Co grozi kierowcy ciężarówki za zły stan techniczny auta oraz jak dbać o ciągnik, szczególnie podczas zimy.
Jak dbać zimą o samochód ciężarowy?
Kierowcy zwykle nie lubią zimy. Kto parkuje pod chmurką, ten dobrze wie, o czym mówię. Mroźne poranki dostarczają czasem potężnej dawki adrenaliny, której istotę można zamknąć w pytaniu: „odpali czy nie odpali?”. Oprócz możliwego wyczerpania akumulatora albo nawet zamarznięcia paliwa, użytkownicy samochodów borykają się także z tak mało przyjemnymi czynnościami, jak odśnieżanie, odmrażanie i odparowywanie szyb oraz lusterek czy usuwanie lodu z dachu. Zdecydowanie trudniej jest kierowcom ciągników siodłowych, zwłaszcza ze względu na gabaryty pojazdu oraz brak odpowiednich narzędzi i infrastruktury. Na nic jednak żale, bowiem przepisy bywają bezlitosne.
- Odpowiedzialność kierowcy za stan techniczny pojazdu
- Opony zimowe
- Usuwanie śniegu i lodu z dachu
- Wymiana płynów eksploatacyjnych
- Konserwacja wycieraczek
- Co grozi kierowcy ciężarówki za zły stan techniczny auta?
1. Odpowiedzialność kierowcy za stan techniczny pojazdu
Zgodnie z obowiązującym prawem pojazd musi być utrzymywany w takim stanie, aby korzystanie z niego: nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę, a także zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu. Niedostosowanie się do tych, bądź co bądź bardzo ogólnych zapisów, może poskutkować otrzymaniem mandatu w maksymalnej wysokości 500 zł oraz 6 punktów karnych. Warto nadmienić, że w pierwszej kolejności to nie przewoźnik, ale właśnie prowadzący pojazd odpowiada za jego przystosowanie do ruchu w określonych warunkach! Wiedza, co się kryje za treścią Prawa o ruchu drogowym, jest więc kierowcy niezbędna.
2. Opony zimowe
Polska jest jednym z niewielu krajów Europejskich, które nie nakładają na kierowców ciężarówek obowiązku używania opon zimowych. Mimo tego przewoźnicy i truckerzy są doskonale świadomi zagrożeń związanych z opadami śniegu, dlatego coraz więcej z nich decyduje się na montaż odpowiedniego ogumienia sezonowego i to nie tylko na osiach napędowych, ale także skrętnych. Ten zabieg może skrócić drogę hamowania pojazdu w trudnych warunkach nawet o 10 metrów… jak wiele to jest, nie trzeba przekonywać chyba nikogo, komu chociaż raz pieszy wtargnął przed maskę.
3. Usuwanie śniegu i lodu z dachu
W miesiącach zimowych często wystarczy rzut oka na popularne serwisy informacyjne (nawet niekoniecznie branżowe), żeby dostrzec wzmiankę o wypadku drogowym, spowodowanym oderwaniem się fragmentu tafli lodu z dachu ciężarówki. Kilka dni temu takie sytuacje miały miejsce np. w Strzelcach Opolskich i Kaniowie, gdzie spadające z naczepy ciągnika siodłowego bryły lodu poważnie raniły kierowców przejeżdżających tamtędy osobówek. W obu przypadkach skończyło się na hospitalizacji, jednak w ostatnich latach głośno było także o zdarzeniach śmiertelnych z tego powodu. Prześledzenie dyskusji na forach internetowych i grupach w mediach społecznościowych pokazuje, że kierowcy są świadomi zagrożenia i chcą je niwelować. Utrudnia im to jednak brak odpowiedniego sprzętu: na większości ogólnodostępnych parkingów dla ciężarówek (i to nie tylko w Polsce) próżno szukać rampy, umożliwiającej truckerowi usunięcie śniegu i lodu z dachu pojazdu. Coraz poważniej do problemu podchodzą natomiast producenci naczep, montując na przykład wzdłuż środka dachu specjalne rękawy powietrzne, które nadają górnej części naczepy spadzistego kształtu, przez co nie osadza się na niej lód, a śnieg łatwo jest strząsnąć.
