Autopilot: przyjaciel czy wróg przewoźnika?
Po wpisaniu w Google słowa ‘autopilot’ wyszukiwarka wskazuje 486000 wyników. Dla hasła ‘pojazd autonomiczny’ jeszcze więcej, bowiem około 613000. Samochody bezzałogowe stają się coraz bardziej popularne nie tylko wśród internetowych miłośników nowych technologii. Zaczynają w nie inwestować największe koncerny motoryzacyjne. Pytanie nie brzmi już „czy”, ale „kiedy” zrewolucjonizują rynek transportowy.
- Czym jest autopilot?
- Czy samochody bezobsługowe jeżdżą bezpieczniej?
- Czy autopilot wyprze z rynku kierowców zawodowych?
1.Czym jest autopilot?
Coraz częściej pojawiający się w mediach termin ‘autopilot’ przywodzi na myśl różne skojarzenia. Wśród nich trudno nie przytoczyć najbardziej dosłownej, choć jednocześnie absurdalnej interpretacji, ukazanej w kultowej komedii Czy leci z nami pilot? braci Zuckerów i J.Abrahamsa:
Źródło: http://www.magazynwtyczka.pl/wp-content/uploads/airplane-autopilot-5fa686e8cbcd420.jpg
Według nieco bardziej profesjonalnej definicji, autopilot to urządzenie służące do wykonywania określonego zestawu zadań umożliwiających automatyczne sterowanie obiektem. Niezależnie od posiadanego poczucia humoru, proces automatyzacji kierowania pojazdami powinniśmy traktować jak najbardziej serio, gdyż trwa w najlepsze i wydaje się nie do zatrzymania.
Logicznym byłoby podzielić niniejszy tekst na szanse i zagrożenia, jakie niesie automatyzacja transportu. Problem w tym, że niektóre aspekty tego procesu są jednocześnie i pierwszymi, i drugimi z wymienionych.
2.Czy samochody bezobsługowe jeżdżą bezpieczniej?
Teoretycznie tak. Praktycznie niekoniecznie. W ostatnich latach głośno było o wypadkach (w tym śmiertelnych) spowodowanych przez autonomiczne samochody Tesli. Komputer pokładowy nie rozpoznał bowiem zagrożenia ani w kobiecie przeprowadzającej rower przez jezdnię („nie wiedział”, czy zakwalifikować ją jako pojazd, pieszego czy przeszkodę na drodze), ani w ustawionej poprzecznie do swojego toru jazdy naczepie ciągnika siodłowego. Mimo deklaracji producentów wydaje się, że tego problemu nie udało się dotąd skutecznie wyeliminować (dane na koniec listopada 2019). W sieci roi się od artykułów o tym, że system automatycznego sterowania samochodem co prawda trudno jest zhakować, ale za to łatwo oszukać, np. naklejając na jezdnię trzy kropki w ukośnej linii. Powoduje to zmylenie czujników, a w efekcie błędne (i potencjalnie katastrofalne w skutkach!) opuszczenie pasa ruchu. Co ciekawe, statystyki działają jednak na korzyść automatów. Według danych opracowanych przez amerykańską agencję NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), wprowadzenie automatycznego systemu sterowania w pojazdach Tesli ograniczyło wypadki o blisko 40% (z 1,3 do 0,8 zdarzenia na 1,6 mln km). Nic dziwnego, skoro wg artykułu Czynnik ludzki a bezpieczeństwo w ruchu drogowym autorstwa E. Brożyny z Wydziału Nauk Stosowanych WSB w Dąbrowie Górniczej, w latach 2010-2016 to właśnie kierowcy ponosili winę za ponad 80% wypadków drogowych. Automatyzacja m.in. systemu hamowania lub utrzymywania się na pasie ruchu pozwoli na znaczne zmniejszenie tej liczby. Co ciekawe, również obu głośnym wypadkom śmiertelnym z udziałem Tesli (spowodowanym teoretycznie przez wadliwy system rozpoznawania obiektów na drodze) kierowcy mogliby zapobiec, gdyby byli dostatecznie skupieni na jeździe.
Żródło: https://mistrzowie.org/745907/Lo-panie-kto-to-panu-tak
3.Czy autopilot wyprze z rynku kierowców zawodowych?
Na pewno nie od razu. Nie jest tajemnicą, że zawodowych kierowców ubywa. Automatyzacja transportu, zwłaszcza ciężkiego, może być więc jednym ze sposobów, w jaki branża poradzi sobie z brakami kadrowymi. Obawy o utratę pracy nie są jednak zupełnie bezzasadne. Jak pokazuje przypadek kopalni rudy żelaza w Bayan Obo (Chiny), dzięki sieci 5G udało się w pełni zautomatyzować pojazdy do przewożenia ciężkich (przez wielkie „C” – nawet do 170 ton jednorazowo!) ładunków. Zainstalowany w nich system automatycznego pilotowania docelowo ma doprowadzić do zwolnienia kierowców dotychczas pracujących w kopalni.
Eksperci przewidują jednak, że całkowita automatyzacja transportu drogowego na większą skalę rozpocznie się od samochodów osobowych, zwłaszcza prywatnych. Nad takim systemem, mającym wejść do produkcji w 2020 roku, pracuje m.in. Volvo. Dopiero w dalszej kolejności pełna niezależność od człowieka za kierownicą stanie się udziałem transportu ciężkiego. Specjaliści z koncernu Volvo Trucks zaznaczają, że chociaż przyszłość branży TSL na pewno należy do ciężarówek bezosobowych, to dzieli nas od tego jeszcze daleka droga. Początkowo automatyzacja ciągników siodłowych będzie miała jedynie stanowić wsparcie dla kierowcy, np. minimalizując możliwe skutki jego zmęczenia lub pomagając zaplanować najkorzystniejszą trasę.
.
Źródła:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Automatyczny_pilot
https://40ton.net/kierowcy-ciezarowek-straca-prace-przez-siec-5g-w-chinach-juz-zaczyna-sie-to-dziac/
https://www.transport-publiczny.pl/mobile/przyszlosc-transportu-to-pojazd-autonomiczny-55333.html
https://radiogdansk.pl/wiadomosci/item/74298-czy-samochody-autonomiczne-zapewnia-nam-bezpieczenstwo-po-tragicznym-wypadku-zapytalismy-o-to-eksperta-wywiad/74298-czy-samochody-autonomiczne-zapewnia-nam-bezpieczenstwo-po-tragicznym-wypadku-zapytalismy-o-to-eksperta-wywiad
https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/economy/20190110STO23102/samochody-autonomiczne-w-ue-od-fantastyki-naukowej-do-rzeczywistosci
http://moto.pl/MotoPL/1,88389,18983271,volvo-autopilot-w-samochodzie-do-2020-roku.html
https://teamquest.pl/blog/1027_tesla-autopilot-oszukany
http://moto.pl/MotoPL/1,88389,18895148,volvo-ambitne-plany-dotyczace-bezpieczenstwa.html
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-01-19/tesla-s-autopilot-vindicated-with-40-percent-drop-in-crashes
http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-535a8f7d-29f2-4523-852b-a31101d60f93/c/BrozynaAUT78.pdf
https://www.volvotrucks.com/en-en/about-us/automation.html