Obowiązek wczytywania danych z karty kierowcy
Jeżeli kierowca przebywał dłuższy czas na urlopie, zwolnieniu lekarskim, czy też nie pracował z innych powodów, możesz zastanawiać się czy: sczytywanie danych z karty kierowcy jest wymagane, jeśli od poprzedniego sczytania karty nie zarejestrowano na niej żadnej nowej aktywności.
Odpowiedź jest następująca: nie ma potrzeby sczytywania danych co 28 dni, jeżeli kierowca w tym czasie nie używał karty. Oczywiście za niesczytanie danych w takiej sytuacji nie może zostać nałożona kara.
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
-
Obowiązek wczytywania danych – przepisy unijne
Obowiązek wczytywania danych z karty kierowcy oraz z tachografu cyfrowego wynika z art. 10 ust. 5 lit. A rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85. Przepisy zawarte w rozporządzeniu stanowią, że:
„5. a) Przedsiębiorstwa transportowe używające pojazdów objętych zakresem niniejszego
rozporządzenia i wyposażonych w urządzenia rejestrujące zgodne z załącznikiem IB do
rozporządzenia (EWG) nr 3821/85:
- i) zapewniają wczytywanie danych z jednostki pojazdowej oraz karty kierowcy z
częstotliwością określoną przez Państwo Członkowskie oraz wczytywanie
odpowiednich danych częściej, tak aby zapewnić wczytanie danych dotyczących
wszystkich działań podejmowanych przez to przedsiębiorstwo lub dla niego;
- ii) zapewniają, aby wszystkie dane wczytane zarówno z jednostki pojazdowej jak i z
karty kierowcy, były przechowywane przez co najmniej dwanaście miesięcy po ich
zarejestrowaniu oraz na żądanie funkcjonariusza służb kontrolnych, były
dostępne, bezpośrednio albo na odległość, na terenie tego przedsiębiorstwa.”
Jeśli natomiast chodzi o maksymalne okresy dotyczące wczytywania danych, zostały one określone w rozporządzeniu Komisji Europejskiej nr 581/2010 z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostki pojazdowej i karty kierowcy:
„3. Maksymalny okres na wczytanie odpowiednich danych nie przekracza:
- a) 90 dni w przypadku danych z jednostki pojazdowej;
- b) 28 dni w przypadku danych z karty kierowcy.”
Obowiązek sczytywania danych ma za zadanie chronić informacje przed skasowaniem lub też nadpisaniem. Jeśli natomiast kierowca była na zwolnieniu lub urlopie przez dłuższy czas, a na karcie nie zostały zapisane żadne nowe aktywności – sczytywanie karty po prostu – nie ma sensu. Jedyne o czym trzeba koniecznie pamiętać to o sczytaniu danych po ostatniej aktywności kierowcy.
2. Polskie prawo
Obowiązek sczytywania danych w polskim porządku prawnym normuje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych oraz rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 23 sierpnia 2007 r. w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych. I chociaż terminy nie różnią się od tych zawartych w prawie unijnym, to jednak nasze krajowe przepisy nie określają, czy: chodzi o dni zarejestrowanej działalności, czy też o dni kalendarzowe. Niestety, ale inspektorzy bardzo często zapominają o pierwszeństwie prawa unijnego i uwzględniają tylko dni kalendarzowe. A przepisy unijne stanowią jasno, że organy kontrolne przy ustalaniu okresów wczytania danych nie powinny brać pod uwagę wszystkich dni, ale wyłącznie dni zarejestrowanej działalności.
Sczytaniu nie podlegają dni urlopu, zwolnienia lekarskiego czy też innej nieusprawiedliwionej nieobecności kierowcy w pracy, jeżeli po ostatniej aktywności dane zostały sczytane. Kara za niesczytanie danych może dotyczyć tylko dni, kiedy kierowca ma ustawowy obowiązek odnotować za pomocą tachografu okresy prowadzenia pojazdu, innej pracy, dyspozycyjności, przerwy czy odpoczynku.
https://etransport.pl/wiadomosc,54823,obowiazek_wczytywania_danych_z_karty_kierowcy.html;
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX%3A32010R0581
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX%3A32010R0581
21 maja, 2020 @ 9:17 am
Należy jednak pamiętać, że zanim kierowca wsiądzie do auta po długiej przerwie, należy sczytać KK zanim ten zrobi wpis manualny. Jeżeli między sczytaniami KK minęło np 50 dni kalendarzowych, w tym 26 dni aktywności, a w ostatnie dni przed sczytaniem KK kierowca miał wolne, po czym KK nie została sczytana w biurze, tylko kierowca zrobił wpis manualny, to dostaniemy mandat za niezachowanie terminu. Sąd traktuje wpis manualny jako aktywność, a rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 581/2010 z dnia 1 lipca 2010 r. ma niedokładne tłumaczenie. Mowa w nim o 28 dniach aktywności kierowcy co może sugerować jakąkolwiek pracę. Jednak wpis manualny jest uznawany jako aktywność.
21 grudnia, 2020 @ 7:16 am
Witam. Mam pytanie na które nigdzie nie mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi. Mianowicie czyim obowiązkiem jest sczytywanie danych z karty kierowcy czy jest na to jakaś ustawa artykuł? Pozdrawiam Piotr.
16 marca, 2022 @ 7:23 pm
Witam. Moja sytuacja jest następująca jeżdżę na hurtowni na tarczkę, nie dawno wyrobiłem kartę do cyfrowego. Poinformowałem o tym pracodawcę a on chce ja sczytywac co 28dni mimo to że jeszcze jej nie użyłem w cyfrowym. Czy jest taka potrzeba ze strony pracodawcy???