4. Wymiana płynów eksploatacyjnych
Niby to rzecz oczywista, ale jednak często zostawiana na ostatnią chwilę. Tymczasem stary olej napędowy lub zamarznięty płyn chłodniczy mogą przyczynić się do awarii silnika, a zatkane zamrożoną cieczą spryskiwacze sprowadzić realne niebezpieczeństwo na użytkowników drogi, jeżeli kierowca nie będzie mógł szybko odzyskać utraconej nagle widoczności (np. po opryskaniu szyby błotem przez poprzedzający lub mijany pojazd).
5. Konserwacja wycieraczek
Sprawne spryskiwacze nie spełnią swojej funkcji nawet z najlepszym płynem, jeżeli samochód ma uszkodzone wycieraczki. Do grzechów głównych kierowców należą odrywanie gumowych piór od zamarzniętej powierzchni albo szorowanie wycieraczkami po chropowatym lodzie lub szronie zgromadzonym na szybie, a także zbyt rzadka wymiana wyeksploatowanych elementów. Tymczasem niesprawny mechanizm zbierania wody czy zabrudzeń może doprowadzić do tragicznych w skutkach konsekwencji. Dbanie o dostateczną widoczność jest ważne niezależnie od modelu auta, jednak w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych wydaje się tym bardziej istotne, że po pierwsze w stosunku do prowadzących osobówki i tak mają ograniczone pole widzenia, po drugie ze względu na masę pojazdu zbyt późne dostrzeżenie zagrożenia na drodze może przynieść o wiele bardziej tragiczne konsekwencje.
6. Co grozi kierowcy ciężarówki za zły stan techniczny auta?
Konsekwencje niedbalstwa można podzielić na 3 obszary:
– odpowiedzialność finansowa i karna – w zależności od wyrządzonych szkód, kierowca może otrzymać mandat w wysokości kilkuset złotych oraz punkty karne albo być skazany nawet na karę pozbawienia wolności;
– odpowiedzialność zawodowa – za rażące wykroczenia kierowca może stracić uprawnienia do kierowania pojazdami, co będzie skutkowało utratą pracy. Może również zostać zwolniony niezależnie od decyzji sądu, jeżeli pracodawca, chroniąc własne dobre imię, rozwiąże z nim umowę właśnie z powodu wspomnianych zaniedbań. W najlepszym przypadku odpowie „jedynie” finansowo za szkody wyrządzone na powierzonym mieniu;
– odpowiedzialność przed własnym sumieniem – kiedy przez niefrasobliwość lub zwykłe lenistwo truckera straci zdrowie lub życie inny użytkownik drogi, w dodatku prawidłowo się po niej poruszający.
Podsumowanie
Zimy w naszym regionie geograficznym wydają się coraz krótsze i mniej dokuczliwe. Długoterminowe prognozy klimatyczne przeczą sobie wzajemnie, dlatego trudno przewidzieć, co będzie się działo w najbliższej przyszłości. Jeżeli obecna tendencja się utrzyma, być może odśnieżanie dachów pojazdów i usuwanie lodu z naczep za kilka(naście) lat zostanie już tylko nieprzyjemnym wspomnieniem. Dopóki jednak tak się nie stanie, szczególna dbałość o swój (lub powierzony) pojazd w czasie zimy jest bezwzględnym obowiązkiem każdego kierowcy.
Źródła:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19970980602
https://hittransport.pl/pl/aktualnosci/opony-zimowe-dla-ciezarowek
https://etransport.pl/wiadomosc59824.html
https://bit.ly/2siQsIz
https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/polski-kierowca/news-500-zl-mandatu-za-uzywanie-wycieraczek,nId,1397478#comments4-1
https://40ton.net/system-fliegl-anti-ice-zrzucania-sniegu-lodu-z-dachu-naczep-czyli-zimowy-pomocnik-kierowcy/