Przewóz towarów podlegających pod przepisy ADR
Umowa Europejska ADR 2017 – 2019
Międzynarodowe przewozy drogowe towarów niebezpiecznych podlegają ścisłym regulacjom prawnym. Warunki te określa europejska umowa ADR, która jest na bieżąco aktualizowana. W tym roku weszła w życie umowa ADR 2017 – 2019, a wraz z nią szereg istotnych zmian. Warto zatem zapoznać się ze wszystkimi modyfikacjami dokumentu aby nie narazić się na kary.
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
Wszystkie osoby zaangażowane w proces przewozu materiałów niebezpiecznych muszą spełnić określone obowiązki. Określa je Konwencja ADR sporządzona w Genewie dnia 30.09.1957 r. (Polska ratyfikowała umowę w 1975 r.). Umowa ADR to obszerny akt prawny, który obejmuje swoim zakresem szereg dziedzin związanych z przewozem towarów niebezpiecznych. Przepisy konwencji ADR nowelizowane są co dwa lata zawsze w roku nieparzystym. Najnowsze obowiązują od początku tego roku, jednakże przez pierwsze 6 miesięcy można było stosować je nieobowiązkowo. Od 01.07.2017 r. są już dla wszystkich obligatoryjne. Polska stosunkowo późno wprowadziła ADR 2017 (w czerwcu br.), co jest oczywiście dopuszczalne.
Umowa ADR 2017 – 2019 wprowadziła przede wszystkim nowe definicje takie jak: gaz ziemny sprzężony (CNG), gaz ziemny skroplony (LNG), temperatura samoprzyspieszającej się polimeryzacji (SAPT) oraz rozładunek. Niektóre definicje natomiast zmieniono.
Zmiany pojawiły się także w klasyfikacji towarów niebezpiecznych. Dodano również nowe numery UN w Tabeli 3.2, a także zmieniono wymagania dla UN 3166 (klasa 9) oraz dopisane zostały przepisy szczególne, które klasyfikują pojazd, silnik czy urządzenie ze względu na ich zasilanie. Zmiany dotknęły również pozycji UN 3171. Wcześniej UN 3166 i 3171 w ogóle nie podlegały pod ADR. Pojawił się także nowy typ kontenera (kontener elastyczny do przewozu luzem typu BK3).
Ważną zmianą są także zmiany dotyczące konstrukcji i dopuszczenia pojazdów do przewozu towarów niebezpiecznych, rejestrowanych po 31.03.2018 r. Usunięto tu zapisy dotyczące pojazdu OX (nie będzie już można stosować tego typu pojazdów do przewozu towarów niebezpiecznych). W pojeździe przeznaczonym do przewozu towarów i przedmiotów wybuchowych typu EX II wprowadzono natomiast nowe wymogi dotyczące wyposażenia.
W umowie pojawiły się również nowe procedury nadawcze, a co za tym idzie wprowadzono nową nalepkę nr 9A – baterie. Oznacza to, że zmieniła się także instrukcja wypadkowa dla kierowcy, o czym powinni pamiętać wszyscy przewoźnicy.
Jeśli chodzi o instrukcję wypadkową, dokument ten stanowi pomoc podczas nagłych stanów zagrożenia, które mogą zaistnieć w trakcie przewozu. Instrukcja określa czynności, które powinny być wykonane w razie wypadku lub awarii. Dodatkowo instrukcja zawiera wskazówki dla członków załogi pojazdu dotyczące charakterystyki zagrożeń stwarzanych przez towary niebezpieczne określonej klasy oraz czynności zależnych od zaistniałych okoliczności. Instrukcję powinien otrzymać kierowca na piśmie od przewoźnika przed rozpoczęciem podróży (powinna być ona sporządzona w języku zrozumiałym dla kierowcy). Instrukcję kierowca winien przechowywać w kabinie pojazdu w widocznym miejscu. Za brak takiego dokumentu lub brak jego aktualizacji grozi kara pieniężna.
Jeśli kierowca nie posiada jeszcze najnowszej instrukcji, uzupełnionej o nową nalepkę ostrzegawczą, może mieć kłopoty. Służby kontrolne skrupulatnie weryfikują bowiem nowy wzór instrukcji. W Rosji np. za brak tego dokumentu karę otrzyma zarówno kierowca, osoba zarządzająca firmą oraz przedsiębiorstwo.
Umowa Europejska ADR 2017 – 2019 obowiązuje od początku bieżącego roku. Dokument zawiera szereg istotnych zmian do załączników A i B umowy (załączniki te zawierają przepisy regulujące w szerokim zakresie warunki przewozu poszczególnych towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym). Nowe przepisy w wersji polskiej obowiązują od 09.06.2017 r. Uaktualniona oficjalna polska wersja językowa umowy została ogłaszona w Dzienniku Ustaw.
Informacja za: www.zmpd.pl, www.adr.info.pl, www.unece.org, www.dziennikustaw.gov.pl, www.mib.gov.pl www.niebezpiecznalogistyka.pl
7 września, 2017 @ 12:46 pm
Dobrze rozpisany artykuł na temat ADR, sam jeżdżę z takimi ładunkami czasami i muszę być na bieżąco ze zmianami jestem . Od nowego roku 2018 słyszałem że ma coś być zmienione znowu z tą utawą a dobrze zę dodali rozróżnienie czynnika przewożonego.
5 lipca, 2020 @ 8:22 pm
czy można przewozić paliwo w karnistach samochodem niedotowanym