Zmiany w przepisach ADR 2017-2019
Nowe zasady przewozów (ADR), nowe obowiązki przewoźników od 2017r.
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
Nowy rok zazwyczaj niesie ze sobą zawsze sporo zmian. Nie inaczej jest w branży transportowej, która będzie musiała dostosować się do nowych wymogów prawnych. Jednym z nich jest zmiana Europejskiej Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR). Firmy transportowe muszą przygotować się na to, że zmienią się warunki przewozu niektórych towarów, a przewoźnicy dodatkowo będą mieć więcej obowiązków.
Jakie dokładnie zmiany pojawią się w aktualnej umowie ADR?
ADR to europejska umowa dotycząca krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, sporządzona w Genewie 30 września 1957 r. (Polska ratyfikowała ją w 1975 r.). Umowa ta jest standardem gwarantującym bezpieczeństwo przewozu towarów niebezpiecznych, a więc takich które mogą stanowić zagrożenie dla osób, mienia i środowiska naturalnego.
Regulamin ADR omawia m.in. zagrożenia jakie powoduje przewóz ładunków niebezpiecznych oraz sposoby zapobiegania tym zagrożeniom (w szczególności bardzo dokładnie opisuje warunki bezpiecznego transportu drogowego towarów niebezpiecznych, sposoby zabezpieczenia ładunków, wymagania dotyczące oznakowania środków transportu oraz obowiązkowe wyposażenie pojazdu).
Regulamin jest aktualizowany w cyklu dwuletnim (zawsze w roku nieparzystym). Ostatnia aktualizacja miała miejsce w 2015 r. Przepisy w dotychczasowym brzmieniu będą obowiązywały jeszcze do końca czerwca 2017 r. Przewoźnicy do tego czasu mogą stosować jedne lub drugie postanowienia. Od 01 lipca 2017 r. będą obowiązywały wyłącznie przepisy po zmianach.
Zmian w przepisach ADR jest dość dużo. Do najważniejszych należy zaliczyć z pewnością wyłączenia w odniesieniu do materiałów promieniotwórczych tj. przewozu gazu. Przepisy zawarte w ADR będą dotyczyły od teraz gazów znajdujących się w zbiornikach paliwowych pojazdów przewożonych, gdzie zawór pomiędzy zbiornikiem gazu a silnikiem powinien być zamknięty, a obwód elektryczny powinien być przerwany (wcześniej przepisy ADR nie miały tu zastosowania).
W dalszym ciągu przepisy nie będą miały zastosowania do gazów znajdujących się w zbiornikach pojazdu i służących do jego napędu lub do pracy jego wyposażenia (np. urządzenia chłodniczego), w związku z wykonywaniem operacji transportowej a także do przewozu paliwa płynnego znajdującego się w zbiornikach pojazdu i służącego do jego napędu lub do pracy jego wyposażenia, w związku z wykonywaniem operacji transportowej. Jednakże dodano tu ograniczenia co do całkowitej pojemności zbiorników paliwa lub butli w jednostce transportowej, których to ilość energii (MJ) lub masy (kg) nie może przekroczyć ilości odpowiadającej 54.000 MJ energii równoważnej. Szczegółowa wartość energetyczna paliw została określona w specjalnej tabeli.
Dodano także zapis, który mówi o tym, iż zbiornik wyposażony w urządzenie umożliwiające użytkowanie podczas przewozu, zabezpieczony na pojeździe, traktowany jest jako integralna część pojazdu i w związku z tym będzie korzystał z tych samych zwolnień w zakresie przewozu paliwa niezbędnego do pracy jego wyposażenia.
W nowych przepisach ADR znalazły się także nowe obowiązki dotyczące uczestników przewozu (załadowców, przewoźników i napełniających) w zakresie bezpieczeństwa. Doprecyzowano bowiem przepisy dotyczące oznakowania tablicami, tablicami barwy pomarańczowej, znakami i nalepkami ostrzegawczymi.
Dodatkowo do obowiązków przewoźnika będzie należało upewnienie się, że w jednostce transportowej znajduje się wyposażenie określone w ADR dla tejże jednostki transportowej, załogi pojazdu i niektórych klas towarów niebezpiecznych. Oprócz tego przewoźnik musi zapewnić załodze pojazdu instrukcje pisemne zgodne z przepisami ADR.
Aktualne przepisy prawne wprowadziły także zmiany w klasyfikacjach towarów niebezpiecznych (dodano wykaz towarów niebezpiecznych, zawierający nowe pozycje tych towarów, rozszerzono je także o materiały polimeryzujące). Zmianie uległy również dotychczas istniejące numery UN i wymagania dla nich; w szczególności przepisy dotyczące nowych instrukcji pakowania. Wprowadzono też nowe nalepki i znaki ostrzegawcze. Pojawiły się nowe warunki i wymagania techniczne dla pojazdów przewożących ADR (w szczególności usunięto zapisy dotyczące stosowania pojazdów OX) oraz nowe zasady przewozu luzem w kontenerach elastycznych (pojawił się nowy typ kontenera).
Do zapisów umowy ADR wprowadzono szereg nowych definicji m.in. definicję gazu ziemnego sprężonego (CNG), gazu ziemnego skroplonego (LNG), czy temperatury samoprzyspieszającej się polimeryzacji (SAPT). Dodano również klika zmian w dotychczasowych definicjach.
Międzynarodowa umowa ADR umożliwia szybkie i precyzyjne określenie wymagań przewozowych w transporcie towarów niebezpiecznych oraz przyczynia się do jednolitego sposobu interpretacji tych przepisów. Z początkiem tego roku zaktualizowano przepisy ADR na lata 2017-2019. Wszystkie zmiany w umowie zostaną niebawem ogłoszone w Dzienniku Ustaw.
Informacja za: www.polskitraker.pl, www.mib.gov.pl, www.transport-expert.pl
Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR)