Ważne zmiany w systemie monitorowania przewozu towarów SENT
Ministerstwo Finansów jeszcze mocniej uszczelnia system podatkowy
Jeszcze nie ucichły echa wprowadzenia ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, a Ministerstwo Finansów już planuje jej zmianę i rozszerzenie o przewozy koleją. Równolegle inny projekt zakłada także wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych takich jak lokalizator i zewnętrzny system lokalizacji, wykorzystujące technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych. Wszystko po to, aby zapewnić skuteczniejsze funkcjonowanie i lepsze monitorowanie przewozu towarów wrażliwych oraz ułatwić zwalczanie nieprawidłowości w rozliczaniu podatku VAT i akcyzy.
Czego dokładnie dotyczą znowelizowane regulacje i jakie obowiązki będą mieli w związku z tym przewoźnicy i kierowcy?
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
-
SENT do walki z oszustwami i szarą strefą
Dla przypomnienia ustawa z dnia 09.03.2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (SENT) została wprowadzona aby umożliwić urzędowi skarbowemu śledzenie transportu tzw. towarów wrażliwych, będących często przedmiotami nielegalnego handlu. Wytyczne ustawy mają zastosowanie do paliw płynnych, alkoholu skażonego, wyrobów zawierających alkohol etylowy i suszu tytoniowego. Przyjęty pakiet przewozowy ma uszczelnić system podatkowy oraz pomóc w zwalczaniu szarej strefy.
Uruchomienie systemu oznacza oczywiście konieczność spełnienia szeregu obowiązków przez jego uczestników (podmiotu wysyłającego, podmiotu odbierającego, przewoźnika i kierującego środkiem transportu). Główne obowiązki to przesyłanie zgłoszeń przed rozpoczęciem przewozu do elektronicznego rejestru i ich aktualizacja, czy uzyskanie nr referencyjnego dla każdego przewozu (unikatowy identyfikator nadawany zgłoszeniu, ważny 10 dni od dnia jego nadania). Niedopełnienie tych obowiązków wiąże się z wysokimi sankcjami – nawet 20 tyś. PLN oraz zatrzymaniem środka transportu lub towaru.
Jakby tego było mało system monitoringu przewozu niektórych towarów ma obejmować nie tylko przewozy drogowe, ale także przewozy kolejowe. Zakłada to projekt kolejnej nowelizacji opublikowany niedawno przez Ministerstwo Finansów. Resort rozszerzenie systemu o kolej tłumaczy koniecznością ograniczenia możliwości wykorzystania transportu kolejowego do realizacji nielegalnych przewozów (tylko w ciągu kilku miesięcy od wprowadzenia nowej ustawy o monitorowaniu odnotowano wzrost ilość oleju napędowego przewiezionego po krajowej sieci kolejowej o prawie 100%).
W ramach nowelizacji zmieni się nazwa ustawy z „ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów” na „ustawa o systemie monitorowania przewozu towarów”. Zrezygnowano także z klasyfikowania towarów według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług na rzecz Nomenklatury Scalonej zwanej „CN”.
Niestety po wejściu nowelizacji wzrosną także przewidziane sankcje. Za nieuzupełnienie danych w systemie przewoźnikowi grozić będzie kara 10 tyś PLN zamiast 5 tyś (jak do tej pory).
Ale to jednak nie wszystko, bowiem monitorowanie drogowego przewozu towarów ma zyskać także zapowiadany już wcześniej nadzór satelitarny GSP. Projektowana nowelizacja uzupełni dotychczasowy system o dane geolokalizacyjne. Celem nowych przepisów jest to, by przewóz był nie tylko zgłoszony do stosownego rejestru, ale także nadzorowany elektronicznie za pomocą systemów satelitarnych. Porównanie danych zawartych w rejestrze z danymi uzyskiwanymi z lokalizatora (albo zewnętrznego systemu lokalizacji) pozwoli na stworzenie niezafałszowanego obrazu przemieszczania towarów oraz ujawnienie nielegalnych działań podmiotów biorących udział w przewozie towarów.
Obowiązkiem przewoźnika będzie wyposażenie środka transportu w lokalizator, zaś obowiązkiem kierującego będzie włączenie lokalizatora w momencie rozpoczęcia przewozu i wyłączenie w chwili zakończenia przewozu w ostatnim miejscu rozładunku (chyba, że będzie korzystał on z zewnętrznego systemu lokalizacji). Przewoźnik, który nie posiada w swojej flocie narzędzi służących monitorowaniu, będzie mógł skorzystać z bezpłatnej aplikacji na tablet lub smart fon. Dodatkowo w zgłoszeniu przewozu towaru przewoźnik będzie musiał uzupełnić informacje o indywidualny numer lokalizatora albo urządzenia zainstalowanego w środku transportu.
W projekcie ustawy przewidziano kary pieniężne za brak wyposażenia środka w lokalizator – 10 000 PLN dla przewoźnika i od 5000 do 7500 PLN dla kierującego, który nie wykonał obowiązków nałożonych na niego ustawą.
Już niebawem ustawa o systemie monitorowania przewozu towarów wrażliwych obejmie zarówno transport drogowy, jak i kolejowy. Będzie to kolejny krok do uszczelniania system podatkowego, który jest priorytetem dla Ministerstwa Finansów. Równolegle do tych zmian rząd pracuje także nad wprowadzeniem nadzoru elektronicznego towarów podlegających monitoringowi za pomocą systemów satelitarnych. Pozwoli to na bieżące nadzorowanie trasy przewozu towarów.
Znowelizowane regulacje mają wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Informacja za: www.puesc.gov.pl, www.finanse.mf.gov.pl, www.legislacja.gov.pl, www.bip.kprm.gov.pl, www.tlp.org.pl, www.zmpd.pl