Przewóz drogowy busami o DMC do 3,5 tony, a obowiązek posiadania uprawnień transportowych
Wykonywanie działalności transportowej busami do 3,5 tony nie wymaga posiadania zezwoleń i licencji. Istnieją jednak przypadki, gdy uprawnienia transportowe bus-przewoźnika będą konieczne. Mowa tu o przekroczeniu dopuszczalnej ładowności pojazdu oraz zlecaniu przewozów ładunku podwykonawcom.
Co powinien widzieć przedsiębiorca aby nie narazić się na kary w tym zakresie?
[AKTUALIZACJA: https://poradnikprzewoznika.pl/2022/transport-miedzynarodowy-busem-powyzej-35-tony-wymagania-i-dokumenty/]
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
-
Kiedy uzyskanie zezwoleń nie jest wymagane?
- Ustawa o transporcie drogowym oraz przepisy rozporządzeń unijnych dają jasny przekaz, iż spod ich stosowania wyłącza się przewozy drogowe wykonywane pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy.
Oznacza, to że od bus-przewoźników nie wymaga się uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego (w przypadku wykonywania transportu drogowego w Polsce) ani dodatkowo posiadania licencji wspólnotowej w przypadku wykonywania przewozów międzynarodowych i kabotażowych na terenie Unii Europejskiej.
Wszystko zmienia się jednak w dwóch przypadkach. Po pierwsze gdy dojdzie do sytuacji, w której waga przewożonego ładunku przekroczy dopuszczalną ładowności pojazdu (niestety takich świadomych przeważeń jest coraz więcej). Mamy wówczas do czynienia ze świadczeniem usług transportowych, podlegających pod przepisy Ustawy o transporcie drogowym.
Po drugie, gdy bus-przewoźnik zleca przewozy dalszym przewoźnikom, a charakter zawartej umowy pomiędzy nim a zleceniodawcą wskazuje na działalność spedycyjną. Trzeba bowiem pamiętać, że zgodnie z przepisami podjęcie i wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy niesie ze sobą konieczność uzyskania odpowiedniej licencji na wykonywanie działalności gospodarczej (licencji spedycyjnej). Nie będzie miało tu znaczenia, czy zlecenie wykonania przewozu dotyczy wyłącznie busów, czy też zlecony przewóz wymaga użycia przez podwykonawcę pojazdów większych niż 3,5 tony.
W każdym z tych przypadków w razie kontroli bus-przewoźnik powinien liczyć się z tym, że poniesie odpowiedzialność finansową za brak stosownych zezwoleń na prowadzenie działalności transportowej lub spedycyjnej oraz brak licencji.
Za przeważenie busa w Polsce grzywna nie jest raczej wysoka, choć środowiska transportowe coraz bardziej nalegają na zmianę przepisów w tym zakresie (aby skuteczniej walczyć z nieuczciwą konkurencją). Większe kary mogą oczywiście spotkać kierowcę za granicą.
Za to brak wymaganych uprawnień może już kosztować kilkanaście tysięcy złotych (w tej chwili kara za wykonywanie przewozów bez zezwolenia wynosi 8000 PLN; projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym przewiduje wzrost kary za to przewinienie do 15 000 PLN). Oczywiście prawo to jedno, a życie to drugie. Praktyka pokazuje, że organy kontrolne póki co rzadko sprawdzają uprawnienia bus-przewoźników. Po wdrożeniu nowych przepisów wszystko może się jednak zmienić.
Ale bus-przewoźnik może mieć jeszcze inne kłopoty z tego tytułu. Wiążą się one z ochroną ubezpieczeniową w przypadku ewentualnych szkód spowodowanych przez dalszych przewoźników, którym dany przedsiębiorca zleci przewóz. Klasyczne OCP jakie zazwyczaj wykupuje taki przewoźnik chroni go na standardowych warunkach (ogranicza się do przewozów drogowych pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t.). W sytuacji, gdy właściciel busa zleca wykonanie przewozów podwykonawcom, korzystającym w ich realizacji z pojazdów o DMC powyżej 3,5 t. może być pewien, że Zakład Ubezpieczeń odmówi wypłaty odszkodowania za szkody powstałe przy wykonywaniu tych przewozów (brak zezwolenia i licencji pozbawia go ochrony ubezpieczeniowej).
Bus-przewoźnik może liczyć na przyjęcie odpowiedzialności za takie szkody przez Zakład Ubezpieczeń, ale tylko wówczas, gdy:
- do wykonywania przewozów użyto pojazdów o DMC poniżej 3,5 t.;
- jego polisa OCP zostanie rozszerzona o ochronę za szkody spowodowane przez podwykonawców;
- ubezpieczyciel nie wymaga wpisania bus-przewoźnika do listu przewozowego;
- umowa nie będzie wyłączała ochrony w przypadku przeważenia pojazdów.
Warto zatem rozważyć zakup dodatkowej polisy dla spedytorów (chroni ona odpowiedzialność w sytuacji odsprzedaży zleceń) oraz dopilnować by w warunkach OWU polisy OCP było jak najmniej wyłączeń.
Bus-przewoźnik jest uprawniony do wykonywania bez zezwolenia i licencji przewozów drogowych wyłącznie pojazdami o DMC do 3,5 tony. W każdej sytuacji, gdy granice norm wagowych pojazdu wraz z ładunkiem zostaną przekroczone oraz gdy bus-przewoźnik odsprzedaje zlecenia i wchodzi w rolę spedytora, ustawa nakłada na niego obowiązek posiadania stosownych uprawnień.
Trzeba zatem zastanowić się jaki rodzaj działalności transportowej wykonuje dany bus-przewoźnik. W każdej sytuacji należy też zabezpieczyć swoje interesy, stosując różne rozwiązania ubezpieczeniowe; pamiętając przy tym, że nie każda polisa OCP ochroni od całej odpowiedzialności.
Źródło: www.tslbiznes.pl, www.cds-odszkodowania.info, www.pracujwlogistyce.pl, Ustawa o transporcie drogowym
Bartosz
4 czerwca, 2018 @ 9:07 am
Z tymi przepisami to ciągle się coś może zmieniać jak w innych dziedzinach gospodarczych. Polecam wszystkim właśnie odwiedzanie tej stronki. Sam prowadzę małą działalność, mam kilka busów i oferuje przewozy do różnych krajów z czego głównie do Niemiec czy Francji. Wszystkie pozwolenia, ubezpieczenia i inne papierkowe sprawy załatwione.
Riczi
18 sierpnia, 2019 @ 8:47 am
Czy na busa do 3.5 t potrzebuje licencje na transport towaru w niemczech
Ja jesrem Monterem meblowym. BUS ba polskuch rablicach-firma z Polski .codziennue jade z PL do niemiec Z MAGAZYNU BIORE MEBLE I MONTUJE TE MEBKE U KLIENTA. Po pracy zjezdrzam do Pl .
Czy i ew jaką licencje na przewóz towaru potrzebuje??
Oraz czy tu wystepuje KABOTAŻ…. Prosze o odp
Rysiek
GALMserwis
23 sierpnia, 2020 @ 12:01 pm
Witam jaki pozwolenia potrzebne jazda Niemcy Holandia Belgia przewóz towarów
Piotr
22 kwietnia, 2022 @ 8:26 pm
Czy jako kierowca pracujacy w transporcie towarow busem do 3.5t na wlasnej dzialalnosci nie wlasnym busem jako podwykonawca musi miec licencje
P. H.
16 maja, 2022 @ 6:36 am
Tak, jeżeli prowadzi Pan własną działalność transportową, jest Pan zobowiązany do posiadania licencji – niezależnie od tego, czyim pojazdem wykonuje Pan przewóz.
Piotr
13 maja, 2022 @ 2:33 pm
Czy jako kierowca pracując w transporcie na własnej działalności muszę mieć licencję
P. H.
16 maja, 2022 @ 6:35 am
Dzień dobry, posiadanie licencji to obowiązek przewoźnika, chyba, że jest Pan kierowcą prowadzącym własną działalność. Wówczas również wymagana jest licencja.
