Znikną obowiązkowe podatki od środków transportu?
Sprawiedliwe ustalanie podatków i opłat drogowych
Bruksela zapowiada zniesienie podatków od pojazdów ciężarowych oraz zastosowanie opłat drogowych powiązanych z przebytą odległością. Proponowane zmiany są zgodne z celami określonymi w Białej Księdze dotyczącej transportu. Projekt aktu ustawodawczego został przekazany parlamentom narodowym. Pomysł Rady Unii Europejskiej popiera polski rząd. Z tego rozwiązania zadowoleni będą na pewno przewoźnicy. Przeciwne są jednak samorządy.
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
Rada Unii Europejskiej wystąpiła z wnioskiem do państw członkowskich o zmianę dyrektywy w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe w odniesieniu do niektórych przepisów w dziedzinie opodatkowania pojazdów. Komisji Europejskiej zależy na tym aby wprowadzić system opłat uzależnionych od odległości (w imię zasady użytkownik płaci oraz zanieczyszczający płaci). Zabieg ten wpłynie na zapewnienie uczciwego traktowania użytkowników dróg i zrównoważonego finansowania infrastruktury. Konsultacje w tej sprawie prowadzone były na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy z poszczególnymi zainteresowanymi stronami i specjalistami państw członkowskich. Większość respondentów była zdania, że różne systemy podatków i opłat mogą powodować zakłócenia rynku, a w związku z tym wyrażała poparcie dla unijnej harmonizacji.
Komisja zauważa, że obowiązujące obecnie roczne podatki od środków transportu nie odzwierciedlają żadnego szczególnego sposobu korzystania z infrastruktury. Nie zachęcają one też do czystszych i wydajniejszych operacji ani zmniejszania zatorów komunikacyjnych na drogach. Co więcej podatki są dodatkowym obciążeniem dla przedsiębiorców i stanowią przeszkodę we wprowadzaniu opłat za przejazd a także faworyzują firmy w krajach, w których podatki są niższe. W związku z tym państwa członkowskie powinny otrzymać swobodę w obniżaniu podatków od pojazdów (proponuje się aby takie obniżanie wprowadzić stopniowo w różnych państwach w pięciu etapach po 20 %). W ciągu kilku lat stawki podatku mają spaść do zera.
Dodatkowo należy wprowadzić jednolite opłaty za przejazd, tak aby na terenie krajów Wspólnoty wyeliminować niespójności w formie e-myta. Proponuje się uzależnić płatności od przebytej trasy – obecnie brak jest harmonizacji (obok opłat uzależnionych od odległości funkcjonują też winiety czasowe). Wszystko to prowadzi do zwiększenia obciążeń administracyjnych i podwyższenia kosztów zarówno dla organów publicznych, jak i samych przewoźników.
Zmniejszenie podatku od pojazdów ciężarowych będzie zatem rekompensatą z tytułu potencjalnego wzrostu opłat drogowych związanych ze stosowaniem systemów opartych na przebytej odległości.
Polski rząd popiera inicjatywę Brukseli. Przychody z opłat drogowych trafią bowiem bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego. Z rozwiązania tego będą zadowoleni także właściciele firm transportowych. Zniesienie rocznego podatku oznaczałoby bowiem dla nich oszczędności nawet kilku tysięcy PLN rocznie tylko na jednym pojeździe.
Zerowe stawki podatku od środków transportowych wpłyną niestety niekorzystnie na gminne budżety (podatek ten stanowi istotne źródło dochodów samorządów terytorialnych). Tylko w ubiegłym roku dochód gmin z tytułu podatku wyniósł ponad 1 mld PLN.
Nakładanie podatków od pojazdów ciężarowych oraz pobieranie opłat za korzystanie z dróg prowadzi do podwójnego obciążenia. Proponowane zmiany mają na celu zniesienie podatków oraz wprowadzenie opłaty uzależnionej od przejechanego dystansu (zastąpienie opłat uzależnionych od czasu). W ten sposób będzie można zapewnić bardziej zrównoważony transport i finansowanie infrastruktury a także stworzyć równe warunki konkurencji we wszystkich krajach Wspólnoty.
Na razie dyrektywa jest na etapie wniosku. Muszą zaopiniować go wszystkie państwa członkowskie. Pomysł wydaje się jednak być dobry, gdyż branża transportowa zostanie w ten sposób odciążona od rocznych podatków z tytułu posiadania taboru na rzecz faktycznego korzystania z infrastruktury drogowej.
Informacja za: Wniosek Dyrektywa Rady zmieniająca dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe w odniesieniu do niektórych przepisów w dziedzinie opodatkowania pojazdów (Bruksela, dnia 31.5.2017 r.), www.ec.europa.eu, www.zmpd.pl, www.serwisy.gazetaprawna.pl