Jak zdobyć i zatrzymać dobrego kierowcę?
- Dlaczego brakuje kierowców zawodowych?
- Dziad-transy, czyli jakich przewoźników kierowcy omijają szerokim łukiem
- W jaki sposób przewoźnik może zyskać opinię dobrego pracodawcy?
- Marketing szeptany jest skutecznym sposobem na pozyskanie dobrych pracowników
1.Dlaczego brakuje kierowców zawodowych?
Branża transportowa w całej Europie boryka się z brakiem pracowników. Niedobór dotyczy przede wszystkim kierowców zawodowych. Utarło się przekonanie, że przyczyna tego stanu rzeczy tkwi w konieczności długiej rozłąki z najbliższymi, poczuciu samotności i pracy w ciągłym stresie. Prześledzenie forów internetowych oraz grup na portalach społecznościowych zrzeszających kierowców zawodowych pozwala jednak dostrzec drugie dno.
2.Dziad-transy, czyli jakich przewoźników kierowcy omijają szerokim łukiem
W języku kierowców i spedytorów utarło się pojęcie dziad-transa, czyli przewoźnika, który albo jest niewypłacalny, albo proponuje warunki zatrudnienia nieadekwatne do oczekiwań wobec pracownika. Na jednym z forów dla kierowców zawodowych można znaleźć definicję nieuczciwego pracodawcy, zamieszczoną przez użytkownika o nicku Pan Profesor Parkingowy (pisownia oryginalna):
firmy które nie przestrzegają prawa, płacą z kilometra, opłacają składki od najniższej krajowej oszukując w ten sposób pracownika oraz ZUS i US, firmy w których jest przyzwolenie lub wręcz przymuszanie do jazdy na tzw. wyłączniku lub magnesie.
Oprócz wymienionych przewinień, wśród „grzechów głównych” polskich przewoźników kierowcy wymieniają najczęściej:
- poniżanie pracowników, w tym kierowanie do nich wyzwisk lub gróźb karalnych;
- ciągłe grożenie zwolnieniem, a zwłaszcza zastąpieniem pracownikiem zza wschodniej granicy;
- preferowanie zatrudniania kierowców niedoświadczonych, ponieważ jeżdżą za niższe stawki i łatwiej można nimi manipulować oraz skłaniać ich do omijania przepisów;
- zmuszanie do łamania prawa, np. w kwestii przekraczania dmc, oszukiwania urządzeń pomiarowych lub jazdy pomimo braku potrzebnych zezwoleń i dokumentów;
- celowe ukrywanie przed kierowcami przejmującymi samochody ich faktycznego stanu technicznego, w tym występujących lub prawdopodobnych usterek;
- niedotrzymywanie terminów płatności, a w razie rozwiązania umowy – okresu wypowiedzenia;
- nieuczciwe wyliczanie pensji, obniżanie wynagrodzenia za wyimaginowane przewinienia, wypłacanie części uposażenia „pod stołem”.
3. W jaki sposób przewoźnik może zyskać opinię dobrego pracodawcy?
Wśród najważniejszych czynników, gwarantujących lojalność kierowcy wobec właściciela firmy, wymieniane są oczywiście zarobki – najlepiej zbliżone do europejskiej średniej i wypłacane terminowo. Nie są one jednak jedynym elementem pozwalającym przewoźnikowi zyskać szacunek i zaufanie kierowców. Co może zatem zrobić przedsiębiorca, żeby zyskać opinię wartościowego pracodawcy?
- Szanować ludzi, których zatrudnia; umieć postawić się na ich miejscu, panować nad emocjami i nad językiem;
- Doceniać trud i odpowiedzialność podwładnych; wyrażać uznanie nie tylko w formie finansowych bonusów, ale także werbalnie. Czasem wystarczy powiedzieć np. „Świetnie sobie poradziłeś”, żeby pracownik poczuł się doceniony;
- Ustalać jasne warunki współpracy i wywiązywać się z nich przynajmniej w takim samym stopniu, w jakim oczekuje się tego od kierowcy;
- Zapewniać wsparcie (psychiczne, a w razie potrzeby także organizacyjne, administracyjne, prawne) w sytuacjach trudnych, np. po wypadku drogowym z udziałem pracownika.
4. Marketing szeptany jest skutecznym sposobem na pozyskanie dobrych pracowników
Zawodowi kierowcy są grupą bardzo aktywną w mediach społecznościowych oraz na internetowych forach. Przykładowo: zamknięta grupa „Kierowcy Zawodowi” na Facebooku liczy blisko 67.000 członków, a społeczność „Kierowcy Ciężarówek” zrzesza ich ponad 71.800. Już pierwszy rzut oka na podstrony tych grup pokazuje, że relacje z pracodawcą są tematem nie tylko często się przewijającym, ale także gorąco komentowanym. Wpisanie słowa „dziad” w wyszukiwarce forum portalu etransport.pl powoduje natomiast wyświetlenie całej listy wątków poświęconych nieuczciwym przewoźnikom. Na pocieszenie warto zaznaczyć, że kierowcy chętnie dzielą się także pozytywnymi opiniami o swoich pracodawcach, co istotne, najczęściej podając przy tym system pracy i wysokość zarobków. Siły tego szeptanego marketingu (i antymarketingu) nie należy lekceważyć. Czarny PR pogrążył już niejedną firmę, z kolei opinia rzetelnego przewoźnika może wprost przełożyć się na jakość zgłaszających się do niej pracowników i… klientów.
https://etransport.pl/forum169225.0.html
https://www.facebook.com/KierowcyCiezarowek/?fref=gs&dti=1473865186210918&hc_location=group_dialog
https://www.facebook.com/groups/505317819597947/