Polscy przewoźnicy drogowi będą mieli większą swobodę w wykonywaniu transportów do/z Ukrainy
Porozumienie w sprawie zezwoleń na polsko-ukraińskie przewozy
Podczas ostatniego posiedzenia polsko – ukraińskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych ustalono wstępny kontyngent zezwoleń na przewozy rzeczy. W ramach tego kontyngentu w 2018 r. każda ze stron otrzyma po 200 tys. zezwoleń ogólnych. Liczba ta gwarantuje polskim przewoźnikom dużą swobodę wykonywania przewozów do i z kraju naszych zachodnich sąsiadów. Ponadto przyznano również nowy rodzaj zezwoleń, służących przewozom ładunków za pośrednictwem portów morskich.
Jak dokładnie kształtuje się kontyngent dla przewoźników z obydwu krajów?
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
W Kijowie w dniach 8-9.11.2017 r. obradowała polsko – ukraińska Komisja Mieszana ds. międzynarodowych przewozów drogowych. W rozmowach wzięli udział przedstawiciele MIiB, GITD, ZMPD, OZPTD oraz Ambasady RP w Kijowie. W wyniku negocjacji uzgodniono kontyngent zezwoleń na 2018 rok; określono go na poziomie po 200 tys. dla przewoźników z obu krajów. Taka sama liczba zezwoleń przyznana była na rok 2017.
Co istotne jednak od przyszłego roku postanowiono zwiększyć udział przejazdów pojazdów Euro 5 i Euro 6, a więc tych najbardziej przyjaznych środowisku. Jednocześnie zmniejszono liczbę zezwoleń dla pojazdów Euro 1 i Euro 2.
I tak rozdzielono po:
- 20 tyś. zezwoleń ogólnych dla pojazdów z normą Euro 1,
- 40 tyś. zezwoleń ogólnych dla pojazdów z normą Euro 2,
- 100 tyś. zezwoleń ogólnych dla pojazdów z normą Euro 3,
- 19,5 tyś. zezwoleń ogólnych dla pojazdów z normą Euro 4,
- 20 tyś. zezwoleń ogólnych dla pojazdów z normą Euro 5.
Uwaga!!! Wszystkie zezwolenia z bieżącego roku zachowują ważność do 31 stycznia następnego roku.
Dodatkowo wydzielono także nowe zezwolenia – tzw. zezwolenia „portowe”, służące do wykonywania przewozów ładunków za pośrednictwem polskich i ukraińskich portów morskich. Obie strony otrzymały po 500 takich zezwoleń dla pojazdów z normą Euro 3 i wyżej. Zezwolenia będą uprawniały do:
- przewozu ładunków do/z morskich portów Polski lub Ukrainy z/do terytorium drugiej umawiającej się strony,
- dowozu ładunków do portów morskich, a w drodze powrotnej do zabrania ładunku z dowolnego miejsca na terytorium drugiej umawiającej się strony do kraju rejestracji pojazdu,
- przewozu ładunku z kraju rejestracji pojazdu do dowolnego miejsca na terytorium drugiej umawiającej się strony, a następnie przejazdu na pusto do portu morskiego i zabrania ładunku z portu do państwa rejestracji pojazdu.
Ministerstwo Infrastruktury przekonuje, że dzięki temu zabiegowi zaktywizuje się praca przeładunkowa portów morskich oraz zwiększy się ich udział w obsłudze wymiany handlowej z zagranicą.
Polska i Ukraina bez większych problemów ustaliły wstępny kontyngent zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy na przyszły rok. Każda ze stron dostała równą liczbę zezwoleń. W puli po 200 tyś. zwiększono liczbę zezwoleń dla pojazdów wyższych kategorii ekologicznych, przy jednoczesnym ograniczeniu zezwoleń dla pojazdów mniej przyjaznych środowisku. Oprócz tego wydzielono z kontyngentu nowy rodzaj zezwoleń portowych. Jednocześnie strony uzgodniły, że będą wspierać się wzajemnie w rozwiązywaniu problemów jakie towarzyszą przewoźnikom przy wykonywaniu operacji transportowych; w tym szczególnie w zakresie przekraczania granicy przez autobusy wykonujące międzynarodowe przewozy drogowe osób.
Możemy mówić zatem o pełnym sukcesie w negocjacjach z Ukrainą. Zawarte porozumienie gwarantuje bowiem polskim przedsiębiorcom wykonywanie przewozów do/z Ukrainy na bardzo przystępnych warunkach.
Informacja za: www.zmpd.pl, www.mib.gov.pl, www.etransport.pl, www.rynekinfrastruktury.pl