Nadchodzą szczegółowe kontrole drogowe
Szczegółowe kontrole drogowe
Kierowcy strzeżcie się, szczegółowe kontrole drogowe coraz bliżej. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, dostosowując tym samym polskie prawo do europejskiego. Co to oznacza? Między innymi możliwość przeprowadzania szczegółowych drogowych kontroli technicznych w mobilnych stacjach kontroli drogowej.
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
Wzrost bezpieczeństwa poprzez wykluczenie z polskich dróg niesprawnych pojazdów – oto korzyść, którą mają przynieść zmiany w prawie o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym zaproponowane przez Ministra Infrastruktury. W uzasadnieniu wprowadzenia tych zmian możemy przeczytać, iż „przedmiotowy projekt ustawy zapewni zwiększenie bezpieczeństwa drogowego oraz przyczyni się do utrzymania pojazdów w bezpiecznym i akceptowalnym z punktu widzenia ochrony środowiska stanie w trakcie ich użytkowania. Drogowe kontrole techniczne są kluczowym elementem niezbędnym do osiągnięcia trwałego wysokiego poziomu zdatności do ruchu pojazdów użytkowych, w całym okresie ich użytkowania. Kontrole te przyczyniają się również do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń z pojazdów oraz do zapobiegania nieuczciwej konkurencji w transporcie drogowym związanej z różnymi poziomami kontroli stosowanymi przez poszczególne państwa członkowskie UE.”
Według ministerialnego projektu w mobilnych stacjach drogowych będą mogły być prowadzone dokładne i szczegółowe kontrole techniczne pojazdów. Pozwoli to skrócić czas badań oraz zmniejszą się wydatki przedsiębiorców realizujących przewozy drogowe, dzięki takiej formie sprawdzenia pojazdu. Podczas kontroli będzie można sprawdzić między innymi sprawność układu hamulcowego, kierowniczego czy zawieszenia. Nie wszyscy kierowcy będą musieli zwrócić uwagę na te zmiany. Dyrektywa w sprawie kontroli technicznych na drogach, które określają stan pojazdów poruszających się po Unii Europejskiej dotyczy:
- Pojazdów przeznaczonych do przewozu ładunków o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony,
- przyczep o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony,
- pojazdów przeznaczonych do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą,
- ciągników kołowych, wykorzystywanych głównie na drogach publicznych do komercyjnego przewozu towarów, których maksymalna prędkość przekracza 40 kilometrów na godzinę.
Nowe prawo wprowadzi również obowiązek, który zakłada badanie co najmniej 5 procent takich pojazdów poprzez wstępne kontrole drogowe. Ponadto kierowca wykonujący przewóz będzie musiał posiadać dokument potwierdzający aktualną drogową kontrolę techniczną. Dodatkowo zostanie rozszerzony system oceny ryzyka jeśli chodzi o ilość oraz skalę usterek prowadzonej maszyny.
Dzięki zmianom w prawie państwa UE będą mogły wymieniać się informacjami dotyczącymi wykrycia poważnych, a nawet zagrażających życiu uszkodzeń pojazdu, bądź usterek uniemożliwiających dalszą podróż. Współpracą z pozostałymi krajami unijnymi zajmie się Inspekcja Transportu Drogowego. Umożliwi to koordynację drogowych kontroli technicznych z odpowiednimi organami pozostałych państw. Pozwoli to na uniknięcie niesprawiedliwego traktowania przedsiębiorców w transporcie drogowym, dzięki ustaleniu wspólnego poziomu kontroli w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Póki co projekt jest weryfikowany w Sejmie, w życie wejdzie najprawdopodobniej w drugiej połowie 2019 roku.
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/blizej-mobilnych-kontroli-drogowych
https://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=3456