3,5 t
24 maja, 2022 @ 10:32 am
Witam prowadzę swoją działalność transportowa jak i jestem kierowca busa do 3.5 t proszę o pomoc jakie potrzebuje teraz papiery czy jest potrzebna tylko licencja czy są wymagane tez inne papiery ?
P. H.
31 maja, 2022 @ 10:52 am
Dzień dobry, w zależności od tego, czy wykonuje Pan transport krajowy, czy międzynarodowy, obowiązują różne dokumenty. Licencja wspólnotowa wymagana jest przy przewozach międzynarodowych (wraz z wypisem z licencji zgodnym z ilością pojazdów), licencja transportowa zaś przy transporcie krajowym. Pamiętać trzeba oczywiście o świadectwie kierowcy, certyfikacie kompetencji zawodowych, dokumentach potwierdzających spełnienie warunków dobrej reputacji, wykazie pojazdów, ubezpieczeniu OC, karcie kierowcy, danych z tachografu i wykresówek, itd. Proszę pamiętać, że od 21 maja 2022 roku przepisy odnoszące się do transportu ciężkiego, zaczynają obowiązywać również w przypadku pojazdów o DMC do 3,5 tony. Zachęcamy do zapoznania się z ustawą o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 r., gdzie znajdzie Pan wszystkie niezbędne informacje. Pozdrawiam!
VA trans
25 maja, 2022 @ 5:27 pm
dzień dobry , czy wykonując przewóz rzeczy ( kontrahent z zagranicy kupił ode mnie towar i ja mu go dostarczam ) musze mieć licencje ? pojazd do 3,5dmc
P. H.
31 maja, 2022 @ 10:22 am
Dzień dobry, tak, od 21 maja 2022 roku przy wykonywaniu transportu międzynarodowego busem o DMC do 3,5 tony obowiązuje licencja wspólnotowa.
Robert
2 czerwca, 2022 @ 11:08 pm
Dzień dobry
1.Chciałem się dowiedzieć czy sprzedający własne wyroby do klientów zagranicznych wylisingowanym pojazdem musze mieć licencję?
2. W busie znajduje się też wystawa produktów które są przewożone sezonowo po Słowacji/Czechach i Węgrzech, klient wchodzi na busa ogląda i wybiera potem całą wystawa wraca do kraju
Czy w takim wypadku też muszę mieć licencję? Dziękuję z góry za odpowiedź
Magda
23 listopada, 2022 @ 9:50 am
Witam, prowadzę działalność gospodarczą jednoosobową. Mam zatrudnionych pracowników. Posiadam wyłącznie samochody do 3,5 ton typu Fiat Doublo z paką. Świadczę usługi dla jednego kontrahenta z Polski (hurtowni motoryzacyjnej) i rozwożę części po jego klientach na terenie naszego kraju. Czy w takim wypadku muszę mieć licencję czy jakieś inne pozwolenia?Czy powinnam być wpisana do jakiegoś Krajowego Rejestru Przedsiębiorców Transportu Drogowego (nie ukrywam, że pierwszy raz o takim czymś słyszę)?Z góry dziękuję za pomoc.
Adrian
26 listopada, 2022 @ 12:13 am
Zaczynam działalność transportową pojazdem o DMC 1,8t, transport wyłącznie krajowy. Przy wykupieniu OCP nie wymagali żadnych licencji. W starostwie powiedzieli że nie muszę mieć żadnych dokumentów do 2,2 DMC, przynajmniej jeśli chodzi o ich urząd. A co w przypadku ITD, GITD? Czy powinienem posiadać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika lub licencję na krajowy transport drogowy?
Bogdan
22 lutego, 2023 @ 6:35 am
Dzień dobry; Prowadzę własną działalność gospodarczą i przewożę dla siebie towar busem o DMC 3.5 tony co tak na serio grozi mi za przeładowanie auta o kilkaset kg.