Co kierowcy i przewoźnicy sądzą o przyjętej wersji Europejskiego Pakietu Mobilności?
Tachografy dla busów, zmiany w delegowaniu kierowców i regulacje dotyczące kabotażu wśród przegłosowanych elementów Pakietu Mobilności
Po kolejnych burzliwych nocnych negocjacjach strony trilogu (Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska i Parlament Europejski) osiągnęły kompromis w sprawie przepisów Pakietu Mobilności. Dzięki tej ugodzie nowe regulacje będą mogły wejść w życie – w większości od połowy 2021 roku.
O tym, co konkretnie się zmieni, informuje na swojej stronie Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. Jego ustalenia stanowią główne źródło niniejszego tekstu.
- Nie wszystkich kierowców obejmą nowe przepisy o delegowaniu
- Jak zmieni się dopuszczalny czas prowadzenia pojazdów?
- Właściciele i kierowcy busów będą musieli mieć się na baczności!
- Kierowcy i przewoźnicy podzieleni w sprawie Pakietu Mobilności
- Sama zmiana przepisów to nie wszystko
1.Nie wszystkich kierowców obejmą nowe przepisy o delegowaniu
Nowymi zasadami delegowania kierowców zostaną objęte przewozy kabotażowe i cross-trade (tzw. przerzuty). Zmiany nie dotkną natomiast pracowników wykonujących przewóz bilateralny (w tym multidrop, czyli z więcej niż 1 punktem rozładunku) i tranzytowy.
Wiadomo też, że transportu drogowego nie będzie dotyczył 12-miesięczny limit delegowania kierowców; wyjątek będą stanowiły natomiast grupy spółek (kiedy np. właściciel polskiej firmy przewozowej deleguje podwładnego do pracy w swojej zagranicznej spółce).
Twórcy Pakietu deklarują też uproszczenie związanych z delegowaniem formalności dla pracodawców: zniesiona zostanie konieczność ustanawiania pełnomocnika, a dokumentację pracowniczą będzie można tłumaczyć wyłącznie na język angielski.
Wszelkie zmiany w dotychczasowych zasadach delegowania wejdą życie po 18 miesiącach od czasu ich formalnego ogłoszenia.
2.Jak zmieni się dopuszczalny czas prowadzenia pojazdów?
Zgodnie z przewidywaniami, kierowcy będą musieli co 4 tygodnie zjeżdżać do bazy przewoźnika lub swojego miejsca zamieszkania. Okres ten ma być zredukowany do 3 tygodni w przypadku odbierania dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych z rzędu. Konieczność zjazdu do bazy dotyczy również pojazdów, jednak w tym przypadku ma on wynosić 8 tygodni.
Oprócz tego kierowcy wykonujący międzynarodowe przewozy towarów będą mogli odebrać dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, przy czym ów odbiór miałby następować bezpośrednio przed rozpoczęciem kolejnego regularnego odpoczynku tygodniowego, co ważne – w centrum operacyjnym przewoźnika lub w miejscu zamieszkania kierowcy.
W niedalekiej przyszłości mają się zmienić także warunki odbierania odpoczynków dziennych. W sieci TENT ma powstać więcej bezpiecznych parkingów – tak, by znajdowały się one maksymalnie co 100 km.
Pakiet Mobilności umożliwi kierowcom przedłużenie o 1 godzinę dziennego lub tygodniowego czasu prowadzenia pojazdów w celu dojazdu do bazy lub miejsca zamieszkania kierowcy. Przepis ten zawiera jednak pewien haczyk: kierowca będzie musiał udowodnić, że zaszły szczególne okoliczności, które bezpośrednio wpłynęły na przedłużenie tego czasu.
Dodatkowo zapisy z tachografu będzie trzeba przechowywać i okazywać do kontroli przez okres 56, a nie jak dotąd 28 dni.
3.Właściciele i kierowcy busów będą musieli mieć się na baczności!
Nowe przepisy przewidują wprowadzenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego wraz z kryteriami dla realizujących transport pojazdami o dmc od 2,5 do 3,5 tony. Mają one obowiązywać po 21 miesiącach od ich ogłoszenia.
Od dawna mówiło się też o obowiązku wyposażenia busów w tachografy. Teraz stanie się to faktem: od połowy 2026 roku wszystkie pojazdy od 2,5 do 3,5 tony dmc, wykonujące transport drogowy, będą musiały posiadać inteligentne tachografy cyfrowe.
