroczenie nawet do 457 AUD (nieco ponad 1200 zł).
5. Co zatem robić ze smartfonem lub tabletem w czasie prowadzenia pojazdów?
Policyjni eksperci radzą krótko: najlepiej wyłączyć, a przynajmniej nie używać.
Źródła:
Wyniki kolejnej edycji Europejskiego Barometru Odpowiedzialnej Jazdy
Wyniki 6. edycji Europejskiego Barometru Odpowiedzialnej Jazdy
https://www.pip.gov.pl/pl/f/v/201374/br%20CzynnikiPsychospol-KierowcowXxx%20Internet.pdf
https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/news-szokujace-dane-ile-wypadkow-powoduja-smartfony,nId,2600387
https://etransport.pl/wiadomosc,59624,niemal_tysiac_zlotych_za_rozmowe_telefoniczna_za_kierownica.html