Więcej nowych ciężarówek oraz naczep- raport 2018
29 870 – tyle nowych samochodów ciężarowych kupili w 2018 roku rodzimi przewoźnicy. Jest to rezultat lepszy o 2211 pojazdów w porównaniu do 2017 roku. Ubiegły rok był także owocny dla sprzedawców przyczep oraz naczep ciężarowych. Wynik mógł być jeszcze lepszy, jednak w końcówce ubiegłego roku nastąpił spadek sprzedaży. Jaki był powód takiej sytuacji na rynku?
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
- Więcej nowych ciężarówek
- Obawy przed zmianami
- Jakie marki królują na polskim rynku?
- Co z naczepami?
- Polacy lubią „używki”
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów opublikował raport dotyczący pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych w 2018 roku. Wynika z niego, że nowych samochodów ciężarowych w ubiegłym roku przybyło 29870 w porównaniu do 27659 w roku 2017. Jak podkreślają autorzy dokumentu 2018 rok był dobrym czasem dla transportu, co widać po zwiększeniu rynku o 8% czy większej ilości ton przewiezionych towarów (265,6 milionów w porównaniu do 245,3 w 2017). Taka hossa w branży mogła wpłynąć na większą ilość zakupionych pojazdów.
Choć wynik osiągnięty w ubiegłym roku napawa optymizmem, to twórcy raportu wskazują na wyraźny regres w końcówce 2018. Tylko w grudniu odnotowano 463 rejestracje nowych pojazdów, w analogicznym momencie roku 2017 było ich 594. Przyczyny? Najprawdopodobniej obawy firm transportowych przed zapowiadanym brexitem, czyli wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej oraz zagrożenia, które niesie ze sobą Pakiet Mobilności. Według ekspertów, te zmiany wpłyną negatywnie na polski transport, dlatego w grudniu 2018 roku odnotowano mniej rejestracji nowych pojazdów.
W raporcie znalazły się także informacje o tym, jakie marki samochodów ciężarowych cieszyły się największym zainteresowaniem wśród rodzimych firm w 2018 roku. Pierwsze miejsce zajął DAF sprzedając 6488 pojazdów (więcej o 28% w porównaniu do 2017 roku), drugi był MAN z 5881 pojazdami (wzrost o 22% względem 2017 roku) a podium zamyka SCANIA z 4897 pojazdami (wzrost o 4% względem 2017 roku).
Rok 2018 przyniósł także wzrost zakupu przyczep oraz naczep ciężarowych. Kupiono ich odpowiednio 10603 (wzrost o 18,9% w odniesieniu do 2017) oraz 23439 (więcej o 9,1% w porównaniu do 2017 roku). Tutaj podobnie jak w przypadku samochodów ciężarowych końcówka roku okazała się gorsza niż dwa lata temu. Autorzy raportu tak samo jak w sytuacji ciężarówek, wskazują na obawy przed zbliżającymi się czarnymi chmurami nad transportem. Zachowują jednak optymizm, patrząc chociażby na ostatnie głosowanie w temacie pakietu mobilności, gdzie odrzucono propozycję części przepisów, które mogły zaszkodzić polskim przewoźnikom. I choć to nie koniec walki o równy, europejski rynek dla rodzimych firm transportowych, bo przeforsowano część rozporządzeń mogących wpłynąć negatywnie na polską branżę transportową, to można mieć nadzieję na częstsze podejmowanie decyzji o wymianie taboru w przedsiębiorstwach na nowy.
Choć wzrosła ilość nowych pojazdów, które pojawiły się w polskich firmach to w naszym kraju wciąż popularne są używane ciężarówki. W grudniu 2018 przybyło ich 2191 (o 95 więcej, niż w grudniu 2017 roku). Wynik chociażby z tego miesiąca wskazuje o wciąż wysokim zainteresowaniu samochodami ciężarowymi z drugiej ręki. I tak 2018 rok to 29066 (30414 w 2017) pojazdów używanych w porównaniu do 29870 nowych (27659 w 2017). Jaki będzie następny rok pod względem sprzedaży ciężarówek? Czy firmy transportowe postawią na nowy tabor, czy postawią na samochody używane? Sporo namieszać na rynku będą mogły także ciężarówki elektryczne, które w tym roku mają wejść do sprzedaży.
http://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-przyczepy-i-naczepy-oraz-ciagniki-rolnicze/Rok-2017/Listopad-i-grudzien-2017r
http://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-przyczepy-i-naczepy-oraz-ciagniki-rolnicze/Grudzien-2018r/Pierwsze-rejestracje-przyczep-i-naczep-grudzien-2018r
http://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-samochody-ciezarowe/Grudzien-2018r