Zmiany w Ustawie o transporcie drogowym i nowa Ustawa o tachografach
Polskich przewoźników czekają duże zmiany. Ustawa o transporcie drogowym.
6 czerwca 2018 r. uchwalone zostały przez Sejm zmiany w Ustawie o transporcie drogowym, a także nowa Ustawa o tachografach. Polskich przewoźników czekają duże zmiany. W zapisach pojawiły się m.in. nowe sankcje za przekraczanie czasu pracy w porze nocnej i błędy w obsłudze tachografu. Wzrosły również kary nakładane podczas kontroli drogowej – aż do 12 tys. złotych.
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
1.Najważniejsze zmiany w Ustawie o transporcie drogowym
Polscy przewoźnicy najbardziej powinni zwrócić uwagę na zmiany w taryfikatorze. Został on bowiem zmieniony na zgodny z unijnym rozporządzeniem 403/2016. W związku z tym zawiera obecnie podział naruszeń na poważne (PN), bardzo poważne (BPN) i najpoważniejsze (NN). Pojawiły się również zupełnie nowe kary za naruszenia. ITD będzie mogło nałożyć sankcję m.in. za brak wpisu kraju rozpoczęcia/zakończenia pracy w tachografie cyfrowym, czy przekroczenie 10 godzin czasu pracy wykonywanej w porze nocnej. Jedna z surowszych kar dotyczy ewidencjonowania czasu pracy:
- Fałszowanie ewidencji czasu pracy lub odmowa udostępnienia jej kontrolerom – 8000 zł,
- Maksymalna kara dla przedsiębiorcy podczas kontroli drogowej wzrośnie z 10 000 zł do 12 000 zł.
2.Kary dla osób zarządzających transportem
Zmianie uległ również tryb nakładania kar na osoby zarządzające transportem – z wykroczeniowego na administracyjny. Doprecyzowane zostały „przepisy odnoszące się do postępowań w sprawie oceny dobrej reputacji przewoźnika w celu np. uruchamiania procedury za najpoważniejsze naruszenia, których kierowcy dopuścili się w innych krajach”. Po wejściu przepisów w życie maksymalna kara za wszystkie naruszenia dla osoby zarządzającej transportem będzie wynosić 3000 zł.
3.Zmiany dla transportu intermodalnego
W przypadku operacji transportu intermodalnego, czyli przewozu ładunków wykorzystującego więcej niż jeden rodzaj transportu, obowiązkiem wysyłającego jest sporządzenie i przekazanie przewoźnikowi drogowemu deklaracji, w której prawidłowo określona zostanie masa kontenera lub nadwozia wymiennego. Organ kontroli (np. Inspekcja Transportu Drogowego) będzie mógł zażądać okazania tejże deklaracji.
4.Nowa Ustawa o tachografach
Nowe przepisy mają za zadanie m.in. umożliwić wdrożenie nowych tzw. inteligentnych tachografów oraz ograniczyć zjawisko manipulacji, m.in. poprzez nowe zasady ich instalacji, naprawy i sprawdzania. I podobnie, jak w przypadku zmian w Ustawie o Transporcie Drogowym, nowa ustawa o tachografach również dostosowuje polskie przepisy do wymagań europejskich takich jak np. rozporządzenie 165/2014. Ponadto „wprowadza spójność przepisów w obszarze tachografów, które były do tej pory rozproszone w różnych aktach”. W nowych przepisach pojawił się również bardzo ważny zapis o zakazie reklamowania oraz sprzedaży urządzeń, przedmiotów i oprogramowania służącego do manipulowania tachografami:
„Art. 50. Kto, wbrew art. 25, produkuje, dystrybuuje, reklamuje, sprzedaje lub w inny sposób udostępnia urządzenia, przedmioty lub oprogramowanie wykonane lub przeznaczone do celów podrabiania lub przerabiani a danych rejestrowanych przez tachograf – podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.”
Jeśli inspektor podczas kontroli będzie podejrzewał manipulację, ma prawo skierować pojazd do zatwierdzonego warsztatu, gdzie zostanie przeprowadzona szczegółowa kontrola instalacji pojazdu. „Art. 26. 1. Podmiot uprawniony do kontroli na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1–4 i 6 ustawy o transporcie drogowym może skierować pojazd do warsztatu, w celu przeprowadzenia badań, o których mowa w art. 38 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, i doprowadzenia do prawidłowego działania badanego tachografu. Badania są przeprowadzane odpłatnie.” Co więcej nowe przepisy mają również na celu wprowadzenie rozwiązań zwiększających wiarygodność warsztatów oraz ograniczenie ryzyka popełniania przez nich oszustw.
5.Kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać?
Nowe przepisy zostały już podpisane przez Prezydenta RP. Stało się to 25 lipca br. Obecnie ustawy czekają już wyłącznie na opublikowanie w Dzienniku Ustaw. Zazwyczaj po publikacji większość przepisów wchodzi w życie po upływie 30 dni. Najprawdopodobniej więc przepisy zaczną obowiązywać na przełomie sierpnia i września br.
http://www.pracujwlogistyce.pl/29-opinie-komentarze/6427-uwaga-zmiany-w-ustawie-o-transporcie-drogowym-i-nowa-ustawa-o-tachografach
http://orka.sejm.gov.pl/proc8.nsf/ustawy/2458_u.htm