Płaca minimalna dla zagranicznych kierowców – zmiany
Niemcy i Francja podnoszą stawki płacy minimalnej
Płaca minimalna dla zagranicznych kierowców ciężarówek w Niemczech i we Francji od dawna budzi wiele emocji. Gros przewoźników zdążyło już chyba przywyknąć do nowych obowiązków płacowych i szeregu wymogów administracyjnych m.in. powiadamiania właściwych organów przed rozpoczęciem operacji przewozowych, prowadzenia i przechowywania dokumentacji wynagrodzeń, posiadania przez firmy zagranicznego przedstawiciela oraz poddawania się kontroli organów administracji innego państwa.
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
Z nowym rokiem przewoźników czekają jednak kolejne zmiany. Zarówno bowiem we Francji, jak i w Niemczech wzrosła stawka minimalna. Dodatkowo kierowcę oddelegowanego do pracy na terenie obu krajów będzie można zgłosić do właściwego urzędu wyłącznie przez Internet.
Co jeszcze warto wiedzieć o ustawach MiLoG oraz La Loi Macron?
Niemiecka ustawa MiLoG (Mindeslohngesetz), wprowadzająca minimalne wynagrodzenie dla zagranicznych kierowców ciężarówek, obowiązuje od 01 stycznia 2015 r. Przepisy (podobnie jak we Francji) mają zastosowanie do kabotażu oraz przewozów dwustronnych, z wyłączeniem tranzytu. Minimalne wynagrodzenie zostało ustalone pierwotnie na poziomie 8,50 euro brutto za godzinę pracy na całym obszarze RFN.
Od początku tego roku stawka minimalna wynosi już 8,84 euro za godzinę. Jest to pierwsza podwyżka od czasu wprowadzenia stawki minimalnej w RFN. Warto wiedzieć również to, że płaca minimalna będzie wzrastała tam regularnie co 2 lata (następna podwyżka zatem w 2019 r.).
Niemiecka ustawa wprowadziła także obowiązek zgłaszania pracowników świadczących pracę w transporcie towarów przed rozpoczęciem operacji transportowej na terytorium Niemiec. Zgłoszenia należy dokonać w języku niemieckim do urzędu celnego Bundesfinanzdirektion West w Kolonii najpóźniej przed wjazdem pojazdu na terytorium tego kraju.
Do tej pory powiadomienie należało wysłać faxem do siedziby urzędu. Od 01.01.2017 r. kierowcę oddelegowanego do pracy na terenie Niemiec można zgłosić przez Internet za pomocą specjalnie utworzonej strony www.meldeportal-mindestlohn.de lub na stronie www.zoll.de w rubryce „Dienste und Datenbanken”. Co istotne od 01.07.2017 r. zgłaszanie faksem zostanie całkowicie wycofane.
W ślad za Niemcami poszła także i Francja, która ustawą Macron’a 01.07.2016 r. wprowadziła stawkę minimalną dla firm zagranicznych zajmujących się transportem osób i rzeczy w wysokości 9,67 euro brutto za godzinę (jedną z najwyższych w Europie).
Od teraz stawka płacy minimalnej została podniesiona do 9,76 euro za godzinę (lub 1,480.27 euro miesięcznie).
Dodatkowo każdy pracodawca przed oddelegowaniem pracownika do pracy we Francji musi zawiadomić francuską inspekcję pracy o miejscu i początku świadczenia przez niego pracy. W związku z tym należy wypełnić oświadczenie w języku francuskim dla każdego kierowcy. Zaświadczenie ważne jest nie dłużej niż 6 miesięcy i trzeba wydać je przed rozpoczęciem pierwszej operacji delegowania. Zaświadczenie wraz z umową o pracę muszą znajdować się na pokładzie środka transportu użytego do świadczenia usługi.
Od 01.01. 2017 r. dotychczas stosowane druki zaświadczeń nie są już uznawane. Przewoźnik musi wypełniać ten dokument w formie elektronicznej za pomocą platformy www.sipsi.travail.gouv.ft. Zaświadczenie zostaje automatycznie przesłane do odpowiednich francuskich organów. Dodatkowo przewoźnik musi zaświadczenie to wydrukować zaopatrzyć w nie kierowcę.
Oprócz tego francuska ustawa wymaga posiadania przez firmy zagraniczne przedstawiciela we Francji władającego językiem francuskim, odpowiedzialnego za kontakty z instytucjami francuskimi podczas trwania świadczenia usług. W tej kwestii na razie nic się nie zmieni.
Większość polskich przewoźników jest zdania, że wprowadzenie płacy minimalnej dla zagranicznych kierowców w Niemczech i we Francji ma na celu wyeliminowanie tańszej konkurencji z tamtejszego rynku. Przepisy te w szczególności dotykają sektor polskiego transportu. To właśnie rodzimi przewoźnicy wykonują znaczną część pracy przewozowej na terytorium Niemiec oraz Francji. Kolejne podwyżki płacy mogą odbić się niekorzystnie na rentowności i kondycji finansowej tych przedsiębiorstw (znacznie zwiększą się koszty działalności), a także doprowadzić do ograniczenia przejazdów na terytorium obu Republik.
Informacja za: www.zmpd.pl, www.pspdgdynia.pl, www.ocrk.pl, www.transport-expert.pl/span>
Czy płaca minimalna jest sprawiedliwa? – Bul podatki
7 grudnia, 2020 @ 7:44 pm
[…] w tym z Polski. Można o tym poczytać na branżowych serwisach przewoźników tutaj, tutaj lub tutaj. Nagle okazało się, że przepisy niemieckie i francuskie nie są sprawiedliwe dla polskich firm, […]