Zmienią się regulacje dotyczące przewozów kabotażowych
Unijni prawodawcy zdecydowali się pozostawić możliwość wykonywania w danym państwie 3 operacji kabotażowych w ciągu 7 dni oraz wprowadzić 4-dniowy okres cooling off (przerwy) dla przewozów kabotażowych w granicach danego kraju. Odrzucili jednak postulowany przez PE obowiązek przeprowadzenia rozładunku/załadunku jako momentu rozpoczęcia tego okresu. W tym przypadku również wszelkie zmiany w regulacjach zaczną obowiązywać po półtora roku od ogłoszenia.
4.Kierowcy i przewoźnicy podzieleni w sprawie Pakietu Mobilności
Eksperci ze Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” zaznaczają, że chociaż nie są entuzjastami Pakietu, osiągnięty przez strony trilogu kompromis można uznać za zadowalający. Podobnego zdania jest też wielu praktyków, których nowe przepisy dotkną bezpośrednio. Nie brakuje jednak zarówno tych, których sceptycyzm nie opuszcza, jak i tych, którzy na wprowadzenie zmian w prawie transportowym czekają z utęsknieniem. Skrajnie różne stanowiska można zaobserwować w ożywionych dyskusjach na forach internetowych poświęconych temu tematowi. Ich uczestnicy najczęściej obawiają się:
- Tego, jak zmiany w zasadach delegowania kierowców wpłyną na wypłacalność polskich przedsiębiorców;
- Dalszego wzrostu wakatów na stanowiskach kierowców zawodowych (głównie w związku z zarzutem, że Pakiet ma służyć pracodawcom, a nie pracownikom branży transportowej);
- Zwiększenia biurokracji, chaosu w naliczaniu np. składek ZUS czy zasiłków chorobowych ze względu na zmianę wysokości pensji minimalnej w związku z delegowaniem;
- Wyższych kar za przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy; kierowcy argumentują, że z wielu niezależnych od nich względów (np. związanych z infrastrukturą drogową lub nieprzewidzianymi zdarzeniami na trasie) prawdopodobieństwo złamania przepisów w ciągu 56 dni jest bardzo duże – a to z takiego okresu będą musieli się tłumaczyć kontrolerom;
- Utraty elastyczności w kwestii doboru systemu pracy, skoro co 3 lub 4 tygodnie obowiązkowo będą musieli wracać do bazy lub do domu;
- Upadku firm przewozowych posiadających flotę złożoną wyłącznie lub głównie z busów.
- Drastycznego wzrostu cen usług transportowych.
Zwolennicy nowych rozwiązań wskazują natomiast na płynące z nich korzyści:
- Dostosowanie stawek dla kierowców do warunków obowiązujących w Europie Zachodniej;
- Zapewnienie kierowcy regularnych powrotów do domu;
- Uelastycznienie odbierania odpoczynków dziennych i tygodniowych;
- Szybsze powroty z trasy dzięki możliwości przedłużenia o godzinę dziennego lub tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu;
- Wypchnięcie z rynku nieuczciwej konkurencji – głównie dzięki zmianom w systemie kontroli czasu pracy kierowców.
5.Sama zmiana przepisów to nie wszystko
Gorącą dyskusję na temat szans i zagrożeń związanych z Pakietem Mobilności trafnie puentuje użytkownik forum portalu etransport.pl o nicku PavelSPM (pisownia oryginalna):
Korekcja przepisów nie tak istotnie wpływa na przemianę sytuacji jak praktyka ich stosowania, kontroli i ukarania. Brudno nie tam gdzie sprzątają, a tam gdzie śmiecą.
Niech ta wypowiedź zastąpi podsumowanie. Od siebie dodam tylko, że po prześledzeniu ostatnich etapów batalii o treść Pakietu nie zdziwiłabym się, gdyby świeżo opracowane przepisy odrzucono lub całkowicie zmodyfikowano jeszcze przed ich wprowadzeniem w życie…
Źródła:
https://etransport.pl/forum247782.0.html
https://40ton.net/zgoda-w-sprawie-pakietu-mobilnosci-sprawdz-jak-dokladnie-zmienia-sie-przepisy/